NA Forum » NA Forum - Projekt: Audi 80 Quattro -85 

Gå till det första olästa inlägget i denna tråd Information om denna avdelning*Trådat visningslägeSortera efter datum*

ÄmneProjekt: Audi 80 Quattro -85    
Postad av Palm
Datum2009-01-10 22:35

Hej allihop

Hade inte tänkt göra en projekt tråd om den här men kan kanske vara skoj för nån att läsa och sen är det mycket för att kunna dokumentera projektet bra. hoppas ingen sitter på modem

Historia:

Köpte bilen av självaste Leif Backlund aka audigurun i lycksele, skicket på bilen vid köptillfället var inte mycket att hurra för mycket rost, många smådelar borta och hade stått på gården i nästan ett år, men priset var bra och bara 15 mil bort, så köp blev det, detta var februari -08

har ingen bild hur den såg ut men detta är efter en dags mek

men redan där visste man att det skulle gå dåligt, vid köksbordet hos Leif började planerna på en Golf GTI motor och visst vart det så, bara efter några månader köptes en 16v KR motor som skulle helrenoveras.

Körde bilen hela vinter och sommaren, inför hösten gjorde jag en uppdatering på utseendet, en sitta-still-stol, stora fina stänklappar för iskörning, extraljus så jag klarar mig och en quattrodekal såklart

Nutid:

Sen för 3 veckor sen så dog den! det problemet löstes i torsdag så jag körde den från lycksele till garaget i umeå och nu har det börjat på allvar!
lite bilder på hur det såg ut i morse, även min fina parkeringskada (påbackad av en EPA) kom med på bild

Och såhär såg det ut efter dagen slut, hann även med en 3-4 timmars paus inne i stan

Motorn som den ser ut nu också, men med fel grenrör och 16v insuget är sålt.

Fakta:

Motor:

Budget är ledordet för denna motor utan att vara dumsnål..

1,8L 16v Kr motor från mk2 Golf 139hk Orginal
S2 kolvar frästa för oljesprutmunstycket och viktade till 1 grams differans
S2 stakar viktade till 1 gram nogrannhet
Nya förstärka ramlager
Nya förstärka vevstakslager
svarvad mellanaxel och nya lager
En TB03 turbo från saab
Alla packningar är nya i bottendel och topp
Orörd topp med Orginal kammar
VEMS insprut
S2 spridare
S2 Soppapump
S4 Insug
S2 Fuelrail

Mitt första effektmål är ynka 230hk, mest för att se allt lira ihop sen blir det ungefär 300hk i version 2.

Kaross:

Audi 80 quattro -85 (1,8L förgasare med 90hk)
Helbur från Finess
Coils ska köpas
Bromsar ska uppgraderas
SPQ huv ska dit

nu är det så att jag jobbar 15 mil hemifrån så jag jobbar mest bara helgerna på bilen, så pga kommer uppdateringarna bara på helgen

det var allt för idag, imorgon är det en ny dag

Busbil Audi 80 Quattro -85
Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneTjenare.  [Sv: Palm]  
Postad av te_wik
Datum2009-03-27 12:27

Tjenare. Jag vet inte om du inte fått mina PM men du har svarta bakljus + ramp som väntar på dig i Lycksele.

Mvh Tommy

Audi 100 2.3E - 88B
Audi 90 - 85 Typ85 / B2
www.garaget.org/te_wik

Ämnejodå jag har fått dom bara glömt att svara ;)  [Sv: te_wik]  
Postad av Palm
Datum2009-03-27 14:41

jodå jag har fått dom bara glömt att svara bakljusen kommer sitta som ett smäck på den här sen när den blir svart, ska ringa han när jag kommer upp igen på måndag...

Busbil Audi 80 quattro -85
Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneOkay  [Sv: Palm]  
Postad av te_wik
Datum2009-03-27 15:03

Okay, perfekt! Jaa det kommer bli skitsnyggt!

Mvh Tommy

Audi 100 2.3E - 88B
Audi 90 - 85 Typ85 / B2
www.garaget.org/te_wik

Ämneupdate  [Sv: te_wik]  
Postad av Palm
Datum2009-03-27 22:00

en bild på den där kylarvatteninloppet i toppen som var tvungen att göras om...ledsen för den otäcka röda besten i bakgrunden

har fått hem ett paket också, med stolar, ratt + nav, växelspaksknopp, luftfilter, massa rostfria klammer och tryckrörsklammer

gjorde ett luftintag till luftfiltret, (ska göra samma sak på andra sidan för utlopp av luft från kylaren)

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneBra bra  [Sv: Palm]  
Postad av te_wik
Datum2009-03-27 22:02

Ser riktigt bra ut detdär!! (om man bortser från 7-serien som står där...)

Måste nästan komma ner i sommar och titta på åket, skall ändå till skellefteå osv

Mvh Tommy

Audi 100 2.3E - 88B
Audi 90 - 85 Typ85 / B2
www.garaget.org/te_wik

Ämnedu får göra det då får det bli en åktur :) kommer  [Sv: te_wik]  
Postad av Palm
Datum2009-03-27 22:20

du får göra det då får det bli en åktur kommer att åka mycket uppöver sen i sommar och köra då utbudet på träffar i umeå är väldigt dåligt utan det blir nog mycket pite å lule

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneJasså?  [Sv: Palm]  
Postad av te_wik
Datum2009-03-27 22:22

Ja det låter fint, de finns kaffe här så du vet, även pilsner och ett gästrum, haha!

Jag vet inte det? Tycker det är riktigt ont om träffar här uppe, men jag ska försöka ordna en NA träff i luleå denna sommar, intresset har vart svagt de senaste två åren då jag försökt. Dessutom har mina bilar vart trasiga men idag har jag haft uppstart på audin så snart snart är den körbar

Mvh Tommy

Audi 100 2.3E - 88B
Audi 90 - 85 Typ85 / B2
www.garaget.org/te_wik

Ämneroligt att höra att du fått igång den, man får  [Sv: te_wik]  
Postad av Palm
Datum2009-03-27 22:26

roligt att höra att du fått igång den, man får väl komma upp om du ordnar nån träff, sist här på NA träffen i umeå var vi 4 st :/

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneJadå  [Sv: Palm]  
Postad av te_wik
Datum2009-03-27 22:29

Jadå, ju fler desto bättre som de heter.

Ja det var skönt. Bara byte av huvudbromscylinder nu så ska jag testa besikta den.

Mvh Tommy

Audi 100 2.3E - 88B
Audi 90 - 85 Typ85 / B2
www.garaget.org/te_wik

Ämnehär är en bild där tryckröret syns bättre framför  [Sv: te_wik]  
Postad av Palm
Datum2009-03-29 01:20

här är en bild där tryckröret syns bättre framför kylar, det skymmer inte så mycket egentligen

Sen en bild på tysk rivalitet när det är som bäst

ska se om man inte får nått vettigt gjort imorgon ska försöka få instrumentbrädan plastat klar så man kan börja dra elen i bilen

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneSyns juh att Asonan är bra hungrig på att smiska  [Sv: Palm]  
Postad av Freddas_saapel
Datum2009-03-31 20:30

Syns juh att Acsonan är bra hungrig på att smiska quattro i sommar hämtade ut dina packningar idag.. ligger redo i garaget..

Kör Ascona B med saabmotor.. förhoppningsvis
Delar garage med auditok som visat att de tydligen ska vara quattro..

Ämnegick väl sisådär i garaget i helgen, färgen ville  [Sv: Freddas_saapel]  
Postad av Palm
Datum2009-04-05 22:59

gick väl sisådär i garaget i helgen, färgen ville inte torka snabbare bara för att jag sa det åt den...så hann bara måla buren, men inte golvet, tusen tack igen Fredde för hjälpen med penseln

det blev porrigt med högglans vitt blir bra sen med svart..

har börjat fått ordning på instrumentering också

nu tar jag semester över påsk

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneBlir fint det här Palmen.. fortsätt såhär :D  [Sv: Palm]  
Postad av Fredriksson84
Datum2009-04-05 23:12

Blir fint det här Palmen.. fortsätt såhär kollar med stora ögon på alla uppdateringar du gör

Ämnetackar, roligt att höra, man är ju bara så  [Sv: Fredriksson84]  
Postad av Palm
Datum2009-04-06 20:28

tackar, roligt att höra, man är ju bara så avundsjuk att du redan fått igång din men jag kämpar på...

Projekt Audi 90 Showcar

Ämneförstår dig, men man ska inte stressa då blir det  [Sv: Palm]  
Postad av Fredriksson84
Datum2009-04-07 23:28

förstår dig, men man ska inte stressa då blir det inte bra! när kommer det nån update då ?:P

Ämnenedå ingen stress men lite press ;) ska se om jag  [Sv: Fredriksson84]  
Postad av Palm
Datum2009-04-08 20:57

nedå ingen stress men lite press ska se om jag inte kan göra nån uppdatering fastän jag inte kommer vara i garaget nånting på hela helgen, ska åka skidor i kåbdalis hela påsken

Projekt Audi 90 Showcar

Ämnenu går det undan  [Sv: Palm]  
Postad av Palm
Datum2009-04-17 23:13

nu går det undan, har satt ett mål nu, 2 maj är det vårträff i Piteå/Fällfors och i min enfalld så tror jag att jag ska hinna, men som tur är så offrar sig en kompis från pite, John aka Golio, guld värt!!!! så nu får man lite hjälp på traven, sen har man insett att fastän man jobbar in lunchen blir inte dygnet längre än 25 timmar så nu har man tagit ledigt från jobbet veckan före tävlingen...

Så nu idag har det varit mycket skisser och klurande, och soppasystem är klart nu inne i huvudet, bara sätta igång, men hydroscand hade inte tid att fixa slangar i dag då vi var lite sent ute men fixar jag på fredag istället, Golio byggde en Mini catchtank till soppan, då S2 pumpen är en intank pump så vart det här bäst lösning..

sen har man hållt på med lite diverse saker runt omkring, har bla gjort fästplatta för vemsboxen och relädel av en 3mm alu plåt som sitter på gummikuddar

det var allt för idag, ny dag imorgon...

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneRace  [Sv: Palm]  
Postad av audimurre
Datum2009-04-20 12:43

Trevligt att du siktar på Fällfors, kommer kanske dit själv.

Audi 100 Turbo Quattro -88 MSnS
12.99@173

Audi 100 2.6E Avant Quattro -94

Ämnejajejmen, ska bli roligt att prova köra, skulle  [Sv: audimurre]  
Postad av Palm
Datum2009-04-20 20:05

jajejmen, ska bli roligt att prova köra, skulle vara en bra testntune dag, din bil går ju bra också, har du gjort nå uppgraderingar inför säsongen?

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneUppgraderingar  [Sv: Palm]  
Postad av audimurre
Datum2009-04-21 08:27

Ptjaaa....bytt ic + alla tryckrör, dämpare o fjädrar runt om samt tankat bättre blandning än jag hade på Långnäs i höstas

12.99@173

Ämneidag har jag plockat ut den stora shoppingvagnen  [Sv: audimurre]  
Postad av Palm
Datum2009-04-24 15:29

idag har jag plockat ut den stora shoppingvagnen från förrådet

kl 07.00 började shoppingturen med att hämta ut min nya koppling
blir orginal tryckplatta till att börja med...

forsatte sedan till hydroscand och och lyckades tjata till mig att Tommy skulle pressa dom trots att han hade fullt upp
det var guld värt, vart även lite vaccum delar så man får fram det också...

sedan vart det en tur till Audi, Jula, Clasohlson, Skroten, Autoparts och det resulterade i bla, att alla vätskor är köpta, soppaklammer, strömbrytare, svänghjulsbultar, bakdörr, ventilkåpa, diverse boschkontakter, vattentempgivare, usb interface till vemset, rotor o fördelare, och lite annat smått och gått...

är 8 dagar kvar nu till fällfors så det blir tokmek nonstop tills jag får igång den här rackaren, frivilliga???

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneIt's Alive!!!  [Sv: Palm]  
Postad av Palm
Datum2009-04-28 22:44

har fått liv i den men innnan jag och fredrik hann få den stabil upptäcktes ett stooort soppa läkage på S2 pumpen, funkade inte så bra med att bara dränka sugänden på pumpen tydligen måste trycksidan också vara tät, så det slutade med att fredrik sålde sin Walbro 255 till mig, så imorgon så ska jag förbi hydroscand igen och fixa lite slang så den går att montera, nu ska jag ta ett kvällspass här i garaget och sniffa bensinångor...

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneSkojs! Video önskas på besten!  [Sv: Palm]  
Postad av Gurfus
Datum2009-04-29 09:54

Skojs! Video önskas på besten!

Audi A4 -06
Audi V8 4.2 -92

Ämnestort bakslag!!!! hade motorn nollad och fixad  [Sv: Gurfus]  
Postad av Palm
Datum2009-04-29 18:45

stort bakslag!!!! hade motorn nollad och fixad tidigare, men upptäckte för några veckor sedan att jag hade spänt kamremsspännaren åt fel håll så snabbt var den spänd upp åt rätt håll och nu när vi startade upp den upptäcktes att den smattrade lite, super skoj, så måste hitta en ny topp imorgon, så byter vi bara den....

Projekt Audi 90 Showcar

Ämneargh...!  [Sv: Palm]  
Postad av Gurfus
Datum2009-04-29 19:05

argh...!

Audi A4 -06
Audi V8 4.2 -92

Ämnekunde inte sag det bättre själv ;) men verkar  [Sv: Gurfus]  
Postad av Palm
Datum2009-04-29 20:48

kunde inte sag det bättre själv men verkar inte vara helt åt skogen än, jag har fortfarande fällfors som mål på lördag lyfte toppen nu i kväll och det verkar bara krökt 3ans insugsventiler en aning (läs rejält) så nu har jag en projekt topp som ska bearbetas till version 2...

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneHåller tummar o tår, då  [Sv: Palm]  
Postad av Gurfus
Datum2009-04-29 22:10

Håller tummar o tår, då =)

Audi A4 -06
Audi V8 4.2 -92

Ämnejaa idag har varit en lång dag...igen.... det  [Sv: Gurfus]  
Postad av Palm
Datum2009-04-30 22:37

jaa idag har varit en lång dag...igen....
det var bara åka på skroten direkt och plocka en topp från en seat och smacka på den efter lite rengörning sen var det ställa in tändningen och hålla tummarna, och visst så startade den, brummade på fint, lite diverse läkage fixades, lite strul med vattentemp bl a sen var det bara att kasta på dörrar och bege sig ut på vägarna och visst vart den rolig, trots att turbon inte laddar nått ( 0.25 hehe ) så är det helt klart skillnad mot orginal 90 eller 70 ärliga...
tur att Golio har varit nere igår och idag och ställt upp annars skulle det här aldrig gått, och ännu större tack till fredrik som har ställt upp hela helgen och veckan med både delar och arbetshjälp

nu till listan som ska göras imorgon

# Hål i blocket!! sipprar ut lite olja i framkant, så kemiskmetall ska nog duga
# Montera Strypventil till WG klckan
# Koppla om lite el inne i bilen
# Montera taklucka (aluplåt + popnit)
# Laga punktering på ett däck
# Bygga vevhusvent burk
# Montera Huv
# Plocka ur stolarna och svetsa fast bältessinfästning
# Provtrycka IC och tryckrör
# Göra bilen allmänt raceklar på kvällen
# Hämta dragbilen i Nordmaling, (5mil)
# Hinna göra några testrepor så allt funkar
# Sista punkten för sånt man kommer på eftersom

hmm jaa det kommer bli intressant dag imorgon.....
men det vart varken film eller bilder då jag lånat ut min telefon, lite orutinerat men ska nog komma lite film och sånt imorgonkväll förhoppningsvis

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneYtterligare en lång dag har förbrukats i garaget  [Sv: Palm]  
Postad av Freddas_saapel
Datum2009-05-01 22:04

Ytterligare en lång dag har förbrukats i garaget av Thomas, och mig själv, han är nog just nu iväg och hämtar dragbilen som skall ta oss och bilen till piteå och sen till fällfors i morgon bitti!

Bilen provkörd 2 mil kanske och funkar mkt bra, läckorna är fixade, bara skifta 2 däck och sen lite finare mappning sen kan det rejsas på allvar!

Nu Hoppas vi på en trevlig dag i fällfors och piteå med många sköna bilar och givetvis massor av repor så Thomas får känna lite på bilen och skruva upp laddet!

Jag ringer och väcker dig just innan 7 i morgon

ÄmneDå var vi äntligen påväg, Fredrik här som har  [Sv: Freddas_saapel]  
Postad av Palm
Datum2009-05-02 09:24

Då var vi äntligen påväg, Fredrik här som har datorn för tillfället då Thomas får köra.

Bilen som till synes lastad och redo för rejs, den ser rejält hungrig ut i backspegeln må jag säga
Kommer nog fler uppdateringar under dagen som går så häng på

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneUpdate! Bilen höll bara fint, Turbon är  [Sv: Palm]  
Postad av Palm
Datum2009-05-02 19:48

Update!

Bilen höll bara fint, Turbon är bottnad nu så jakten på en större är snart påbörjad säger Thomas, fredrik som skriver nu igen, Thomas är upptagen med att köra och stilla den största abstinensen från körningen,

Bilen funkar fint iaf och vi är båda nöjda med dagen..
Nu åker vi hem och utvärderar

Projekt Audi 90 Showcar

Ämnenån liten   [Sv: Palm]  
Postad av nicerpm
Datum2009-05-03 02:44

filmsnutt eller? börjar bli tokintresant det här ju....

Ämnehar varit dåligt med dokumetation på slutet, har  [Sv: nicerpm]  
Postad av Palm
Datum2009-05-03 13:11

har varit dåligt med dokumetation på slutet, har varit tajt om tid att bara hinna få klart men ikväll ska jag känna lunget och åka ut och leka lite med bilen så ska vi se om vi inte kan göra en rolig film,

Macke gjorde en film, jag kom med 1.15 när jag mötte Jckssn

http://www.youtube.com/watch?v=_x0vQ0Gd4IY

en bild från mackeracing också, resten av bilderna finns här http://race.ulkhyvlers.net/

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneSåg ju ut att pina bra på det där Palm. hur  [Sv: Palm]  
Postad av Fredriksson84
Datum2009-05-04 01:13

Såg ju ut att pina bra på det där Palm.
hur allvarligt är hålet i blocket ?

trycker din ur sig nå olja i vevhusventen?

Ämnehålet är inte så allvarligt verkar det som, är  [Sv: Fredriksson84]  
Postad av Palm
Datum2009-05-04 20:13

hålet är inte så allvarligt verkar det som, är nog ett bulthål? men varför det är genomgående i blocket är en bra fråga, jag slipade upp ett ganska stort område sen smacka på kemisk metall, håller utan problem än sålänge...

nu har jag bara orginal vevhusvent till en mycket liten burk (kanske 2-3dl) ska bygga större sen men den där vart byggd i fredags, men kommer ingenting, bara lite lätt fuktig i burken så verkar inte ha nå mycket leakdown iaf

Projekt Audi 90 Showcar

Ämneokej okej! hur mycke laddar du nu då ?  [Sv: Palm]  
Postad av Fredriksson84
Datum2009-05-04 21:49

okej okej!

hur mycke laddar du nu då ?

Ämneladdar ca 0,6 men på fyran och femman så börjar  [Sv: Fredriksson84]  
Postad av Palm
Datum2009-05-04 22:00

laddar ca 0,6 men på fyran och femman så börjar den misstända då den inte hinner evakuera avgaserna, så nu har jag köpt mig en borg warner 52in 62ut, bör räcka till 400-450hk, räcker till mina 300 som är planerna

Projekt Audi 90 Showcar

Ämneokej okej! ja får se hur det blir när du laddar  [Sv: Palm]  
Postad av Fredriksson84
Datum2009-05-05 11:30

okej okej! ja får se hur det blir när du laddar mer då :P jag laddar ju 1.3 nu typ å ska på med mer när motorn åker i igen!

vill ha mer film på den nu

Ämneska bli skoj och se hur den blir med lite större  [Sv: Fredriksson84]  
Postad av Palm
Datum2009-05-05 21:05

ska bli skoj och se hur den blir med lite större turbo, men har gått lite väl mycket $$$ till audin nu på slutet så ska lunga ner mig lite med inköp ett tag, så ic som sitter där ska bara spännas ihop med spännband (budget deluxe) och slänga på lite större spridare, i helgen ska jag få in mellandiffen så ska jag försöka kasta ihop en film...

du verkar ändå hade bra knuff i motorn redan innan....

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneSnigel  [Sv: Palm]  
Postad av audimurre
Datum2009-05-05 08:11

Kom igen nu.....dit med en hx40

12.99@173

Ämneden som jag köpt är nääästan lika stor som hx40,  [Sv: audimurre]  
Postad av Palm
Datum2009-05-05 20:56

den som jag köpt är nääästan lika stor som hx40, ligger lite närmre hx35 kanske, men den som jag köpt passar på mitt pulssplittgrenrör med t3 fläns, och är twinentry på den där så var lite det som styrde, samt vad som fanns tillsalu

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneSnigel  [Sv: Palm]  
Postad av audimurre
Datum2009-05-05 21:38

Det kommer bli bra det.

12.99@173

Ämnetrodde jag ja  [Sv: audimurre]  
Postad av Palm
Datum2009-05-07 20:08

skulle hämta turbon idag som överrenskommet och då säger han att turbon redan är såld, att en kompis åt han har sålt den, just nu är inte humöret på topp!! men bara bita ihop och komma igen....

ingen som har en turbo tillsalu eller vet av nån, T3 fläns och twinentry är ett stort plus, minsta storlek är hx35 typ, alla märken är av intresse

Projekt Audi 90 Showcar

Ämnenu menar jag inte kasta skit  [Sv: Palm]  
Postad av nicerpm
Datum2009-05-07 22:10

men köp den INTE av turbobandite.se... vad du änn gör.. dom håller inte måttet.. vad dom änn säger..

ÄmneBlev även jag lite nyfiken angående  [Sv: nicerpm]  
Postad av Maki
Datum2009-05-08 17:52

Blev även jag lite nyfiken angående turbobanditens snurror, har en av deras mindre som jag tänkte skulle knuffa a4an lite.

Palm! Kul att du fått gasa av dig.

Kör A4 1.8TQ
Har VAG-Com.

Ämneköper från privatperson, men det har löst sig nu,  [Sv: nicerpm]  
Postad av Palm
Datum2009-05-07 22:26

köper från privatperson, men det har löst sig nu, fick tag i en Holset 3ld me T3 fläns twin entry 55in 63ut men den är utan wastegate så måste fixa en sån men det är ju bara ett plus egentligen, vart bara lite mer jobb...

men vad är fel på turbobanditens då? tar dom slut fort? lagren dåliga eller?

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneBra storlek på turbon till din motor! Mer sås  [Sv: Palm]  
Postad av Jckssn
Datum2009-05-18 18:01

Bra storlek på turbon till din motor!
Mer sås och mer ladd så kommer det gå riktigt fort!

/Jocke

Ämnejo jag tror det här kommer bli bra  [Sv: Jckssn]  
Postad av Palm
Datum2009-05-18 20:00

jo jag tror det här kommer bli bra

___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________

Tråden fortsätter nu på del 2

http://www.nordicaudi.com/php/forum/showflat.php?d=f&Cat=&Board=show&Number=949501&page=0&view=collapsed&sb=5#Firstread

Projekt Audi 90 Showcar

Ämneföljande har hänt med vänner agg och mit  [Sv: Palm]  
Postad av nicerpm
Datum2009-05-08 19:23

turbo nummer ett tappa impellern efter ca en månads användning. turbo nummer två skar ihop. Mitt agg formligen exploderade impeller med ett ganska moderat ladd 0,8.. men som sagt jag har hört att flera haft problem med dom aggen.. men en del verka hålla..

ÄmneIntressant projekt, absolut. Kul att du kör med  [Sv: Palm]  
Postad av Jonta
Datum2009-01-11 20:38

Intressant projekt, absolut. Kul att du kör med 4:a. Kommer hålla lite koll här =)

Mvh John "Jonta" Fahlström
Audi urquattro '86
Audi A4 1,8T Quattro '95
Audi A6 2.6 quattro '95
Audi 60L '71
w w w . j o n t a . c o m

Ämneigår och idag har det hänt lite på bilen, har  [Sv: Jonta]  
Postad av Palm
Datum2009-01-16 21:55

igår och idag har det hänt lite på bilen, har pillrat lite invändigt men annars har jag kapat bort takluckan och det var inte lätt, hade tänkt ta ner den hel men det gick åt helvete direkt så det var bara ta fram stora kapen så gick det bra.

Sen så har jag ryckt ur orginalmotorn nu så nu blir det tippen nästa då den är bortom all räddning....

Projekt Audi 90 Showcar

Ämnenu är det bestämmt att vi ska flytta till ett  [Sv: Palm]  
Postad av Palm
Datum2009-01-17 19:45

nu är det bestämmt att vi ska flytta till ett större garage 20m bort så nu blir det mest packa ihop och packa upp grejer så det kan stå stilla lite grann nu i helgen och nästa helg...

Projekt Audi 90 Showcar

Ämnenu är flytten klar i princip....bara lite  [Sv: Palm]  
Postad av Palm
Datum2009-01-24 22:09

nu är flytten klar i princip....bara lite småsaker kvar att pillra med innan bilen ska få smaka svets, tyvärr inga bilder på det nya stället men jag kan ju inte lämna er lottlös, så lite bilder på min quad, en LTZ 400 borrad till 440 i vinterutrustning som jag byggde före jul ingen audi men ändå så frän tycker iaf jag...

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneDen där vill jag _inte_ bli överkörd av.  [Sv: Palm]  
Postad av Floddy-NA
Datum2009-01-28 12:24

Den där vill jag _inte_ bli överkörd av.

mvh Floddy
S2 '91 'Porrmobilen'
A4 Avant 1.8TQ '04
Team IRRY

Ämnevart lite oväntat jobb  [Sv: Floddy]  
Postad av Palm
Datum2009-02-01 16:53

råkade rasa växellådan i morsans 745 GLT så vart en dag som försvann där så har det blivit mycket packa upp grejer efter garage flytten, en bild på det enda jobbet som det syns att man har gjort nått, :S en otacksam helg...

Golvlådorna är svetsade och huvudbågen är passad in och punktad, bara resten kvar...

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneNu liknar det juh ngt.. blir mer jobb i helgen på  [Sv: Palm]  
Postad av Freddas_saapel
Datum2009-02-02 20:07

Nu liknar det juh ngt.. blir mer jobb i helgen på audin hoppas jag.. ska terrorisera dig och hugga med svetsen direkt

/ garagegranne med udda opel (med förmodan till mer udda)

Ämnekommer hända mycket i helgen  [Sv: Freddas_saapel]  
Postad av Palm
Datum2009-02-02 20:57

kommer hända mycket i helgen, så nog ska jag kunna hålla dig sysselsatt på en riktig bil haha

Projekt Audi 90 Showcar

Ämnenär du minst anar det så finner du din bil på  [Sv: Palm]  
Postad av Freddas_saapel
Datum2009-02-02 21:10

när du minst anar det så finner du din bil på taket och utan drivlina

Ämnerörigt värre  [Sv: Freddas_saapel]  
Postad av Palm
Datum2009-02-05 22:27

i helgen så kommer det bli rörigt hehe

Projekt Audi 90 Showcar

Ämnenästan klart  [Sv: Palm]  
Postad av Palm
Datum2009-02-08 22:25

nästan hela buren är punktad men gasen tog slut...men större delen av buren helsvetsat av polaren fredrik som är lite mer haj på våran svets.. :S

Sen så har vi snickrat lite grann och nu är vår "verkstad" nästan klar

Projekt Audi 90 Showcar

Ämnenu är buren helsvetsat och klar, har ingen bild  [Sv: Palm]  
Postad av Palm
Datum2009-02-13 20:19

nu är buren helsvetsat och klar, har ingen bild på hur det blev så det får bli imorgon, men fick lite tid över så vi kastade ner GTI motorn

så imorgon så ska jag försöka ta dom här bitarna och se om det inte går att göra nått roligt av det

sen så har jag fått hem nya "bussningar" till bryggorna

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneNu börjar det lika en bil igen juh.. 4a dörrar  [Sv: Palm]  
Postad av Freddas_saapel
Datum2009-02-13 22:01

Nu börjar det lika en bil igen juh.. 4a dörrar var juh guld värt denna gång:D

Ämnefått lite gjort idag  [Sv: Freddas_saapel]  
Postad av Palm
Datum2009-02-14 21:16

gör en uppdate nu istället för imorgon då jag har lite annat för mig då,

Först lite bilder på buren

Sen så har jag kommit en bit på grenröret, alla rör är 56cm utom 4:an som blir 57cm, nära nog...

vad tycks, nu vill ja ha kommentarer

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneSom jag sa, det liknar mer och mer en bil nu  [Sv: Palm]  
Postad av Freddas_saapel
Datum2009-02-14 21:23

Som jag sa, det liknar mer och mer en bil nu igen, ska bli skoj att se denna i backspegeln sen lr var det baklycktor jag skall få se..?

Ämnehehe, nog ska jag kunna hålla jämna steg med dig  [Sv: Freddas_saapel]  
Postad av Palm
Datum2009-02-14 21:46

hehe, nog ska jag kunna hålla jämna steg med dig

Projekt Audi 90 Showcar

Ämnebilder bilder bilder  [Sv: Palm]  
Postad av Palm
Datum2009-02-21 01:09

var på skroten och hittade en fräsch A100 kylare från en 2,3a, den såg inte så stor ut i den bilen men vad man misstog sig, men ska nog hitta plats för den.

Den lilla fläkten kommer vara på brytare och gå konstant, den stora kommer vara på termostat på halvfart och brytare på helfart vid behov.

Den kom inte med 2 fläktar så fick bygga ett helt nytt fäste och sarg då A100ans är av plast...

Grenröret är helt klart nu, enda som saknas är muttrarna för EGT, och slipa till det lite sen linda med avgasbandage..

våga kommentera, bra med lite synpunkter, både bra och dåliga

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneCool!  [Sv: Palm]  
Postad av JockeBjork
Datum2009-01-26 00:01

Sorry för off topic...

Ser onekligen ball ut!

Har själv en quad och har funderat en del på diverse "vinterlösningar"... hur funkar det att åka med denna setup?

Jocke Björk

Åker: A4 2.8 Avant quattro - 97
Åkte: BMW 328i -99
Åkte: A4 1.8T quattro -96

Ämnefunkar över förväntan :D 51mm kammar på mattan  [Sv: JockeBjork]  
Postad av Palm
Datum2009-01-26 21:32

funkar över förväntan 51mm kammar på mattan men svårt att hitta balansen mellan vikten/hållbarheten med plåtarna på skarven på mattan och obalansen i däcken, bästa skylle vara bulta mattan i däcket med det får bli sen....men har kört ca 90 med det på led så dåligt är det inte..

Lite om bilen: har mycket delar på ingående såsom S4a insuget, grenrörsfläns mm för att bygga ett eget grenrör och även en överraskning

Redigerad av Palm 2009-01-26 21:35.

Ämneen femma är ju mycket vanligare och mer populärt  [Sv: Jonta]  
Postad av Palm
Datum2009-01-15 13:00

en femma är ju mycket vanligare och mer populärt kanske men det ska bli skoj med en 4:a men nu är jag tillbaks från jobbet nu så kan man ägna hela helgen till bilen, bilder kommer imorgon

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneKul med 16V fyran, ser ut som liten femma, så det  [Sv: Palm]  
Postad av quattroaudi
Datum2009-02-22 18:03

Kul med 16V fyran, ser ut som liten femma, så det blir nog bra!

Ämnejag fortsätter nöta på  [Sv: quattroaudi]  
Postad av Palm
Datum2009-02-27 20:20

har fått hem lite grejer nu.

Silkonslangagar till tryckrör från Do88.se

Sen så har jag kommit till höjdpunkten av bygget (förut att få starta upp den såklart) har fått min vemsbox med EGT (avgastemp) Bredbandslamda, lcd display, stora härvan, relä del, spridarhärva,

ska se om man inte kan få dit ICen imorgon utan att kapa sönder hela bilen, är redan på god väg

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneTagga långhelg i garaget nu, Saapeln skall jaga  [Sv: Palm]  
Postad av Freddas_saapel
Datum2009-03-16 19:02

Tagga långhelg i garaget nu, Saapeln skall jaga dig hela sommaren i rondellerna..

Ämnetill tusen...  [Sv: Freddas_saapel]  
Postad av Palm
Datum2009-03-16 20:17

oja till helgen blir det full fart, har blivit för många helger förlorade nu, ska försöka komma ihåg riktiga kameran också så man kan få nå vetiga bilder och inte bara mobilbilder ...

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneOj...  [Sv: Palm]  
Postad av te_wik
Datum2009-01-11 01:22

Oj... Detta ser lovande ut!

Mvh Tommy

Audi 100 2.3E - 88B
Audi 90 - 85 Typ85 / B2
www.garaget.org/te_wik

Ämneroligt att ni tycker det, idag har det bara varit  [Sv: te_wik]  
Postad av Palm
Datum2009-01-11 17:05

roligt att ni tycker det, idag har det bara varit skrapning av golven så det blir plåtrent, ett riktigt dynggöra men det måste göras det också...

/Thomas

Projekt Audi 90 Showcar

Ämnefint blir det :)  [Sv: Palm]  
Postad av Fredriksson84
Datum2009-03-16 21:33

det blir riktigt bra det här palmen!

Hur mycke effekt siktar du på vet inte om du har skrivet det någonstans i så fall har ja missat det.
jobba på iaf blir tok bra!

Ämnelåter bra :D  [Sv: Fredriksson84]  
Postad av Palm
Datum2009-03-16 21:44

till och börja med så ska jag bara köra med ca 220-230hk, sen blir det att byta lite saker så att man kan ligga på rätt sida 300..

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneLive update!  [Sv: Palm]  
Postad av Palm
Datum2009-03-20 14:52

har med mig datorn ut till garaget, snacka om bra att ha, kika på sprängskisser, forum, slösurfa på dom få pauserna man tar sig :P men tänkte att passa på att berätta lite om vad som har hänt nu dom sista helgerna,

ICen har hittat hem och gjort alla fästen för den, men det var trångt mellan lyserna, och jag ville inte vända den uppochner för att slippa göra så onödigt långa tryckrör

snidade ihop en downpipe i 2½tum resten av avgassystem byggdes förra sommare i 3" och 1 dämpare, lite overkill men då behöver jag då inte byta det sen när man uppgraderar

alla dom som säger att S4 insug passar bolt on har nog alrid provat själv!! för om man bara smackar dit det tar det både i generatorn och T-korset i toppen för kylarvattnet, så det blev lite extrajobb som inte var räknat med.
sänkte ner generatorn och slaktade en annan för att få rullen med lagret och byggde ett nytt fäste med inbyggd spänning, vart funktionsdugligt.

helhets bild med kortat s4insug, tryckrören, kylarens nya placering, har även dragit slangar till hela kylarsystemet och värmepaketet

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneSer ju kalasbra ut! Kämpa vidare  [Sv: Palm]  
Postad av Maki
Datum2009-04-18 14:20

Ser ju kalasbra ut! Kämpa vidare nu.

Kör A4 1.8TQ
Har VAG-Com

Ämnelive update  [Sv: Maki]  
Postad av Palm
Datum2009-04-18 17:51

tackar, måste bara säga grattis till dig också som fått igång din bil

nu har man tagit en mikropaus, med ett friscomål i handen och kikar på när fredrik svetsar det sista på avgassystemet, hehe, ledsen att det är stökigt men jag är på deadline

sen innan Golio åkte iväg och lämnade mig i sticket så jag han snäll nog att avdubba min nya "racedäck"
upptäktes bara en skruv i ett däck så lagningkit ska köpas och fixa det..

fredrik kunde heller inte hålla händerna i styr när han kom så nära mina fina ronal fälgar utan var tvungen att prova dom på Asconan

var en sväng i morse och skaffade mig ett batteri och Golio byggde ett fäste för det men 870:- för ett vanligt svenssonbatteri är crazy, minns den gammla goa tiden då dom bara kostade max 500, 350:- med rabatt

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneDags att uppdatera.. var juh flera timmar sen du  [Sv: Palm]  
Postad av Freddas_saapel
Datum2009-04-19 19:55

Dags att uppdatera.. var juh flera timmar sen du lämnade garaget ju

Ämneoki  [Sv: Freddas_saapel]  
Postad av Palm
Datum2009-04-19 22:31

jaa vad har man pysslat med idag då?...

har mest pysslat med el och fått ordning lite mer på vemset och sen klagade jag lite på att jag saknade några mätare såsom oljetemp, oljetryck, vattentemp, och laddtryck, och med 30 mil till närmsta biltema så kändes det drygt, men då kom fredde på den briljanta idén jag får köpa/låna hans mätare :D:D tusen tack för det!!!

så här kommer det då se ut, kommer inte spackla nå mer på intrumentpanelen nu då det är lite tajt om tid att hinna

sen så har jag varit förbi till Vems Mattias nu på kvällen och släppt av boxen så skulle han få löda om lite i den då jag strulade lite när jag köpte den :S men problem är till för att lösas..

men nu är man uppe i lappstockholm och har 4 dagars jobb som väntar sen så är jag ledig i 10 dagar, då skulle det va konstig om jag inte ska hinna det här...

ingen som har en audi 100 quattro typ 44 avant eller en *host *volvo 945 alt nån annan bil som får dra 1500kg på B-kort som dom vill hyra ut den 2 maj, eller nån som ska upp till fällfors och kika från umeå som ha BE, givetvis blir det ersättning...

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneFräckt bygge detta! Dock anar jag vissa  [Sv: Palm]  
Postad av Gurfus
Datum2009-03-20 15:04

Fräckt bygge detta!

Dock anar jag vissa begynnande kyl-problem med tryckröret gåendes framför kylaren sådär...? :-O

Audi A4 -06
Audi V8 4.2 -92

Ämneskoj att höra, jo jag ska snickra ihop en plåt  [Sv: Gurfus]  
Postad av Palm
Datum2009-03-20 15:09

skoj att höra,
jo jag ska snickra ihop en plåt som ska leda in luft från fronten och som avskärming från motorn, men vi får se , en fläkt kommer att gå konstat och en till vid behov/termostat, annars om det blir mycket problem som kommer kylaren hivas till skuffen..

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneBlir ju riktigt bra! Tummen  [Sv: Palm]  
Postad av Jckssn
Datum2009-03-24 11:13

Blir ju riktigt bra!

Tummen upp

Ämnetackar, du får se upp i backspegeln sen i sommar  [Sv: Jckssn]  
Postad av Palm
Datum2009-03-27 14:50

tackar, du får se upp i backspegeln sen i sommar på banerna...hehe, eller hur det nu var....

Projekt Audi 90 Showcar

ÄmneInstämmer, kul projekt  [Sv: te_wik]  
Postad av Maki
Datum2009-01-11 02:02

Instämmer, kul projekt

Kör A4 1.8TQ
Har VAG-Com

*Trådat visningslägeSortera efter datum*

http://www.scstyling.com/falgar-dack

This forum is powered by UBBthreads.
Intensively modified by NordicAudi