NA Forum » NA Forum - ESP Lampan lyser - Tväraccelerationsgivare G200 

Gå till det första olästa inlägget i denna tråd Information om denna avdelning*Trådat visningslägeSortera efter datum*

ÄmneESP Lampan lyser - Tväraccelerationsgivare G200    
Postad av Pelle_E
Datum2009-03-08 23:20

Hej,

Har en Audi TT 1.8T från -00 det är den framhjulsdrivna med 180 hk motorn. Har haft bilen sen ny och den har nu gått 8000 mil.

Sen en tid tillbaka har ESP lampan börjat lysa konstant. Jag har en god vän som jobbar som mekaniker på Audi/Volkswagen.

Vi kollade bilens minne med datorn på hans jobb.

Den fick upp följande 2 fel:

01423 057
Sensor för tväraccelaration - G200
Elektriskt fel i strömkretsen

01423 027
Sensor för tväraccelaration-G200
Orimlig signal
Sporadiskt uppträdande fel

Min vän trodde då att det var tväraccelarations givaren G200 som skulle bytas, en sådan beställdes och monterades i. Dock utan att det hjälpte, dvs inget fel i denna delen. Felen går inte att radera med datorn utan kommer upp direkt igen, detta även efter delen var bytt.

Någon som varit med om något liknande? Vad kan vara fel? ABS:en funkar som den skall. Vi har letat och mätt överallt och kan inte hitta något. Vi har haft ur alla säkringar och mätt och kollat så att de fungerar.

Hoppas att någon har någon ide vad som kan vara fel. Jag har använt sökfunktionen på detta forum men inte hittat något som kan hjälpa mig vidare.

Mycket tacksam för svar!

Mvh

Pelle

Ämne Hej, Skulle vara vilja ge er lösningen på  [Sv: Pelle_E]  
Postad av Pelle_E
Datum2009-03-31 21:24

Hej,

Skulle vara vilja ge er lösningen på mitt problem. Jag kollade med LF som kunde tänka sig att ta detta på försäkringen trots att bilen är över 8 år gammal. Detta pga att felet visat sig innan bilen var 8 år gammal.

I vilket fall så lämnades bilen in på verkstad för att få problemet löst.

Det visade sig efter många om och men vara den billiga delen av tväraccelrationsgivaren G200. Märkligt då det inte fungerade när vi bytte den tidigare.

Efter att denna monterats och kalibrerats på rätt sätt så fungerar nu bilen som den skall. Notan hamnade till slut på 3800 kr så jag tog det inte på försäkringen till slut i alla fall.

Mvh

Pelle

ÄmneMen?  [Sv: Pelle_E]  
Postad av matteeee
Datum2009-03-31 22:14

Vad gjorde ni fel då ni bytte? Kalibreringen? Eller var den ni bytte till också trasig?

Skönt att det löste sig iaf!

/Mattias
AUDI TT ROADSTER 225Q HPP
http://www.garaget.org/?car=36978

ÄmneHej. Det finns en   [Sv: Pelle_E]  
Postad av Holmen-NA
Datum2009-03-09 11:24

Hej.
Det finns en "släpring" G85 som sitter innanför ratten och innanför airbagen.
Gjorde en liten tabbe när jag monterade min farthållare och pillade på den ett halvvarv.
Man kan se så att den står rätt genom ett litet titthål på den. Då skall en gul prick visas i synglaset.
Den kommunicerar med de givare du och Matte pratar om.
Jag fick då montera bort ratten och vrida den riktigt sedan måste all kalibreras med ec. Vag-com.
Detta gordes på följande vis. http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/steeringangle.html
Efter det fungerade det klockrent.

Nu är det väl inte så att någon pillat på din släpring. Men den kanske har gått sönder.

Lycka till med felsökningen.

ÄmneSläpring  [Sv: magnus_holmen]  
Postad av Pelle_E
Datum2009-03-09 21:20

Hej Magnus,

Kan vara värt att kolla, dock precis som du säger så har jag inte haft av ratten eller rört något här. Men släpringen kan ju vara sönder.

Lös din lampa för ESP hela tiden när detta hände på din bil?

Pratade med min mekanikerpolare idag, han hade kollat upp elschemat på sitt jobb.

Han sa att det inte finns några förgreningar på kabeln mellan tväraccelrationsgivarna och ABS/ESP styrdonet. Han menar då att om man kan mäta upp en signal mellan kabeln där man anslutar givarna och ABS/ESP styrdonet (och får fram samma signal på andra sidan) så bör man kunna härleda att felet skall ligga i ABS/ESP styrdonet.

Har ni hört om någon som haft problem med ABS/ESP styrdonet?

Mvh

Pelle

ÄmneDen lös konstant. Hade då ett felmeddelande som  [Sv: Pelle_E]  
Postad av Holmen-NA
Datum2009-03-09 22:07

Den lös konstant. Hade då ett felmeddelande som ditt nedersta.
Men om ABS:n fungerar hur kan då lampan lysa?
Har du testat om ESP:n fungerar?
Plocka bort batteripolen en ca: 30 minuter och se om det försvinner.

Ämne Hej igen Magnus, ABS lampan lyser inte och  [Sv: magnus_holmen]  
Postad av Pelle_E
Datum2009-03-09 22:18

Hej igen Magnus,

ABS lampan lyser inte och ABSen fungerar när man bromsar hårt. Så jag antar att den fungerar.

ESP verkar inte fungera, dvs bilen släpper rätt lätt vid gaspådrag.

Har provat batteritricket och det hjälper inte, felet går heller inte att radera/släcka med datorn min polare har på sitt jobb. Eller det går att radera men kommer tillbaka på 1 sekund.

Skulle kanske kunna vara släpringen som strular på något sätt om din lampa också lös konstant. Gjorde detta felet att din ESP heller inte fungerade?

ÄmneFunkade att nolla felkoden men kom upp igen efter  [Sv: Pelle_E]  
Postad av Holmen-NA
Datum2009-03-09 22:39
Bifogad fil936970-642317.jpg

Funkade att nolla felkoden men kom upp igen efter 1 sekund.
Släpringen är ungefär 10x10cm och är svart.
Kanske har den gått sönder trots allt.

Sökte på släpring +esp i google och fann detta.
Kolla den översta länken om beetlen.
http://www.google.se/search?q=sl%C3%A4pring+esp&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a (NewBeetle.se - Sv:Koppla ur ESP? - NewBeetle.se Forum)

Hittade denna bilden på en släpring i en annons. (se bifogad fil)
http://www.nordicaudi.com/php/files/936970-642317.jpg

ÄmneTvå givare..  [Sv: Pelle_E]  
Postad av matteeee
Datum2009-03-09 07:01

Det finns två exakt likadana gicvare.
Tväracc heter mycket riktigt G200 men en för längsgående acceleration sitter 90grader vriden mot denna och har samma reservdelsnummer, men heter G251.

Den ena sitter nära ratten, den andra nära handsfacket. Tyvärr minns jag inte vilken som sitter var nu Det kan säkert Gurfus kolla upp dock?!

Men risken finns ju att ni bytte fel givare..?

/Mattias

Ämne Hej Mattias, Tack för ditt svar! Vi  [Sv: matteeee]  
Postad av Pelle_E
Datum2009-03-09 07:59

Hej Mattias,

Tack för ditt svar!

Vi beställde och bytte båda givarna, det var inte fel i någon av dessa utan verkar vara fel i strömkretsen på väg mot eller från ESP/ABS styrdonet. Mycket märkligt fel enligt min vän som hjälpt mig med detta.

Nu hjälpte han mig på sin fritid och i sitt garage och hade därmed inte tillgång till elscheman och mätpunkter etc etc.

Mvh

Pelle

ÄmneOk  [Sv: Pelle_E]  
Postad av matteeee
Datum2009-03-09 10:11

Det var ju tråkigt att höra. Då har jag tyvärr inte fler tips eller tankar. Hoppas din vän kan lösa det efter check med elscheman o grejs då...

/Mattias

ÄmneDet första jag kommer att tänka på är mystiken  [Sv: matteeee]  
Postad av melander
Datum2009-03-09 16:06

Det första jag kommer att tänka på är mystiken som flera här tagit upp ibland, att ESP lampan helt sporadiskt kan tändas och har då kunnat härledas till en trasig LMM.. vet att det låter konstigt men kanske värt att kolla då detta ju är något som går sönder VÄLDIGT ofta.

Lycka till med felsökningen!

MVH

Redigerad av melander 2009-03-09 16:06.

Ämne Hej Melander, Har också läst om dessa  [Sv: melander]  
Postad av Pelle_E
Datum2009-03-09 21:30

Hej Melander,

Har också läst om dessa mystiska fel som kan uppträda och göra att ESP lampan tänds.

Både LMM och Lamdasonden är utbytta på min bil för mindre än ett år sedan. Så dessa borde det inte heller vara som stular.

Bilen är nu lite drygt 8 år gammal sen den togs i bruk, men felet har funnits där sedan innan bilen var 8 år gammal. Detta är dokumenterat i servicehistoriken via serviceprotokoll. Tyvärr har jag inte tänkt tanken att använda bilens försäkring till att få detta fixat av verkstad med självrisken på 3' kr som ända kostnad.

Tror ni att man skulle kunna ta ett sånt här fel på maskinskade/elektronik försäkringen vagnskadedelen på bilförsäkringen nu eftersom felet funnits där ett tag, även att bilen nu är mer än 8 år? Någon som har erfarenhet att detta?

Mvh

Pelle

ÄmneTjena Har också en TT 1,8T som har gått 9500  [Sv: Pelle_E]  
Postad av Johan_T
Datum2009-03-16 14:32

Tjena

Har också en TT 1,8T som har gått 9500 mil.
Har också fått problem med att ESP lampan tänts. Till en början tändes den bara lite då och då men nu lyser den konstant.
Va inne på en polares verkstad och kopplade upp den mot datorn och den sa också nånting om tväraccelaration vid ratten men kommer inte ihåg felkoden.
Ska åka förbi han igen och se om de är samma felkod som du har.

Har besiktning nu i veckan så kommer antagligen få anmärkning på detta och behöver lösa problemet snart.

ÄmneTJena Måste väcka liv i denna tråd då jag är  [Sv: Johan_T]  
Postad av FamousRuler
Datum2011-07-05 22:51

TJena
Måste väcka liv i denna tråd då jag är mycket nära köp av en TT-00 som verkar ha denna symptom?
ESP lampan lyser på den. Killen säger att det bara är en sensor som ska bytas. Bilen har gåt 12k mil.

Nån som listade ut vad det var?

ÄmneESP-lampa  [Sv: FamousRuler]  
Postad av matteeee
Datum2011-07-06 06:59

Att ESP-lampan lyser kan bero på flera olika saker. Läs felkoderna i bilen innanköp så får du lite svar på vad som kan behöva bytas.

/Mattias
VW Scirocco 1.4TSI DSG -10

ÄmneVi har en golf v6 4motion som ESP lös på konstant  [Sv: matteeee]  
Postad av grantorp
Datum2011-09-07 10:20

Vi har en golf v6 4motion som ESP lös på konstant men på den satt ratten inte riktigt rakt så justering av framvagn och styrstag så ratten blev rak och sen in och släcka lampan så va problemet löst på den...

Men nu har jag esp + abs på min a6 4.2 som krånglar istället...

*Trådat visningslägeSortera efter datum*

http://www.scstyling.com/falgar-dack

This forum is powered by UBBthreads.
Intensively modified by NordicAudi