NA Forum » NA Forum - Topplocksverkstan 

Gå till det första olästa inlägget i denna tråd Information om denna avdelning*Trådat visningslägeSortera efter datum*

ÄmneTopplocksverkstan    
Postad av sCaz
Datum2008-01-04 14:22

Tjo!

Håller på med stora vinterservicen och fick för mig att riva ner toppen och sätta dit RS-packning och plana för skojs skull. Planing fixar en bekant men när jag vid lite slösurfande innan jag monterat lös den försökte hitta info om man behövde plocka ur ventiler vid planingen för 20v toppen så hamnade jag på http://www.topplocksverkstan.se/

Såg att han tar höftat 2000 kronor för en så kallad "raceportning". Någon som har erfarenhet från topplocksverkstan?

Jag har ingen erfarenhet alls av effektvinster vid i princip endast portning och frågan är då; är det något som kan ge duglig effektökning för pengarna? Skulle vi leka med tanken att man investerar i detta om toppen är fin så blir det nog allt som allt 7a avgaskam, 3" från turbo och orginal grenrör + turbo på 1.0~1.5 bar max till sommaren. Skulle det vara värt att skicka iväg toppen för portning eller är det bara aktuellt om man går in på grova kammar sprut och tändning? Portning måste väl i vissa lägen kompenseras på sprut då man kan få kraftigt olika avgastemp från varje cylinder annars.

Mvh
Peter

------------------------------
Audi S2 Coupé 20v 2.2TQ
http://www.garaget.org/?car=43498

Ämnebättre kille hittar du inte.. han har portat  [Sv: sCaz]  
Postad avMartinsson (Icke registrerad)
Datum2008-01-04 20:00

bättre kille hittar du inte.. han har portat min..

Audi 80quattro "01" 850 hkr
Audi rs2 kommande busbil

www.MARTINSSONRACING.SE

Ämnetoppen  [Sv: sCaz]  
Postad avthe_tall_man (Icke registrerad)
Datum2008-01-04 19:49

Du måste plocka ut ventilerna om du ska plana toppen.
1875:- är per cylinder och då ingår sätesfräsning och ventilslipning.
Jag anser att ska du inte ha över 500 hk så är det helt meningslöst att porta toppen.
034 motorsport körde ca: 700 hk med originaltopp!


MVH

Audi S2 Cupé 93

ÄmneDet där har ju att göra med kamaxlar också hur  [Sv: the_tall_man]  
Postad av prosty
Datum2008-01-07 16:28

Det där har ju att göra med kamaxlar också hur mkt man kan få ut på en topp , om man tex inte portar en topp med lite snällare kammar så kan man få mer surge, eller? Samt att du har ju snabbare spoolup med större avgasportar. Andas ju snabbare, finns väl i princip inga nackdelar med att porta? Eller?

Mvh Markus 'prosty'
'94 Toyota Supra
FD '95 S2 Avant 550hk

ÄmneAtt porta toppen är alltid bra. Totalrenoverar du  [Sv: prosty]  
Postad avthe_tall_man (Icke registrerad)
Datum2008-01-07 18:06

Att porta toppen är alltid bra. Totalrenoverar du motorn så är det lika bra att porta toppen också om du ska trimma. Men att plocka av toppen och porta för att man ska ha 400 hk anser jag vara bortkastade pengar då det inte är några problem att komma upp i den effekten. Allt handlar om hur mycket jobb och pengar man vill lägga på sin motor och deflesta som sikta på 400 hk vill nog komma undan lite billigare och då tycker jag det är bättre att lägga pengarna på ett par 7A kammar än på en portning förutsatt att motorn är i bra skick.


Audi S2 Cupé 93

ÄmneDå var vi nästan tillbaka på 7A-kammarna igen som  [Sv: the_tall_man]  
Postad av sCaz
Datum2008-01-08 12:40

Då var vi nästan tillbaka på 7A-kammarna igen som många tycker är bra. Vad jag förstår är det ~2mm högre lyft, vilket är bra. Men duration på insugskammen skiljer och är inte att rekommendera om inte programvaran ändras. Det som skulle vara drömmen för mig vore att hitta en programvara för orginal 3B förutom kammar och avgas som någon kan trycka ner på en krets å skicka mot ersättning. Innan man fixat programvara är det väl inte lönt att lägga i insugskammen? Kan det kanske t om. vara farligt?

Mvh
Peter Östman

------------------------------
Audi S2 Coupé 20v 2.2TQ
http://www.garaget.org/?car=43498

ÄmneHar inte kört med enbart 7a kammar själv, bara  [Sv: sCaz]  
Postad av prosty
Datum2008-01-08 14:18

Har inte kört med enbart 7a kammar själv, bara hört att man ska helst bara köra med avgaskammen. Iom att det är liten snurra K24an

Mvh Markus 'prosty'
'94 Toyota Supra
FD '95 S2 Avant 550hk

ÄmneTack för  [Sv: the_tall_man]  
Postad av sCaz
Datum2008-01-05 17:24

Tack för infon!

------------------------------
Audi S2 Coupé 20v 2.2TQ
http://www.garaget.org/?car=43498

ÄmneHöftningen är ju per cylinder, det är du medveten  [Sv: sCaz]  
Postad av Jckssn
Datum2008-01-04 17:08

Höftningen är ju per cylinder, det är du medveten om?
Så vi pratar i runda slängar 10.000kr för jobbet.

Erland Cox är en _riktigt_ duktig kille, han vet helt klart vad han håller på med.


Men frågan är vad du mer ska göra åt motorn?
Ska du köra med orginalturbo och orginalmapp så är det bortkastade pengar.

______________________________
1985: Audi 80 quattro 16v turbo - Busbilen
http://www.garaget.org/?car=51294
1985: Audi 80 GTE quattro - Stillastående projekt

ÄmneJamen sedär, ibland läser man väldigt fort. Jag  [Sv: Jckssn]  
Postad av sCaz
Datum2008-01-05 17:16

Jamen sedär, ibland läser man väldigt fort. Jag läste något i stil med "Raceportning 4-ventiler per cylinder" istället för det som egentligen står "Raceportning 4-ventilstopp per cylinder." :-)

jag tyckte det kändes otroligt billigt. Inga fler funderingar på portning för min del iallafall.

Mvh
Peter

------------------------------
Audi S2 Coupé 20v 2.2TQ
http://www.garaget.org/?car=43498

*Trådat visningslägeSortera efter datum*

http://www.scstyling.com/falgar-dack

This forum is powered by UBBthreads.
Intensively modified by NordicAudi