NA Forum » NA Forum - Renovera topp S2 

Gå till det första olästa inlägget i denna tråd Information om denna avdelning*Trådat visningslägeSortera efter datum*

ÄmneRenovera topp S2    
Postad av Floddy-NA
Datum2001-09-18 21:56

Vad kostar det ungefär och exakt vad görs? Tänkte på verkstad då jag orkar meka själv. Kommer man undan med 20 släng?

mvh[Floddy]
undernet:#nordicaudi
Bilens stillestånd nu uppe i 65%...
Team IRRY

ÄmneTjenixen!  [Sv: Floddy]  
Postad av NEO
Datum2001-09-18 23:13

Ska du inte göra det själv??? Varför inte? Det är inte SÅÅÅÅ svårt. Men ja... Fick offert på min om jag skulle lämna in den på VAG. Skulle kosta mig 10 000.- ganska precis men då har du NOLL koll på vad de gör och jag skulle renovera toppen om jag var som dig. Själv lämnade jag min till Momek nere i Munkedal. Men om du tucker det är för långt har du ju österlunds som kanske kan hjälpa dig?

Men varför inte göra det själv??? Det är inte alls svårt egentligen. Hade jag tid skulle jag komma ner o lyfta den åt dig men tid har jag väldigt lite av just nu. Iofs... Det är la gjort över en dag att lyfta den.

Men frågan är... Vad har hänt???

Vad som görs beror på vad du vill de ska göra. Först så blästras den och man letar sprickor. Eller man letar sprickorna först så de inte försvinner vid blästringen. Sen kollas sprickor. ÄR de tinte FÖR stora sprickor fortsätter man med att kolla ventilstyrningarna och byter de eventuellt. Bytta alla 20 på min. Rekomenderar att bytra kamkedja oxå när du har det isär. Man kolla ju även skevheten och planar den lite. Sen står det ventilrenovering på fakturan. Antar att det är arbetet med att byta styrningarna och kringarbetet där.

Återkommer om jag kommer på mer.

/NEO -¤[ #nordicaudi @ Stockholm.SE.eu.Undernet.org ]¤-

ÄmneTjae...  [Sv: NEO]  
Postad av Floddy-NA
Datum2001-09-19 07:11

Meka själv? njäeh. ett garage obetydligt större än en garderob, händer som inte är speciellt tåliga mot oljor å smuts och ett tålamod som inte existerar... njae.

Kylarvattnet försvann ju för en tid sen, bilen blev jäkligt varm då... Nu går den bara på 4 cylindrar när man startar den, för att sen gå på alla fem efter 10-20 sekunder... sen larmar den för låg kylvattennivå lite då och då, tror jag haft i totalt ca7 liter nu. Fattar fortfarande inte vad det gamla tog vägen till att börja med...

Efterssom den går skit vid start + att vattnet verkar försvinna... sen tror jag det läcker lite här och där p g a olja på motorblocket, så packningen vill jag ändå byta, å då ska ju ändå skroten loss... passa på att byta kamrem + alla andra remmar när det är isär. har jag lagt pengar på utséende och väghållning förtjänar motorn en kur oxå.

Sen var ju tanken att slänga på en roligare visselpipa med mer, då vill jag ha allt runtomkring fräscht.

Priset jag undrade över var om jag lämnar bilen och får allt gjort, INTE vag. eventuellt få toppen bortplockad i linköping å skicka den till momek?

mvh[Floddy]
Team IRRY

ÄmneLyfta  [Sv: Floddy]  
Postad av NEO
Datum2001-09-19 15:46

Håller med micke. Lyft toppen själv sen slussar du den vidare till ACE eller annan firma så som Momek. Det kan man ju ta in lite offertar på.

Beroende på när detta skr skulle jag kunna hjälpa dig att lyfta toppen. Har garage vi kan vara i om du inte har ngt. Ska ju förmodligen köra med min i vinter iaf så min vintergarage kan vara tillgängligt under en kortare period. Det tar inte lång tid att göra detta. Jag har ju lyft min två gngr tex... =) hehehe...

Fast iofs... Bästa vore ju om det var garage nere hos dig. Då har du ju nära och bra till det så du kan göra rent och dona. =)

Hör av dig om du vill ha hjälp. =) Men som sagt... Beror på när det är oxå.

ÄmneHumma  [Sv: NEO]  
Postad av Floddy-NA
Datum2001-09-19 20:51

Hmm...ska fundera runt lite... Det hela ska väl ske någon gång efter jul när jag samlat på mig en påse pengar + lite trimprylar..

Hade jag bara ett garage som man kommer in i så skulle jag mööööööjligtvis kunna klara av det om någon pekade och visade...och gömde släggan när jag blev förbannad!

vad kostar då delarna man behöver samt själva jobbet med toppen på ett ungefär? Packningar, Ventilstyrningar? kamkedja, kamrem, vattenpump när man ändå håller på..

mvh[Floddy]
Team IRRY

ÄmneOhoj!  [Sv: Floddy]  
Postad avS2 Micke (Icke registrerad)
Datum2001-09-19 21:12

Hmmm... Du kommer en bra bit med tusenlappen, du klarar dig säkert utan att byta styrningar.
Sen blir det ju lite extra pengar för planing och ev. portning. Även omfräsning av säten är lämpligt.
Kolla som sagt pris på det jobbet, delarna överlever du!
Kan kolla pris på det imorgon om du vill.

MvH Micke

$$S2 Coupè$$
Ständigt under ombyggnad... men snart klar!!!

Ämnestyrningar...  [Sv: S2 Micke]  
Postad av NEO
Datum2001-09-19 22:29

Ang styrningarna... Det är la på ena sidan (avgassidan??) som de nästan alltid är slitna. Mina glappade friskt. Och din har la gått run 15k mil eller mer va floddy? Så jag skulle nog ställa in mig på att iaf få byta 10 stycken. Mina kostade 70,. + moms. Körde utan krage. Finns de med krage som kostar mycket mer.

Sotsats + toppbultar +kamrem + spännare + acrem +lite muttrar och brickor (du måste byta muttrarna o brickorna till grenröret, egentligen även pinnbultarna) gick på 4900.- för mig. Då hade jag 20% på ordpriset. Men jag köpte även en plastkåpa som kostade ngn hundring. Vet inte vad vattenpumpen kostar men kolla artnummer i E**A så kan du ju kolla i PDF'en sen (eller ge mig nummret så kollar jag). Sikta på 5500.- ungefär för alla stuffar.

Min personliga åsikt är att passa på när den ändå är borta... Fliffar o flaffar den mycket? Byta ventillyftare? Glappar styrningarna mycket? Tveka inte, byt. POrta när den ändå är borta. Planas är la ett måste?

ÄmneOptimist:  [Sv: NEO]  
Datum2001-09-20 09:51

Du har så rätt NEO, jag är väl lite prisoptimist. Allt var fräscht på min spis.
Styrningarna var som nya, vattenpumpen ny, m.m. m.m.
Och som mannen säger, glappar styrningarna, så byt.
En del struntar i att plana, men personligen tycker jag att det känns bra att veta att allt passar och klaffar.
Handlar om så lite pengar. Särkilt med det felet som Floddy hade...

MvH Micke

$$S2 Coupè$$

ÄmneSpännrulle  [Sv: S2 Micke]  
Postad av Floddy-NA
Datum2001-09-20 17:37

Jag har kollat lite i et-flörp, och hittar bannimig ingen spännrulle på 3B, finns det inte eller vad? Ser sannerligen inte ut så, helmysko!

Vad kostar pinbulltar å jockel till grenföret förresten? ska ha dit RS2-gren "på en gång" hade jag tänkt.. När jag ändå tänker, finns det någon som bygger grenrör billigare än vad orig. RS2 kostar?

mvh[Floddy]
Team IRRY

ÄmneSpännare, omlänkningsrulle  [Sv: Floddy]  
Postad av NEO
Datum2001-09-20 17:51

KOllade precis... Du har en spännare eller omlänkningsrulle som det heter. Kanske spännar man inte på den på 3b men omlänkningsrulle är namnet och du behöver ett specialverktyg som benämns 3034 för att få bort den. Borde gå att lösa på annat sätt dock...

ÄmneDu kan ha rätt i att det inte finns ngn...  [Sv: Floddy]  
Postad av NEO
Datum2001-09-20 17:48

Du kan ha rätt i att det inte finns ngn... FUnderar... Vet en som sa att jag skulle behöva ny packning till min vattenpump när jag bytte kamremm för att man spännde remmen med denna... Vet dock inte om det stämmer. I mina service papper tyckte jag det såg ut som om det var spännare på båda motorerna. SKa kolla...

Har precis fått kontakt med en grenrörsbyggare. Återkommer med info om det. =) Kanske kan få mängdrabatt? Han snackade om runt 4000.-. Men återkommer om det... =)

ÄmneGärna!  [Sv: S2 Micke]  
Postad av Floddy-NA
Datum2001-09-19 21:17

Skulle vara bra med en lista på vad det behövs för delar så man kan leta runt lite, eller om du kunde kolla priser oxå så vore det guld!

har det berömda "ticketitock"-ljudet i toppen ibland, vad bör man byta för att bota det?

mvh[Floddy]
Team IRRY

Ämnetjooo har en del delar o hjälpa dig med  [Sv: Floddy]  
Postad avRacefan (Icke registrerad)
Datum2001-09-19 22:48

floddy...nu kan du ju komma med i "jag lyfter toppen men hade inte räknat med det klubben"
det e ganska lätt om man har rätt verktyg men vi kan ju hjälpa dig...
har en hel del delar o skruvar över om det kniper....om du ska trimma lite nu så gör iordning toppen ordentligt.......irry om den cp sig sen för du snålat??!!

Racefan
"Team IRRY"
den rör sig!

ÄmneJo då  [Sv: Kaj Nilsson]  
Postad av Floddy-NA
Datum2001-09-20 07:43

Blir det så blir det! Ska jag kompromissa så gör jag det med 240n

Frågan är bara hur många banker man måste råna innan man har råd med allt... Men har jag lagt 50 släng på bilen i år och bara kört 20 mil så kan jag väl göra det hela till en årlig tradition...

mvh[Floddy]
Team IRRY

ÄmneHum,Hum!  [Sv: Floddy]  
Datum2001-09-19 21:26

Rasslar det brukar det vara kedjan, knackar det kan det vara slitna lyftare. Hoppas inte på det sista!

Återkommer imorgon.

MvH Micke

$$S2 Coupè$$

ÄmneTick-tack  [Sv: S2 Micke]  
Postad av Floddy-NA
Datum2001-09-19 21:51

Det är det vanliga tick-tacket som bl a NEO haft som brukar botas med annan olja i motorn.. Är lyftare svajndyrt eller?

mvh[Floddy]
Team IRRY

ÄmneLyftare...  [Sv: Floddy]  
Postad av NEO
Datum2001-09-19 22:30

Lyftare är hyffsat dyrt. =/

Jag fixar en lista på grejjer till dig under helgen och postar alla artnummer samt priser här. =) Hinner inte nu.

ÄmneStyrningar / lyftare / vaddå?  [Sv: NEO]  
Postad av Floddy-NA
Datum2001-09-20 07:33

Hur blev det med ditt friska tickelitackande? Försvann kanske med oljebytet eller bytte du något i toppen?

mvh[Floddy]
Team IRRY

ÄmneFliffande o flaffande  [Sv: Floddy]  
Postad av NEO
Datum2001-09-20 16:27

Det försvann till mestadels när jag bytte olja. Men nu när toppen var borta fick jag en nice deal på lyftare och bytte således alla. Nu fliffar den INGET: =))) peppar peppar...

ÄmneEtt förslag:  [Sv: Floddy]  
Datum2001-09-19 10:12

Hej Floddy!

Plocka av toppen själv (ev. nån kompis), skicka sedan den till nån seriös firma som fixar till den och portar lite. Ring Ace och hör. Jag kan nog hjälpa till med frakt.
Detta måste vara de bästa och mest prisvärda sättet. Onödigt att betala dyr timpeng för att plocka av den.

NEO: Smyg dit och meka nu!

Ha det!

MvH Micke

$$S2 Coupè$$

*Trådat visningslägeSortera efter datum*

http://www.scstyling.com/falgar-dack

This forum is powered by UBBthreads.
Intensively modified by NordicAudi