NA Forum » NA Forum - Audi 200 20V 

Gå till det första olästa inlägget i denna tråd Information om denna avdelning*Trådat visningslägeSortera efter datum*

ÄmneVilken 20V motor till Urq?    
Postad av Dusko Kondic
Datum2007-05-07 09:57

Vilken 20v motor är lämpligast att montera i en -83 Urq,? Är det RR, ABY etc.

Dusko
Urquattro ´83
Saab 9-5 Aero ´02
http://hem.bredband.net/dako89/saab.wmv
_____________________________

ÄmneMotor  [Sv: Dusko Kondic]  
Postad av mrBOND
Datum2007-05-07 10:07

Vaför inte 3B? Den är ju mest lik RR som sitter i 20V, och troligen lättare att få tag på och aningen billigare än RR/ABY/AAN. RR är svårast att få tag på även om det finns en till salu på TraderaMotor nu.
Emp2k här på forumet har en nyrenoverad toppmaskin till salu. Kolla med honom...

..:: mrBOND ::..
AUDI urquattro 20V -90
Project quattro 20V -85
www.sportquattro.nu

ÄmneVisste inte att 3B är lämpligast, darför min  [Sv: mrBOND]  
Postad av Dusko Kondic
Datum2007-05-07 10:09

Visste inte att 3B är lämpligast, därför min fråga. Gäller också att få tag i kablaget och styrboxen, i vilken bil sitter 3B?

Dusko
Urquattro ´83
Saab 9-5 Aero ´02
http://hem.bredband.net/dako89/saab.wmv
_____________________________

Redigerad av Dusko Kondic 2007-05-07 10:11.


Ämne20V  [Sv: Dusko Kondic]  
Postad av mrBOND
Datum2007-05-07 10:15

Om den är lämpligast vet jag inte, men kanske lättare att få tag på till rätt pris. Det jag hade i tanken var att den kommer att se ut som en Urq20V under huven om det spelar nån roll för dig.
Nackdelarna dyker upp först när du vill/skall trimma rejält...
3B sitter i alla fall i tidiga S2or samt Audi 200 20V

..:: mrBOND ::..
AUDI urquattro 20V -90
Project quattro 20V -85
www.sportquattro.nu

ÄmneJa, det är klart att man vill trimma när man har  [Sv: mrBOND]  
Postad av Dusko Kondic
Datum2007-05-07 10:46

Ja, det är klart att man vill trimma när man har en 20V maskin målet ligger runt 300-350hk kanske?

Dusko
Urquattro ´83
Saab 9-5 Aero ´02
http://hem.bredband.net/dako89/saab.wmv
_____________________________

ÄmneTrimma  [Sv: Dusko Kondic]  
Postad av mrBOND
Datum2007-05-07 11:58

Den effekten är inga som helst problem på 3B, och inte speciellt dyrt heller...

..:: mrBOND ::..
AUDI urquattro 20V -90
Project quattro 20V -85
www.sportquattro.nu

ÄmneOK, låter bra! Vad behövs för att komma upp i ca.  [Sv: mrBOND]  
Postad av Dusko Kondic
Datum2007-05-07 12:30

OK, låter bra! Vad behövs för att komma upp i ca. 350hk?

Dusko
Urquattro ´83
Saab 9-5 Aero ´02
http://hem.bredband.net/dako89/saab.wmv
_____________________________

Ämne330-340hk  [Sv: Dusko Kondic]  
Postad av mrBOND
Datum2007-05-07 12:41

Du kommer ganska nära bara med RS2 grenrör och RS2 turbo. 3" avgas behövs oxo hela vägen.
Lite bättre bränsletryck skadar inte heller.
Det finns chip som är anpassade för dom grejorna. Det som är problem på våra bilar är att få dit en rejäl intercooler. Men det beror på hur du skall använda bilen. Skall den piskas på bana varv efter varv så behöver du en rejäl IC. Men om du är som jag som trycker på lite då och då för o känna draget så funkar det bra.

..:: mrBOND ::..
AUDI urquattro 20V -90
Project quattro 20V -85
www.sportquattro.nu

Ämne330-340hk räcker för mig, jag använder bilen bara  [Sv: mrBOND]  
Postad av Dusko Kondic
Datum2007-05-07 13:08

330-340hk räcker för mig, jag använder bilen bara ibland, så nån bana är inte aktuell för min del.

Räcker original kammarna till för den effekten?

Antar att dom flesta 20V motorer har gått en bra bit över 20k-mil, en uppfräschning av motorn med nya lager och ringar är väl nödvendig?

Dusko
Urquattro ´83
Saab 9-5 Aero ´02
http://hem.bredband.net/dako89/saab.wmv
_____________________________

ÄmneSvårt det där...  [Sv: Dusko Kondic]  
Postad av mrBOND
Datum2007-05-08 09:47

Det där "receptet" har jag fått av Anders på ACE Competition och det har inte varit tal om renovering.
Nu har min visserligen "bara" gått 15ooo mil, så jag vet inte faktiskt. Nu kör jag väldigt lugnt, och accar upp en o annan gång utan att hänga på varvstoppet. Inga blackrace eller så heller... så jag vill inte vara den som råder dig i det fallet...

..:: mrBOND ::..
AUDI urquattro 20V -90
Project quattro 20V -85
www.sportquattro.nu

Redigerad av mrBOND 2007-05-08 09:48.


ÄmneLånar tråden lite då jag också går i tankarna om  [Sv: mrBOND]  
Postad av Peter_S4
Datum2007-05-10 21:46

Lånar tråden lite då jag också går i tankarna om en 3B

Vad får man betala för en 3B motor ungefär? Jag har sett priser mellan 10 - 15 000, men är detta bara block & topp eller komplett motor med turbo, grenrör, o.s.v.?

Om inte; kan man använda urq 10V orginal turbo, grenrör?

/Peter
___________
UrQuattro 10V

Ämne3B  [Sv: Peter_S4]  
Postad av mrBOND
Datum2007-05-10 22:02

Jag betalade 6500 för min extramotor från Ådalens bildemontering.
Då fick jag ALLT motorrelaterat såsom AC-pump, kondensor, luftfilterbox, kylare, slangar, plastkåpor, kabelhärva, säkringsbox, styrbox, ja till o med bränslepump... nur var det iofs ett par tre år sen, men det borde inet kosta så mkt.
Du kan få en Audi 200 20V för runt 20k, plocka motorn och sälja resten om du orkar.

Jag sålde lite delar jag inte behövde, och har nog min motor i 4-5k nu....

..:: mrBOND ::..
AUDI urquattro 20V -90
Project quattro 20V -85
www.sportquattro.nu

Ämneok, det låter ju bra! Är det 3b motorn i alla  [Sv: mrBOND]  
Postad av Peter_S4
Datum2007-05-10 22:22

ok, det låter ju bra!
Är det 3b motorn i alla Audi 200 eller fanns dessa med olika motorer?
Är det några skillnader i årsmodeller som lämpar sig bättre eller sämre vad du vet?

Hur fungerar det med de digitala instrumenten som urisen har vid en sån här motorkonvertering?

Oj, blev visst många frågor!

Tack på förhand.

/Peter
___________
UrQuattro 10V

ÄmneAudi 200 20V  [Sv: Peter_S4]  
Postad av mrBOND
Datum2007-05-10 22:33

Audi 200 20V finns bara med 3B, och den finns väl inte i så många årsmodeller. Jag är inte så hemma på 200'an, men jag gissar på 89-91? Jag tänker som så att en 3B från en S2 har med större sannolikhet buskörts än en från en 200. Ingen regel utan undantag, men jag tror att det kan stämma bra...

Det är bara varvräknaren som kan va lite knepig vad jag vet, men det går att lösa...

..:: mrBOND ::..
AUDI urquattro 20V -90
Project quattro 20V -85
www.sportquattro.nu

ÄmneHur är det med andrahandsvärdet på våra 10v urq,  [Sv: mrBOND]  
Postad av Dusko Kondic
Datum2007-05-10 23:52

Hur är det med andrahandsvärdet på våra 10v urq, när man har fördubblat antal ventiler?


Dusko
Urquattro ´83
Saab 9-5 Aero ´02
http://hem.bredband.net/dako89/saab.wmv
_____________________________

ÄmneKort svar: Lägre än innan, tyvärr. Urisen i mina  [Sv: Dusko Kondic]  
Postad av Magnus-NA
Datum2007-05-11 00:01

Kort svar: Lägre än innan, tyvärr.
Urisen i mina ögon är en bil som, för att ha ett då högt andrahandsvärde som möjligt, ska vara så nära original som möjligt.

_____________________________
Magnus Säll | NA-Administratör
Audi urquattro 20v -90
Audi S4 2.2t -92

ÄmneMan kan ju alltid behålla orginalmotorn och bara  [Sv: Magnus-NA]  
Postad av beldin
Datum2007-05-12 00:53

Man kan ju alltid behålla orginalmotorn och bara montera tillbaka den dagen man ska sälja. Fast vem kommer på tanken att sälja en sån pärla som en urq 10v?

Urq-Frälst av -82 10v WR

ÄmneJag tänkte såhär: Köper jag en 20V, då finns  [Sv: beldin]  
Postad av Dusko Kondic
Datum2007-05-12 11:50

Jag tänkte såhär:

Köper jag en 20V, då finns det trimpotencial som man naturligtvis måste utnyttja, då kommer man till att bromsarna inte räcker till, större bromsar kräver större fälgar, en 24 år gamal är inte lika snygg med 17-18" fälgar som en 10 år gamal bil. Personligen tycker jag att urisen är snyggast med sina original 8x15 fälgar.

Mer effekt kräver också större avgassystem, etc etc. Det tar aldrig slut.

Jag tror att jag låter det vara, vill man trimma,... köpa en S2 istället.
Men jag behåller min original urq istället.

Dusko
Urquattro ´83
Saab 9-5 Aero ´02
http://hem.bredband.net/dako89/saab.wmv
_____________________________

ÄmneEtt tips  [Sv: Dusko Kondic]  
Postad av audimurre
Datum2007-05-14 20:38

Megasquirt eller VEMS...... Kan bli en grymt kul bil för lite pengar....

Audi 100 Turbo Quattro -88 MSnS

VW Karmann-Ghia Coupe 1956

Livet börjar vid 1,4bar

ÄmneOm man nu ska kasta i en tex 3B, så är det inga  [Sv: Dusko Kondic]  
Postad av barre23
Datum2007-05-14 19:12

Om man nu ska kasta i en tex 3B, så är det inga problem! Bolt on, som dom brukar säga. Kablaget är "bara" att plugga in i säkringsboxen & sen dra en kabel upp itll instrumentet för varvtal. Färddatorn kopplade ja aldig in innan ja rev ur motorn igen så där kan ja inte hjälpa till.
ACE Competition får en fet tumme ner !!!! Praktisk erfarenhet av detta, tyvärr !

MEN, som dom andra här säger....orginal är orginal, även om den gick bra med 3B.

Höj laddtrycket en aning, det gör skillnad kan ja lova.

Quattro -85

*Trådat visningslägeSortera efter datum*

http://www.scstyling.com/falgar-dack

This forum is powered by UBBthreads.
Intensively modified by NordicAudi