NA Forum » NA Forum - Styrväxel- vilken är symptomen om den e slut ? 

Gå till det första olästa inlägget i denna tråd Information om denna avdelning*Trådat visningslägeSortera efter datum*

ÄmneStyrväxel- vilken är symptomen om den e slut ?    
Postad avAudi100Adde (Icke registrerad)
Datum2002-08-10 17:20

haloba.. undrar om någon kan tala om för mig vilka eller vilken symptom en sliten syrväxel ger ? Hur styrningen beter sig och vad som händer och så vidare.,!!!

Audi 100 2.0 RT 5 cyl / 89 MVH / adde

Gasa tills det rasar eller renovera och polera....Staylad T-röd Audi 100.. feta macker + lull lull :-)

ÄmneSliten  [Sv: Audi100Adde]  
Postad av Martin S
Datum2002-08-11 18:36

Det man märker mest är att den blir glapp, speciellt runt mittläget. Kan vara svårt att känna om det inte är ganska mycket glapp. Annars är det väl inte så mycket som slits förutom packningar men det ser man ju på oljeläckage.
Sen kan man ju få massa andra fenomen om man har läckande slangar och luft i systemet eller en dålig servopump. Men själva styrväxeln är nog ganska outslitslig om man kör normalt och byter dåliga tätningar.

Martin /S/

/S/6/ 2,2T -95

ÄmneJag har en fundering om min servopump också är  [Sv: Martin S]  
Postad av jalmarsfar
Datum2009-11-04 23:11

Jag har en fundering om min servopump också är kass eftersom den är tungstyrd nästan jämt när man parkerar, men ibland går den lätt som fan i några sekunder.

Och så en följdfråga:
Min pump "skrek" aldrig som vin vän sa att pumpen gör när man tömt och ska fylla på systemet igen. dvs starta bilen och svänga, fylla på, svänga. Den skulle tydligen skrika som de flesta typer av pumpar gör när det går luft igenom, men min gjorde aldrig det. Kan det vara ett täcken på att den är kass?

ÄmneGratulerar till århundradets trådlyft!  [Sv: jalmarsfar]  
Postad av Gurfus
Datum2009-11-05 10:44

Gratulerar till århundradets trådlyft! ^^

Sitter väl reducerventiler på styrväxeln? Kanske en sån som satt igen?

Audi A4 -06
Audi V8 4.2 -92

ÄmneDå måste jag ha något annat fel nån  [Sv: Martin S]  
Datum2002-08-11 23:24

Då måste jag ha något annat fel nån stans.,!

jag tappar styr servo verkan till och från-.!! Förmodligen är det pumpen som e paj-.! Funkar att styra bilen men det går trög som attans i början sedan släpper det och sedan blir det trögt igen.och ibland funkar det hyfsat.. och ibland inte alls.. Värst är det att svänga till vänster. har inte märkt nått servo strul på bromsarna dock så därför funderade jag kring styrväxeln då bromsar och styrning går på samma pump- har märkt sedan länge att servo trycket ofta falerat på samma typ av vis när bilen varit kall . då har det oxå märkts på bromsverkan... Det roliga är att han spottar ur sig servo olja från påfylnads burken genom locket., locket är inte trasig.. det har jag kollat-.!! kan han vara tjock nånstans i slangar eller i nån koppling eller i pumpen som gör att trycket blir fel.. Förmodligen jobbar pumpen mer än vad den ska göra och troligvis ganska fel-.!! har ingen aning om vad som hänt., Använde omega 719 eller vad det heter för att försöka täta servopumpen lite bättre då den sipprade lite olja.. Efter några dagar hände detta-.!! hjälp!

MVH / adde

Gasa tills det rasar eller renovera och polera....Staylad T-röd Audi 100.. feta macker + lull lull :-)

ÄmneGår det att byta bara dessa ventiler eller kolla  [Sv: Audi100Adde]  
Datum2002-08-12 23:14

Går det att byta bara dessa ventiler eller kolla på något vis hur dom ser ut.., Vad kostar dom-- ? MVH / adde

ÄmneAjdå  [Sv: Audi100Adde]  
Postad av Martin S
Datum2002-08-12 12:50

Då har du säkert fått nåt skit nånstans. Servoventilen i styrväxeln är en riktigt känslig pryl som absolut inte mår bra av varken smutspartiklar, eller nån annan gucka i oljan. Likaså pumpen inehåller en flödesregleringsventil som det är rätt delikata toleranser på.

Jag tror du har fått nåt skit nånstans i antingen servoventilen eller i pumpen.

Vet att oljan i burken kan rinna över om det läcker in luft så oljan blir som skum som inte får plats. Men har du luft i systemet så brukar pumpen råma och leva om rätt bra.

Mitt råd är att ta loss slangar och skölja rent med ren servoolja och kolla så det inte sitter nån partikel nånstans.
Sen i med ny olja och styr fulla utslag ett par gånger och sen byta olja igen. Har du tur så lossnar partikeln. Obs att man måste ha original olja i Audis styrservo och inte vanlig ATF-olja som i andra bilar..

Martin /S/

/S/6/ 2,2T -95

ÄmneHmmm OK_:! Hur göra då- funderar på att åka ut  [Sv: Martin S]  
Datum2002-08-12 23:12

Hmmm OK_:! Hur göra då- funderar på att åka ut till en närliggande skrot och meka ner en servo pump och lång över den till min och kolla om det blir nån skillnad... pumpen skriker inte eller låter ovanligt på något vis... Men man känner att trycket e inte vad det ska vara.., om jag tex ska svänga vänster.. Då har jag lite servo verkan när jag börjar styra sedan försvinner det och man för fortsätta styra genom svängen utan servo.. I prinsip när det är dags att ratta ut igen känner man han får upp lite tryck igen och det går lätt tills man rattar ut och kör rakt fram igen.. sedan försvinner det.. jag skulle [censur] kunna sätta en peng på att han e tjock nån stans och inte klarar av att pumpa ut rätt tryck.. efter som pumpen då måste jobba hårdare så måste ju änndå trycket bli högre än vad det ska vara och då måste ju trycket ta vägen nån stans dom gångerna servo trycket lyckas hjälpa mig att styra.. och det är då han spottar ur sig oljan genom locket på burken.. !! kan det vara så-.!! ? ska [censur] göra som du säger och försöka göra rent så gott det går.... och byta oljan-.!! Tackar för all info.,. kommer du på något extra så tar jag gladeligen emot all info MVH / adde

ÄmneLåter mer som styrväxeln  [Sv: Audi100Adde]  
Postad av Martin S
Datum2002-08-13 09:05

Hej igen
Om du bara har problem att styra åt ena hållet och den funkar bra åt andra hållet tycker jag det låter som själva styrväxeln. Det skulle ev. kunna vara nån packning som är kass och orkar hålla tätt ett tag till trycket blir så högt att den släpper igenom oljan och därför känns detsom den funkar ett litet tag precis i början.
Pumpen vet ju inte åt vilket håll man svänger, den bara levererar det tryck som servoventilen i styrväxeln "beställer" beroende på hur hårt man vrider ratten.
Ventilerna är helt integrerade i styrväxel/pump så de kan man inte byta.
Som sagt jag tippar mer på styrväxeln än pumpen..

Martin /S/

/S/6/ 2,2T -95

ÄmneMjo.. Det går trögt åt vilket håll jag än  [Sv: Martin S]  
Datum2002-08-13 12:04

Mjo.. Det går trögt åt vilket håll jag än svänger-. lite trögare inbillar jag mig att det är att svänga åt vänster-.!!Men det går trögt hur som helst..
Styrväxeln säger du-. ., jag har inte nån lust med det här asså-.! Den e dyr _! tack för infot-. ska låna en pump och prova.. utslutnings metod liksom-. MVH / adde

ÄmneFör dom som kikart på tråden och undrat-.! Så  [Sv: Audi100Adde]  
Datum2002-08-17 03:58

För dom som kikart på tråden och undrat-.! Så hittade jag en pump här om dan. Böt den lite snabbt och konstaterade att den läkte.. heheh ovanligt.. men jag fick den tät till sist.-! Och nu har alla symptom borta.. har hur bra servo hjälp som helst.. Bättre än jag nånsin haft... Allt funkar felfritt.... Min pump var med andra ord ganska slut körd-.!! MVH / adde

ÄmneGött !  [Sv: Audi100Adde]  
Postad av Martin S
Datum2002-08-17 10:33

Tur att det gick att fixa !

Martin /S/

/S/6/ 2,2T -95

*Trådat visningslägeSortera efter datum*

http://www.scstyling.com/falgar-dack

This forum is powered by UBBthreads.
Intensively modified by NordicAudi