NA Forum » NA Forum - MISSLJUD FRÅN KARDAN??? 

Gå till det första olästa inlägget i denna tråd Information om denna avdelning*Trådat visningslägeSortera efter datum*

ÄmneMISSLJUD FRÅN KARDAN???    
Postad av A200_10V
Datum2009-05-12 13:29

Har ett missljud i S8:an som jag har svårt att lokalisera. Låter som när man gör ljudet för bokstaven O (som i oljud, obehagligt, oroväckande.....) Det är en ton som börjar vid ca 30 km/h och uppåt. Påverkas inte speciellt mycket av hastighet, om man svänger, om man har växel i eller ur eller av varvtalet.

Ljudet är likadant med olika hjul också.

En teori är att det kan vara stödlagret till kardanen. Är det någon som haft liknande eller har tips på vad det annars kan vara?

[______]====OOOO====[______]

Audi S8 -00, Audi 200 10V -89
Audi 100 CC Avant -87

Redigerad av A200_10V 2009-05-12 15:17.

ÄmneHjullager ändå??  [Sv: A200_10V]  
Postad av A200_10V
Datum2009-05-21 10:41

Har fått några tips oberoende av varandra att det trots allt kan vara något av hjullagren. Kan det vara så trots att ljudet är oberoende av att man svänger åt nåt håll?

Audi S8 -00
Audi 200 10V -89
Audi 100 CC Avant -87

ÄmneHmm...!  [Sv: A200_10V]  
Postad av super_v
Datum2009-05-21 10:51

Vad kom du fram till när du hissade alla fyra hjul och körde?
Skall du kolla hjullage är det bara lyfta hjulen och kolla/lyssna/känna om lagren är dåliga.....

S8-01 Black Edition

www.garaget.org/mex77

ÄmneTidsbrist!  [Sv: super_v]  
Postad av A200_10V
Datum2009-05-21 11:05

Har inte hunnit någonting alls egentligen. Jobbet tar all tid för tillfället...

Ska försöka hinna lyfta bilen o köra. Få se om det märks något när den går obelastad. När du skriver känna om hjullagren är dåliga, menar du att vicka på hjulen o se om det är glapp? Eller hur känner man om nåt är fel?

Audi S8 -00
Audi 200 10V -89
Audi 100 CC Avant -87

Postad av super_v
Datum2009-05-21 12:03

Läste om någon här som sett bilprovningsmannen snurra hjulet och sedan känna på fjäderbenet, annars hörs det ganska väl om det är riktigt dåligt.

Jag bytte båda mina lager fram (www.quattro.se) i hopp om att hjullager-ljudet skulle försvinna, men ikke.
Avfettade bromsoken fram (när jag skulle byta hjul) och spolade med högtryckstvätten, ljudet försvann

Det billigaste är oftast det bästa alternativet

S8-01 Black Edition

www.garaget.org/mex77

ÄmneSkämtar du?!  [Sv: super_v]  
Postad av A200_10V
Datum2009-05-21 16:04

Menar du att du hade missljud pga skitiga bromsok?!?!

Hur kan smuts orsaka sånt oljud? Vad tror du det berodde på? Jag menar, vad var det egentliga upphovet till ljudet? Ibland blir man förvånad över vad som är lösningen....

Men hade du liknande ljud som jag beskrivit här eller?

Riktigt fin bil förresten! Svart, hal o läcker.

Audi S8 -00
Audi 200 10V -89
Audi 100 CC Avant -87

Postad av super_v
Datum2009-05-21 16:48

Tack, ja hal som en kådis

Missljudet jag hade var att det lät som hjullagren var dåliga då det skrapade när jag svängde, men det var oken som var FULLA av bromsdamm.

S8-01 Black Edition

www.garaget.org/mex77

ÄmneMissljud  [Sv: A200_10V]  
Postad av 100quattro
Datum2009-05-13 07:55

Guu vad kinking du är - höj ljudet på stereonvetja!! Lågmilare som din ska ju inte gnälla...

Till sak då. Påminner ljudet som överdrivet däcksljud? Äldre, mycket äldre, bilar kunde ge intressanta ljud in i bilen vid exvis dubbdäck. Jag har ett sådant ljud som långsamt evolverat hos käre hr Persson. Dock dina mil x 3.. Mitt ljud har däremot tydligt kommit framifrån. Trodde från början att det berodde på däck men har nu haft 3 olika varianter fram med samma ljud. På sista tiden har ljudet börjat variera när man vrider på ratten så i mitt fall är det sannolikt framhjulslagren. 12 år och 24 000 mil ska väl märkas någonstans.

Har du grävt fram och känt på stödlagret? En klen tröst i sammanhanget OM det är stödlagret är att min svåger har en mekanisk verkstad med div kardanbearbetningar som specialitet - i Helsingfors..

Detdär med varvtal borde kunna utesluta saker som har samband med motorvarv, stora delar av tomatlådan exvis. Kvar blir de delar som roterar hastighetsberoende, diffar, div lager etc Kan tänka mig att om det då är stödlagret så blir det ljudet svårt att lokalisera.

Audi A8 4.2 -97
Audi Cabrio 2.8 -95
Tidgare synder:
- Audi 100 Avant quattro 2.8 -92

ÄmneFeedback.  [Sv: 100quattro]  
Postad av A200_10V
Datum2009-05-15 11:19

Tjena,
Startade en tråd på AudiWorld. Har fått lite svar, ifall du är sugen på o gå in o kolla. Under Forums D2 "The Ringleader" - Whining noise. From what?

Ha en bra helg!

Audi S8 -00
Audi 200 10V -89
Audi 100 CC Avant -87

ÄmneForum  [Sv: A200_10V]  
Postad av 100quattro
Datum2009-05-15 11:40

Hm, det var ju ett intressant forum!
jasså du har inte ljudet från start? Intressant, något som behöver värmas upp för att ge ljud.

Audi A8 4.2 -97
Audi Cabrio 2.8 -95
Tidgare synder:

ÄmneDet var ju en som svarat som har exakt samma  [Sv: 100quattro]  
Postad av A200_10V
Datum2009-05-15 11:45

Det var ju en som svarat som har exakt samma symptom. Just det här med att det inte påverkas av styrning, gas, växel i/ur eller nåt egentligen... Och att det oftast tar några minuter innan det börjar.

Tycker du det låter troligt med nåt lager till kardanaxeln?

Audi S8 -00
Audi 200 10V -89
Audi 100 CC Avant -87

ÄmneSkönsång - NOT  [Sv: A200_10V]  
Postad av 100quattro
Datum2009-05-15 13:24

Är ute på obefintligt is. Tycker att allt jag läst om urflippade kardaner med lager har haft vibrationer som gemensam nämnare. Enda kardanstök jag har haft var på en Cheva van -80 där knutkorset tog slut. det gav vibbar men OK då även ljud.
Inte framdiff?

När jag gjorde lumpen - hemska tanke - i Finland - ännu hemskare tanke - så gjordes permissionsresorna i en uråldrig Vauxhall Viva. Han som ägde den hade iofs skött om den bra. Dock att den hade ett ljud från bakdiffen. Vid strax under 90 km/h hade ljudet en mycket kännspak ton. Också så att bilägaren ansåg att hans bil gick snålast i den hastigheten. Var ett h-vete att köra, han var "programmerad" att vakna ur sin dvala när tonen avvek och då kom det ett snäs "fel hastighet, gör om/gör rätt"..

Mitt ljud beter sig lite likt som en av audiworld-insändarna, varierar med vägbanans beläggning. Alldeles på sista tiden har jag börjat uppfatta variationer när jag svänger. Lager i mitt fall? Får se.

Under showroom har jag postat en tråd efter det att den bättre hälftens cabbe blivit lite blankare. vad gör man inte för att få byta fjäderben i fred nästa dag... Nåja, nästa LÅNGhelg är det Perssons tur. Är ytmässigt bra nära cabbe x 3...

Audi A8 4.2 -97
Audi Cabrio 2.8 -95
Tidgare synder:

ÄmneHmm...!  [Sv: 100quattro]  
Postad av super_v
Datum2009-05-16 01:56

Det där med ljud när man svänger kan vara bromsdamm i oken, bara att avfetta och spola rent.

Kan man inte bara lyfta bilen och köra, då brukar man finna de mesta av oljud.

S8-01

www.garaget.org/mex77

ÄmneVilket lyft!  [Sv: super_v]  
Postad av A200_10V
Datum2009-05-16 12:36

Har tänkt att lyfta bilen på 4 pallbockar o slänga i driven... Då kan man ju köra uteslutningsmetoden eftersom hjulupphängningen då blir obelastad. De flesta tipsen jag fått berör lagren till axeln. Visst borde det låta litet grann i alla fall även vid obelastat om det är nåt stödlager eller liknande???

Audi S8 -00
Audi 200 10V -89
Audi 100 CC Avant -87

ÄmneExakt så!  [Sv: 100quattro]  
Postad av A200_10V
Datum2009-05-13 14:01

Bra liknelse. Det låter som ett överdrivet däckljud!! OOOOOooooooooooOOOOooooooOOOooo... typ... Det jag tycker är konstigt är just att ljudet är ungefär likadant från 30 km/h upp till 180 ca... för snabbare får man ju faktiskt inte köra

Ändras alltså inte när man svänger, har i växel eller ej, alltså varvtalsoberoende. Tycker nog att det kommer mer framifrån/mitten.

Har inte tagit bort stödlagret. Har inte plockat bort mycket alls från den här bilen än så länge faktiskt. Tycker att det är konstigt att det skulle komma efter redan 6000 mil!!! Ville kolla här på forumet om det är fler som haft liknande oljud och har några bra tips.

Audi S8 -00
Audi 200 10V -89
Audi 100 CC Avant -87

*Trådat visningslägeSortera efter datum*

http://www.scstyling.com/falgar-dack

This forum is powered by UBBthreads.
Intensively modified by NordicAudi