NA Forum » NA Forum - Bränslepumpsrelä 

Gå till det första olästa inlägget i denna tråd Information om denna avdelning*Trådat visningslägeSortera efter datum*

ÄmneHjälp bilen vägrar starta..audi 80 avant 1995 2.0    
Postad av jojje
Datum2007-06-05 08:26

Hej!!! min trotjänare svek mig i natt blev stående på motorvägen fick bogsera hem...
händelseförloppet var följande...
gasar upp bilen till ca 100 km eftersom jag ska på motorvägen......
helt plöstligt tappar bilen fart och motorn stannar helt tvärt inga ryckningar dör helt enkelt..
rullar in till kanten gör några start försök bilen tänder i början av startförsöken men går inte igång....
låter bilen stå medans jag ringer efterhjälp...... c.a 5- 10 min nytt startförsök bilen går igång....
sätter kurs hem men stannar igen efter 13 km...... försökte starta i morse ingenting hände..
ska försöka spruta startgas och kolla om den går igång....då kan man utesluta hällgivare är det inte så????

kan påpeka att surret från bensinpumpen är borta när jag dra på tändningen det är alldelles tyst..(det lät förut)

Vad tror ni ?????? bränslepump,bränslepumpsrelä,.etc

passar bensinpumpen från biltema..,,, jag såg att alla rälen har en stor siffra på ovansida vilken är pumpsrelä.

snälla lite tips tack mvh jojje

Ämnestartar med startgas.....utesluta hallgivare??????  [Sv: jojje]  
Postad av jojje
Datum2007-06-05 09:54

Hej igen bilen gick igång på startgas betyder det att felet ligger antingen i bränslepump eller relät....
kan man testa var för sig så att man med säkerhet kan veta om de är pump/relä som spökar....

i allafall ingen tryck i bränsleslangar......

Jag har ställt frågan förut men ingen 100% svar har jag fått !! Var i säkringsdosan sitter pumpsrelä!!!
hur känner jag igen den????? det sitter nr på ovansidan av relän vilket nr har pumpsräle...........

snälla någon som vet detta ........

mvh jojje

ÄmneEtikett på locket?  [Sv: jojje]  
Postad av POU_
Datum2007-06-05 12:41

Har du inte en etikett på locket till säkringscentralen i motorrummet (det är väl där bränslepumpsreläet sitter?)...hade det i min gamla. Jag har för mig att det stod på både tyska och engelska. Om du inte har det finns det säker nån vänlig själ som kan fotografera den åt dig och skicka den...kan vara bra att ha i framtiden också.

Audi S4 Ebonysvart Pearl -00
(Audi 80 2.0E -92)

Ämnebränslepumpsrelä...nån som kan tyska????  [Sv: POU_]  
Postad av jojje
Datum2007-06-05 14:15

Hej!! bilen är direkimport så allt står på tyska i boken och även på locket till säkringcentralen......
har varit ute i bilen och upptäckt att säkringen nr 13 går när jag slår på tändningen....på locket står
(tyska)
"kraftstoffpumpe,warmlaufregler". kan nån översätta......

sen kan jag avläsa ett namn på ett relä.... "relais fur elektrische krafstoffpumpe,diesel-gluhrelais". kan det vara den berömda pumsprelä.......

vad kan vara orsaken att säkring 13 brinner vi påslagning av tändningen.....kortis i reläet /bensinpump...

varmkörningsregulator vad är det för nåt???????

mvh jojje

ÄmneBränslepumpsrelä  [Sv: jojje]  
Postad av 100quattro
Datum2007-06-05 15:47

Du har hittat rätt säkring o relä. Kanske läge att ta bort relät och sedan slå på tändningen - håller säkringen då?

Audi A8 4.2 -97
Audi Cabrio 2.8 -95
Tidgare synder:
- Audi 100 Avant quattro 2.8 -92

Ämnesäkringen håller!!!!!!!!! vad betyder det då!!!!!  [Sv: 100quattro]  
Postad av jojje
Datum2007-06-05 17:00

tjena igen säkringen håller om jag tar bort relän......och drar på tändningen
betyder det att relän är kass eller kan det vara nåt annat.....har öppnat relän den ser inte bränd ut.... men kanske går inte att se.... fel i lindningen på spolen........ eller kan det vara kortis i pumpen...??????

mera tips grabbar och tjejer snart har man inringat felet.......

mvh jojje....

Ämnetjenare, jag hade samma problem med min audi 100  [Sv: jojje]  
Postad avaudi_100_turbo (Icke registrerad)
Datum2007-06-05 19:33

tjenare, jag hade samma problem med min audi 100 turbo och det var soppapumpen som hade gett sig, sa du att pumpen är tyst nu när du vrider på tändningen?

tack //Mathias

Ämnesoppa pumpen!!!!  [Sv: audi_100_turbo]  
Postad av jojje
Datum2007-06-05 20:08

Hej!!!!! det låter ingenting från pumpen när jag drar på tändningen. det gjorde det innan..... det konstiga är att säkringen nr 13 bränns... när jag dra på tändningen... och den säkringen har att göra med b-pumpen det står på locket till säkringsdosan... tar jag bort pumpsrelä och drar på tändningen förblir säkringen helt... nu har jag provat bränslepumpsrelä på en annan audi 80 viserligen 1989 2.0e och den gick igång och pumpen surrade i 2sek som vanligt.... kan jag utesluta relän nu...eller?????

vad kan vi samanfatta.... pumpen tror jag !!! kan jag testa den på nåt sätt tjuvkoppla den direkt från batteriett...
hallgivare och elkomponenter tror jag inte på eftersom bilen går igång på startgas......

eller vad tror ni..??????

mvh jojje....

hjälp till tack....

ÄmneJag tror på pumpen, hur långt har den gått? Efter  [Sv: jojje]  
Postad av Cujo
Datum2007-06-05 23:13

Jag tror på pumpen, hur långt har den gått? Efter 20,000+ mil så brukar man få byta pump efter vad jag förstått. Bytte min efter 26,000, hade dock inga problem med säkringen.

Ny pump gick på 1250:- på Autoparts, inte speciellt bökig att byta om man inte har full tank.

A80 2,0E -94

Redigerad av Cujo 2007-06-05 23:15.

Ämnejag tror också att det är soppapumpen men jag  [Sv: Cujo]  
Datum2007-06-05 23:32

jag tror också att det är soppapumpen men jag betalade dock bara 300 för min;), kolla din lokala skrot om dom har någon, det är inget fel på dom, be dom bara att dom provat den först:P.

tack //Mathias

Ämnesoppapumpen svårt att byta.....  [Sv: audi_100_turbo]  
Postad av jojje
Datum2007-06-05 23:50

Börjar tro mer o mer byta av soppapumpen är det svårt att få ut den som jag förstår efter bilder jag sett på pumpen så är det som en avlång burk typ red bull burk sitter den rätt ner i tanken eller fast i nån hållare fattar inte hur den sitter i tanken..... någon som har en bra beskrivning...... med bilder kanske...

Hur är det med biltemas pump de sälje????? någon som har moterat en sådan på sin audi......

mvh jojje

Ämneinga bilder men den sitter fast längst ner i  [Sv: jojje]  
Datum2007-06-06 00:33

inga bilder men den sitter fast längst ner i tanken så försök att inte ha full tank när du ska byta den:P, den lilla burken som du kallar redbull sitter fast med 3 st klämmor så det är bara att försöka dra loss den försiktigt men innan det är det ju 1 eller 2 skruvar som ska bort + 2 st slangklämmor. sen tar du en skruvmejsel eller liknande och knackar bort ringen i plast som sitter gängad runt pumpen(kom ihåg att du sätter dit ringen först när du sätter dit överdelen av pumpen, naturligtvis sätter du dit "redbull burken" först ). svårare än så är det inte. lycka till.

tack //Mathias

ÄmneTveksam om det är pumpen!!!!!! hjälp.....  [Sv: audi_100_turbo]  
Postad av jojje
Datum2007-06-07 00:31

Hej igen jag börjar bli desperat....... som ni kanske har läst högre upp på tråden bränslepumpen la av och säkringen nr 13 bränns när jag vrider på tändningen..... pumpsrelä är testad på en annan audi 80 och det funkar.... idag har jag kopplat ur kontakten till pumpen vid tanken .... satt i en ny säkring drog på tändningen och säkringen brann ändå.... då är det ingen kortis i pumpen såm jag tidigare trodde..... pumpen är urkopplad och ändå går säkringen...

JAG FATTAR INGENTING!!!!!! NÅGON SOM GÖR DET???
säkring 13 styr. fuel pump och warm up valve... !! vad är warm up valve för något kan det vara det som orsakar kortis kan tilläga att bilen startar med hjälp av startgas.....

snälla svara desperat snart..... 4.000 på skroten är nära.....

ÄmneFölj kablarna från pumpen och framåt, dom har  [Sv: jojje]  
Postad av tagesson_ulf
Datum2007-06-08 21:28

Följ kablarna från pumpen och framåt, dom har kanske kommit i kläm någonstans så att det har blivit kortslutning.
Kolla under baksätet. På mina Audi som jag har haft har kablarna till pumpen gått under baksätet och där
fanns också en skarv på kablarna som kunde krångla.

Audi 90 -85
Renault 5 -88
Buick Electra -65
DKW RT250 -53

Ämnefölja kablar..........  [Sv: tagesson_ulf]  
Postad av jojje
Datum2007-06-09 01:25

ska börja felsöka på söndag då är man ledig från jobbet......... hoppas att det är kortis på kabel från pumpen och framåt vill inte gräva under säkrindsdosan det verkar vara trångt att komma under ..... kan man komma åt
säkringsdosan underifrån kupen ovanför pedalerna?????

eller kan man lossa de fyra muttrar som håller i hela säkringlådan mot plåten och lyfta upp den går det????

mvh jojje

*Trådat visningslägeSortera efter datum*

do88.se

This forum is powered by UBBthreads.
Intensively modified by NordicAudi