NA Forum » NA Forum - galvsläpp(bubblor) 

Gå till det första olästa inlägget i denna tråd Information om denna avdelning*Trådat visningslägeSortera efter datum*

ÄmneHur står sig Audi när det gäller galvsläpp?    
Postad av Zigge
Datum2010-03-08 09:38

Hej

Köpte en bil för etttagsedan, en Audi A6 Avant 2004 årsmodell.
Den har rullat 7900mil och är svensksåld.

Upptäcker till min fasa galvsläpp på båda bakskärmar. alla dörrar under list. Förardörr även över list och även Bagageluckan.

Hur ska jag gå tillväga. Har inte pratat med min lokala audi handlare som bilen även alltid är servad hos än.

Men vad tror ni audi står sig till detta. Jag menar en bil som är så välskött och gått så få mil ska ju inte ha problem med galv/rost än.. ????
Likabra att köpa en gammal volvo 240 istället.

Help.

ÄmneBilen har ju inte gått så långt så det kan hända  [Sv: Zigge]  
Postad av Mr_Smurf
Datum2010-03-08 10:05

Bilen har ju inte gått så långt så det kan hända att de kan ta på sig att fixa det om du har mycket tur..

Men de du beskriver är jättetypiskt för A6:or, jag håller på ta in prisuppgifter på vart det är billigast att åtgärda precis samma galvsläpp som du har.

Audi A2 1.4TDI -02, Audi A6 Avant Quattro 2.7t -99, Volvo C304 (Stabstgb 1313) -75

Ämneok.. trodde det var mer på dom första modellerna  [Sv: Mr_Smurf]  
Postad av Zigge
Datum2010-03-08 11:04

ok.. trodde det var mer på dom första modellerna som kom ut, Alltså från 98 upp till 02. Läste mig till att 02 och framåt fick ett annat rostskydd samtidigt som faceliften kom.
Men så var tydligen inte fallet..

Jag ska höra med dom idag så återkommer jag med mer info..

ÄmneNu har jag varit hos min lokala Audi handlare och  [Sv: Zigge]  
Postad av Zigge
Datum2010-03-08 14:52

Nu har jag varit hos min lokala Audi handlare och dom var med ute och vi märkte upp allt och tog kort. Så han ska skicka detta till Audi.. Så vi får se vad det blir för svar.
Tycker bara det är för j*vla dåligt att det ska bli såhär. Vad jag vet så är jag inte den första som är ute för detta.
På såhär pass "ny" bil så ska det inte hända sådanthär. Iallafall inte på dessa miltal och den är superpedantskött med 1 ägare (pensionär) sedan ny. och 7900mil..

Men vi får se vad Audi säger. Han sa att det kunde ta någon månad eller nåt att få svar. För det var mycket plåtskador nu med denna vintern å så.

Återkommer med mer info då..

Ämnegalvsläpp(bubblor)  [Sv: Zigge]  
Postad av stugan
Datum2010-03-09 17:31

Hej,tråkigt med rostproblem på audi(de ska ju vara bland de bättre på klara rosten) och jag hade själv bubblor under och ovanför nedre dörrlisterna + bakluckan.Min audiverkstad fotade fick ok från audi sverige och jobbet blev bra.De ligger lite eget intresse för bilfirman att få fixa skadorna(audi sverige betalar) så de hjälper nog dig.Min är en- 04 som gått 15000mil.Mvh Mikael

ÄmneI mitt fall  [Sv: Zigge]  
Postad av Arvid
Datum2010-03-09 06:41

På min pedantskötta A6'a årsmodell 1999, en tidigare ägare, fullservad, som gått 22500 mil fick jag både galv och rost till stor del åtgärdat av Audi.

Jag hade likaså galvsläpp under lister, lite rost vid bakljusen samt att framskärmarna var ganska bubbliga. Åkte precis som du in till Audi, i mitt fall Möller Bil här i Örebro och fick ett fantastiskt bra bemötande. Fotografering och genomgång där ombudsmannen enligt mig var väldigt lyhörd och förstående för hur läget såg ut.

Efter utredning med Audi slutade det med att jag fick två helt nya framskärmar kostnadsfritt, samt att jag fick stå för 30% av kostnaden för resterande reparationer .d.v.s. lack från mittenlist och ner + nya lister (både mitten samt nedre) till alla dörrar och åtgärd vid bakljus.

Detta skedde i somras då bilen var 10 år gammal. Enligt mig ett fantastiskt bemötande och goodwill åttagande av både Möller Bil, Örebro och Audi Södertälje.

Så med det som bakgrund kan jag (tycka) hoppas att du får lika bra bemötande så som jag fick. Ha en fin dag!

Mvh / Arvid

Audi Coupe Quattro 20v -89
Audi A6 1,8t Avant -99
Audi A8 2,8 FWD -97
Passat 1,8 -93

ÄmneMen då var du fortfarande inom rostskyddsgarati  [Sv: Arvid]  
Postad av Mr_Smurf
Datum2010-03-09 12:41

Men då var du fortfarande inom rostskyddsgarati tid va? För det är väl 10 år som rostskyddsgarantin är?
Funderar på om jag kan komma undan med mina dörrar under list som goodwill hos audi..

Audi A2 1.4TDI -02, Audi A6 Avant Quattro 2.7t -99, Volvo C304 (Stabstgb 1313) -75

Redigerad av Mr_Smurf 2010-03-09 12:49.

ÄmneHej Arvid. Tack för ditt svar. Ja denna  [Sv: Mr_Smurf]  
Postad av Zigge
Datum2010-03-09 12:57

Hej Arvid.

Tack för ditt svar.

Ja denna killen var väl också tillmötesgående tycker jag..
Men som han sa så lovade han inget ifrån Audi.

Men mina framskärmar har också börjar bubbla sig lite på insidan.
Men det sa han att det var ingen mening att ta kort på för det står inte audi för för det är mitt i sprutet som han sa.. Stämmer detta?

Sen påtal om rostskyddsgarantin är ju 12år men det är emot GENOMROSTNING.. Inte vanliga rostskador.. Och låter du det rosta igenom med flit för att få det på garantin så kommer audi säga att du inte har skött bilen istället.. Alltså en "dead end"

Vi får se vad audi säger.. Jag hoppas på det bästa.
Annars kan jag ju ha dig Arvid som referens., Om det går bra?

//Robin

ÄmneJag tror att rostskyddsgarantin är 12 år.  [Sv: Zigge]  
Postad av Arvid
Datum2010-03-09 19:18

Jag tror att rostskyddsgarantin är 12 år. Gällande framskärmarna skulle de från början gå under uppgörelsen; 30% betala själv, 70% står Audi för.

Dock upptäckte de att när de skulle påbörja rostlagningen/rostskyddningen av de gamla skärmarna så visade det sig att de var mer eller mindre genomrostade på vissa ställen varav de tog den fulla kostnaden.

Visst, självklart är det ok att referera till mig.

Lycka till!

Mvh / Arvid

Audi Coupe Quattro 20v -89
Audi A6 1,8t Avant -99
Audi A8 2,8 FWD -97
Passat 1,8 -93

ÄmneDå måste jag boka tid för ett besök hos Audi, jag  [Sv: Arvid]  
Postad av Mr_Smurf
Datum2010-03-09 20:02

Då måste jag boka tid för ett besök hos Audi, jag håller ju på att kolla upp vad det skulle kosta att fixa till mina galvsläpp och fick det dystra beskedet idag av en lackerare att framskärmen inte gick att rädda och även bakluckan var han rädd för att det skulle bli hål i om han började blästra.

ÄmneDet jag kan tillägga är att min A6 avant -99:a  [Sv: Mr_Smurf]  
Postad av margus
Datum2010-03-09 20:28

Det jag kan tillägga är att min A6 avant -99:a hade rost på taket. Körde in på audi och fick hela taket omlackat på rostskyddsgarantin. Dock lyckade jag inte få dem till att göra samma med underdelen på dörrarna. Antar att det med taket var ett känt problem. Men man ska vara hård tycker jag. det är ju trots allt ingen billlig bil att köpa. Vare sig som ny eller begagnad.

ÄmneJa dom är ju inte billiga att köpa. Den bilen  [Sv: margus]  
Postad av Zigge
Datum2010-03-09 21:20

Ja dom är ju inte billiga att köpa.
Den bilen jag har kostade 349 000kr ny.
Har kvittot kvar sen förra ägaren som köpte den ny..

Då tycker jag inte skiten ska rosta redan efter 7900mil..

ÄmneDet är svårt att vara hård, det enda de gör på  [Sv: margus]  
Postad av Mr_Smurf
Datum2010-03-09 20:34

Det är svårt att vara hård, det enda de gör på audiverkstan är att fota och skicka in uppgifter. Sedan görs bedömningen någon helt annanstans och det beslut man får därifrån kan man ju inte skälla på sin lokala audihandlare.

ÄmneSå, nu har jag varit och fotat. Det ska bli  [Sv: Mr_Smurf]  
Postad av Mr_Smurf
Datum2010-03-15 16:06

Så, nu har jag varit och fotat.

Det ska bli intressant och höra vad jag får för svar. Framskärmen hittade de en liten buckla på, så den var inte ens löt att fota sa dom. Men däremot så trodde dom att jag kunde ha en chans på dörrarnas galvsläpp och bakluckan.

*Trådat visningslägeSortera efter datum*

http://www.scstyling.com/falgar-dack

This forum is powered by UBBthreads.
Intensively modified by NordicAudi