NA Forum » NA Forum - Audi S8 Vill ha mer hästar....??? 

Gå till det första olästa inlägget i denna tråd Information om denna avdelning*Trådat visningslägeSortera efter datum*

ÄmneAudi S8 Vill ha mer hästar....???    
Postad av Antonio666
Datum2007-01-07 23:41

Hej Allihopa.
Jag har en audi s8 årsmodell 98 (Tiptronic låda)
Jag har ju Chippat min bil och byt min helsystem med racekat hos ferrita.
Orginal är det 340hk och 410nm, och nu kan jag tänka mig att jag har fått 20hk från chippet
och helsystemet med racekat runt 10hk, så jag ligger på runt 370hk tror jag iallfall eller?
Men jag tänkte att jag vill ha lite mer hästar mellan 20 till 50hästar, men vet inte riktigt mer vad jag ska
kunna göra för att få mer hästar så jag tänkte ifall ni kunde hjälpa mig och kanske kunde få god råd
från er.

Hoppas på svar!!

Mvh / Antonio



ÄmneHallå igen  [Sv: Antonio666]  
Postad av Antonio666
Datum2007-01-11 16:42

Pratade med tuningchip där jag chippade min bil. och dom sa att vi garanterar dig 33hk och 30nm som du får till din Audi s8. Dom sa också att dom har bänkat bilarna och kollat hur många hästar dom har fått och ifall det stämmer. Men då sa jag hur kommer de sig att andra tuning företag inte ger någon häst alls och att dom tar bort bara spärren när dom chippar och visa andra ger bara 10-15hästar. då sa han att dom vet inte hur dom ska göra riktigt att löda fast en chip och att mappa lite mjukvarann.. (dom ligger lite efter)
Så vad tycker ni om det då?? hehe

Mvh Antonio

http://www.garaget.org/?car=40098


Ämne Det verkar nästan som att du letar efter nått  [Sv: Antonio666]  
Postad av firefreak
Datum2007-01-11 00:34


Det verkar nästan som att du letar efter nått som inte finns. Sorry mannen.

Du skrev att 50.000:- för en turbo eller kompressor var för mycket????

Att ta ner motorn för byte av kammar och allt du pratat om kommer ge otroligt lite hästar per nerlagd krona. Skall du få ut 50hk till eller mer till "vettiga" pengar är det turbo eller kompressor som gäller. Annars kommer du få lägga ner en förmögenhet i bilen. Lustgas som jag tror någon skrev är "lättaste" sättet att snabbt få fler hästar annars.

Och att lägga så mycket pengar annars för att öka från 340 till nått mindre än 400 låter inte som nått projekt värt att starta om man inte brinner extremt mycket för just den bilen...

Men, lycka till med sökandet iallafall...

---
Audi A6 4,2 QM ´01
---
(Mazda MX-3 V6 ´94 - Såld)
(Volvo 245 rost edition ´88 - såld)
(Toyota Corolla ´86 - såld)

ÄmneTjena killen  [Sv: firefreak]  
Postad av Antonio666
Datum2007-01-11 16:36

Jag skrev att 50.000kr för en turbo eller kompressor skulle inte vart en bra jobb tyävr... ska man fixa en
turbo eller kompressor då ska man lämna bilen till en person som kan verkligen och att det blir ju proffs jobb och att den håller då pratar jag om att det kostar mellan 80-100tusen. Om jag ska lägga ut så mycket då är det lika bra att jag säljer bilen tex, och sparar 100tusen ung o köper en bil som är bättre o snabbare typ.
(Audi rs4) hehe som sakt lustgas nej tack tycker att det är lite för farligt (skrattar) att plocka ner motorn o hålla på byta lite grejer kostar ju så himla mycket också de har du rätt i plus att man inte får många hästar ;-)
Men tänkte att jag kanske kan mappa min databox eller nåt...?

Ha det gött!

Mvh / Antonio

http://www.garaget.org/?car=40098 Där är min söta bebis ;-)


ÄmneJag får inte ihop det hela, men visst, mappa din  [Sv: Antonio666]  
Postad av lusen
Datum2007-01-11 16:53

Jag får inte ihop det hela, men visst, mappa din styrbox, det ger dig kanske 10-20hk. Så din motor kanske hade 340hk (på svänghjulet när den var ny). Ditt nya avgas, din ommappning och eventuellt öppna filter (oljan i öppna filter kan komma in i luftmassemätaren och få den att gegga ihop, ej bra) kanske ger allt som allt 35-40hk. Vid en bromsning skulle det kanske visa 300-330 hk på hjulen. Frågan är vad du är ute efter? S8'an är ingen räserbil, det är en komfortabel motorvägsslukare. Vad ska du ha bilen till? Glassa på stan, köra strippen, transportera krukväxter, bankörning? Vill du bara ha snabbare 0-100 och struntar i toppfart kanske du kan be någon transmissionspecialist ändra utväxling på din bil.

S8 4,2 -00 360hk + ABT-chip
En tam myrslok

ÄmneTjena igen  [Sv: lusen]  
Postad av Antonio666
Datum2007-01-11 17:47

Allså jag är nöjd med bilen, tycker att min s8:a är rätt smidigt 0-100 och toppfarten. Jag va ute efter att få
lite mer hästar ville ju rikta mig åt 400-420hästar ung menmen jag tror att det får räcka. verkar som att jag inte kan göra mycket mer, visst nästa steg är ju kompressor det är ju den bästa alternativ ifall jag ska ha mer hästar.
Visst jag vet att s8:an är ingen racerbil fick bilen av farsan när jag tog körtet så jag har haft den 5år ung, men älskar bilen!! vill verkligen behålla den för att jag har vart ensam ägare och att den är väl SKÖT!!
Vet du någon företag som kan fin mappa så är rätt duktiga på det??

Mvh / Antonio

http://www.garaget.org/?car=40098


ÄmneHärligt...  [Sv: firefreak]  
Postad avPatrik27T (Icke registrerad)
Datum2007-01-11 06:45

Så härligt med folk som älskar sin Audi. :-)

//Audi A6 Avant 2.7 T -00
//Kawasaki ZZR1200 -02 Acrapovic Slip-on

Tidigare:
//Audi A6 2,6 -96
//BMW 740iA -93
/Kawasaki ZZR1100 -91
/Suzuki GSX-R 1100 W -93

ÄmneLättaste sättet att få mera hästar är väl  [Sv: Antonio666]  
Postad av TTS6
Datum2007-01-08 12:30

Lättaste sättet att få mera hästar är väl lustgas.
Vet inte hur mycke som måste moddas eller om det behövs alls.
Men där har du nog det som ger mest hk/kr.


ÄmneTjena killen  [Sv: TTS6]  
Postad av Antonio666
Datum2007-01-08 16:48

Hehe lustgas nej tack, jag vill inte flyga upp i luften nää men att orka hålla på o fylla på lustgas
sång vill jag inte ha (skrattar) jag tycker att det är lite förfärligt men tack för tippset iallfall killen.
Ha de gött

Mvh /Antonio



Ämnehelsystem...  [Sv: Antonio666]  
Postad av AAKEE
Datum2007-01-08 11:19

Tja!

Personligen så tror jag att ett chipp till en S8 ger i princip noll hk.

Däremot ett bra helsystem med bra racekattar(borde la sitta två på en sån V8 på ett bra avgassystem) kan nog ge minst 20hk, kanske 30.
Så, om systemet är rätt byggt så är nog inte din gissning på 370hk helt fel.
Är det ett 'dåligt' avgassystem så kanske du inte tjänat nån effekt alls.

Att göra speciellt mycket mer än det du har nu är inte möjligt utan större kostnader. Bilen är ju inte överladdad så ett chipp kan inte ge nåt direkt.
Vet inte hur grenrören ser ut original(antar att du inte bytt avgasgrenrören)...där kan man kanske tjäna nån hästkraft, men om man inte kan snida till dem själv så är de nog dyra per häst.
Nästa steg är att börja trixa med hårdvaran inne i motorn å då kostar det fort massor.





A6 2.7Tq Ava 'Nogaroblå' +chip 0-100@5.60 :-)
Mazzzda Rx3Turbo 0-100@3.85 :-O
" If it won´t run; crome it! "

ÄmneTjena killen  [Sv: AAKEE]  
Postad av Antonio666
Datum2007-01-08 16:47

Kan någ stämma att chippet inte ger hästar men har chippat hos tuningchip och dom sa att du får runt 33hk, men jag kände lite skilnad efter jag hade chippat bilen.
Jag har ju en bra system, ferrita är ju bland sveriges bästa. Har byggt 3½ tums hela vägen från grenröret med rackat men en fråga jag hade ju på orginalsystem två sportkat 2tums(tror jag ) två rör då hela vägen men han föreslog en racekat och en hel rör hela vägen, han sa att bilen får bättre flöde men vet inte riktigt om det stämmer eller? om inte då ska jag åka till Ferrita o säga till honom att jag vill ha 2 racekattar. Tycker du att det är värt o byta grenrör med så lite häst..? grenrör brukar va dyra eller?
Jag skulle jätte gärna trixa med hårdvaran inne i motorn för att få mer hästar (väldigt intresserad)
Vet du vart man kan göra det o ta kontkat med ett företag som är duktiga på det???

Mvh Antonio



Ämnetestat med / utan chip  [Sv: Antonio666]  
Postad av AAKEE
Datum2007-01-08 20:30

Tja!

Har en prestandadator och har testat en A8 4.2 med och utan chipp. (chippet satt så att det kunde bytas rätt lätt).

Resultatet blev exakt samma prestanda, på 100-delen, både 0-100 och 80-120. Vi körde flertalet ggr så man kan räkna med att det testet är 'statistiskt säkertällt'.

Har man mer vrid eller mer effekt så blir också accelerationen bättre...då skall tiderna skilja sig...här låg det på exakt samma, med liknande variationer mellan bästa sämsta osv.
Alltså, just den bilden fick inte en enda häst mer med chip.

MTM, som jag ser som en seriös trimfirma angav inte några effektökningar alls med sina chipp till 4.2-oturbo. Det stod att det var 250-spärren som var borttagen. I komb med byte av slutburk fick man 7hk extra. Min tippning är att slutburken gav alla dessa 7hk. Och att MTM inte fått ut några fler hk genom chipning.



A6 2.7Tq Ava 'Nogaroblå' +chip 0-100@5.60 :-)
Mazzzda Rx3Turbo 0-100@3.85 :-O
" If it won´t run; crome it! "

ÄmneUndrar om det verkligen ger 30 hk, jag är  [Sv: Antonio666]  
Postad av lusen
Datum2007-01-08 07:09

Undrar om det verkligen ger 30 hk, jag är skeptisk. Testa att ta bilen till en tex Trollspeed eller annan firma som kan bänka din bil på ritkigt. Att på ett seriöst sätt plocka ut 50hk till ur din motor kräver nog en hel del mer än chip & avgas, kanske andra kammar, moddade toppar, eller kanske den "enkla" vägen med kompressor. Lycka till med trimmandet!

S8 4,2 -00 360hk + ABT-chip
En tam myrslok

ÄmneTjena   [Sv: lusen]  
Postad av Antonio666
Datum2007-01-08 16:58

Skulle va kul o kanske bänka bilen o se hur många hästar audi s8:an har verkligen.
kammar? och moddade toppar? vad gör man där exakt typ, förstog inte riktigt..(skrattar) är det mycket jobb ifall jag skulle byta?
kompressor är väldigt onödigt det kommer o kosta mig runt 80-100tusen om inte mer om man vill
verkligen ha ett bra jobb sen får man byta lite mer än att lägga ditt en kompressor, tex vädellådan, koppling,
bromsar o mycket mer, visst kan man hitta en billig kompressor med jobbet för kanske 40-50tusen men då är frågan hur länge ska motorn orka typ hehe ''PLUS'' viktigast av allt har man kompressor då kan man inte ens ta besiktningen om du kanske visste om det....

Tack för tipset iallfall uppskatar det ;-)

Mvh Antonio


ÄmneJo, jag känner till besiktningsproblematiken. Att  [Sv: Antonio666]  
Postad av lusen
Datum2007-01-08 17:17

Jo, jag känner till besiktningsproblematiken. Att se till att toppar har bättre flöde, skaffa större ventiler, köpa andra, elakare kamaxlar, byta grenrör, använda det rostfria avgaset du har, mappa bilens ecu efter just dina förutsättningar osv är vägen att gå. Räkna med att det kostar minst lika mycket som kompressorkit. S8'ans största flaskhals är i min mening den automagiska växellådan, den är skitslö och inte ett dugg sportig. Ditt billigaste trim är nog att sälja din S8 och skaffa en annan med manuell låda. Eventuellt kan byte av mjukvaran i lådan till RS6'ans göra den snabbare.

S8 4,2 -00 360hk + ABT-chip
En tam myrslok

ÄmneTjena lusen  [Sv: lusen]  
Postad av Antonio666
Datum2007-01-10 21:14

Men om jag byter mina toppar, större ventiler, elakre kamaxlar och grenrör tex då pratar vi att jag får typ bättre
flöde men att man inte får många hästar eller har jag fel? och såna fall hur mycket då? mappa bilens ecu?
menar du min databox eller mjukvarann...? visst själv klart är jag medveten om att att man kan inte göra typ
mycket mer än de jag har gjort typ, jag älskar min audi s8 och är väldigt nöjd med den.. nästa bil får det bli
Audi rs4 (01) då kan man göra mycket (skrattar) Att byta mjukvarann till rs6 lådan, funkar det verkligen är du säker på det?? En fråga till jag kan väl fin mappa min databox till audi s8 men frågan är då hur många häst kan man få då??

Mvh / Antonio


Ämneyepp, det ger effekt.  [Sv: Antonio666]  
Postad av AAKEE
Datum2007-01-10 22:50

Tja!

Jovisst...ändrar du hårdvaran så kommer du att kunna öka effekten...å då finns ingen direkt gräns för det möjliga...det är bara en kostnadsfråga.

4.2 liter och kanske 120 literhästar är inte omöjligt....det blir alltså drygt 500hk då...men det lär inte vara billigt. Räkna med att det kostar några 100K om du lejjer allt.
För att alls få nån större nytta av alla nya grejjer i motorn så är en 'mappning' som det så fint kallas nödvändig...kanske du rent utav byter till ett helt annat insprutningssystem/tändning om du skall upp riktigt högt i effekt.
En injustering på rullande landsväg motsv är endå den billiga delen...kanske 10-20K för det.

A6 2.7Tq Ava 'Nogaroblå' +chip 0-100@5.60 :-)
Mazzzda Rx3Turbo 0-100@3.85 :-O
" If it won´t run; crome it! "

ÄmneHmm, alltså, att bearbeta toppar, byta kamaxlar,  [Sv: Antonio666]  
Postad av lusen
Datum2007-01-10 21:25

Hmm, alltså, att bearbeta toppar, byta kamaxlar, kanske skaffa lättare kolvar ÄR ju att trimma, att byta avgas och chipa tycker jag är att tune'a mer, men det är väl en definitionsfråga antar jag. Hur många hästar det kan ge får du fråga en erfaren motortrimmare. Att mappa bilens ECU (Electrical Control Unit, din motors "hjärna") innebär väl ungefär att man ställer in tändkurva, bränslematning osv för just din motors förutsättningar. Det kan vara att man anpassar till ett visst oktantal också, exv endast 98 eller 99 oktan för att få optimal prestanda för just din bil. Angående lådan så, ja, det ska gå att byta mjukvara till RS6'ans. Slutligen vill jag återigen poängtera att DET KOSTAR FLIS att trimma. Om du tyckte att ditt rostfria avgas var dyrt, kolla då vad bara originalkammar till din motor kostar, har svårt att tro att vassare dito är billigare.

S8 4,2 -00 360hk + ABT-chip
En tam myrslok

*Trådat visningslägeSortera efter datum*

do88.se

This forum is powered by UBBthreads.
Intensively modified by NordicAudi