NA Forum » NA Forum - Du skall använda glykol av typ G12 eller G12+ , 

Gå till det första olästa inlägget i denna tråd Information om denna avdelningFöregående inläggVisa alla trådarNästa inlägg*Trådat visningslägeSortera efter datum*

Ämnekylarvätska och vattensnack    
Postad av wno760
Datum2009-11-13 20:07

hur är det med kylarvätskan - vilken ska man använda? eller kan man använda dest vatten med glykol, eller? dessutom läcker min bil kylarvätska, vad är vanligaste orsaken til detta?

ÄmneLäckage  [Sv: wno760]  
Postad av tobias75
Datum2009-11-22 01:13

Jag hade kylarvätskeförlust i min bil för något år sedan och det visade sig vara en otät ventil i värmeväxlaren om jag minns rätt. Man skulle absolut inte blanda glykol med G12 som det ska vara i modernare VAG-bilar, men det gick bra att hälla i mindre mängder vanligt kranvatten.

Audi A4 Avant 1.8T ProSport -05

ÄmneJag blandade ut min röda/oranga kylvätska med  [Sv: tobias75]  
Postad av r1man
Datum2009-11-22 15:34

Jag blandade ut min röda/oranga kylvätska med kranvatten den kom ju koncentrerad har jag gjort fel då? Den ska uppfylla audis G12 rekomendation enligt castrol.

Vad skiljer G12 mot G12+?

ÄmneG12  [Sv: r1man]  
Postad av tobias75
Datum2009-11-22 20:54

Enligt teknikern jag pratade med har vi så rent kranvatten i Sverige att det ska gå bra att blanda i det i kylaren, men var inte G12 "färdigblandat" när du köpte det?
Jag är absolut ingen expert på detta, men den här informationen hittade jag om G12:

"In January, 2003, VW/Audi introduced G12+ (part number G 012 A8F A4), an antifreeze with purple coloration. It can be freely mixed with the original pink G12 (part number ZVW 237 G12). The VAG specification for G12+ is TL 774-F. From the information, G12 (Glysantin G 30) meets both specifications. The only significant difference between the two is the color - changed to help prevent people from thinking that GM Dexcool compatible (typically orange) coolant could be used to top-up the original G12 (pink), which is not the case.
The older, blue-green, VW G11 coolant has VAG specification TL 774-C, and is Glysantin G 48"

Lila och rosa är blandbara, men absolut inte med grön.

Audi A4 Avant 1.8T ProSport -05

ÄmneHade på fat....  [Sv: tobias75]  
Postad av r1man
Datum2009-11-23 18:33

Vi hade en koncentrerad Castrol kylvätska på jobbet som uppfyllde just G12 kravet, kollade med castrol före bytet, tror den till och med klarade G12+.....

ÄmneÄr det Tdi du har eller bensinare du  [Sv: wno760]  
Postad av r1man
Datum2009-11-17 19:59

Är det Tdi du har eller bensinare du har....
Veidec har en kylartätning som inte lämnar spår i kylsystemet men vid en läcka eller spricka i ex kylaren så tätar den direkt...
Låter för bra för att vara sant tycker jag, vill testa men bilen är för ny. Vet för kleta kylartätningen igen i kanalerna men det kanske fixats idag?
Har dock en doft av glykol o min -06 2.0 Tdi men nivån behålls kanske de läcker från motor värmaren har inte lykats hitta nått än:(

ÄmneDu skall använda glykol av typ G12 eller G12+ ,  [Sv: wno760]  
Postad av nissepisse
Datum2009-11-14 12:36

Du skall använda glykol av typ G12 eller G12+ , du behöver inte ha destilerat vatten, blanda så kylarvätskan håller för cirka -35 grader, Vanligaste läckorna kommer oftast från eftermonterade motorvärmare eller från nån vattenstos. G12 är rätt lätt att hitta läckor på eftersom det som läckt ut torkar och ger en röd färg där det runnit om du inte har utrustning till tryckutrustning.

Ämnedu menar alltså  [Sv: nissepisse]  
Postad av wno760
Datum2009-11-14 12:47

vanligt vatten plus glykol?

Ämnejapp  [Sv: wno760]  
Postad av nissepisse
Datum2009-11-14 17:47

japp

ÄmneDen står på locket är nog lämpligast att använda.  [Sv: wno760]  
Postad av Peter_E
Datum2009-11-13 21:03

Den står på locket är nog lämpligast att använda. G12 står det på min. Kostar typ 100kr för 1.5 liter på audi.
Står även på flaskan hur man ska blanda men du kan hälla på en halv flaska rent utan problem.

Redigerad av Peter_E 2009-11-13 21:04.

ÄmneKylar fundering  [Sv: Peter_E]  
Postad av gravi
Datum2009-11-30 17:44

Jag åkte hem från fjällen i -23 grader. När jag hade kört 20mil såg kom en varning om högtemp upp. Jag stannade vid en mack. Såg att glykolen var på min så jag fyllde ca 1dl. Efter det så körde jag ca 3mil och då börja tempen stiga så jag körde lite lungnare ett tag. Tempen gick tillbaks och efter det så kom det aldrig tillbaks. Jag har provat med en propylen glykol testare och den visar -35. Kan den ha gått varmt pga att kylarvattnet var på min? var det en luftficka? Finns det någonstanns där man kan lufta systemet?

Ämnejag hoppas att systemet är självluftanden... Då  [Sv: gravi]  
Postad av Danne_gg
Datum2009-11-30 18:36

jag hoppas att systemet är självluftanden... Då min bil "förlorade" kylvätske nivå första 10milen efter att den varit på verkstad för vattenpumpsbytet så jag fick fylla på säkert 1-2liter vatten... Har kompenserat med lite extra glykol efter det...(Verkstaden bjöd på 2l koncentrerat utan minsta tjafs från min sida sa bara hur det hade varit. Det kallar jag service:) )

Audi A4 2005 (B7) 2.0 TFSI Quattro Avant Fantomsvart

ÄmneFör att reda ut lite frågor om glykol som vissa  [Sv: Danne_gg]  
Postad av nissepisse
Datum2009-11-30 18:56

För att reda ut lite frågor om glykol som vissa verkar ha....

G11 är en blåaktig glykol som används till äldre Audi bilar, dessa bilar som kör med G11 går att köra med G12 men G11 och G12 går ej att blanda med varandra. Däremot så kan man blanda G12+ med både G11 samt G12 hejvilt så egentligen behöver man bara köpa G12+ så är man säker. Med de nyare bilar från -08 och uppåt så har det kommit en ny glykol som heter G12++ (uppfinningsrikt), den har jag dock inte fått någon större information om men den måste användas till de nyare bilarna som inte skall köras på vare sig G12 eller G12+.

Sen att lufta ett kylsystem är lite olika på vissa modeller, de flesta motorer är inga större problem och oftast finns det en luftningsskruv på något vattenrör som är gjort av metall som sitter relativt högt på motorn. Samt så brukar det sitta ett urluftningshål på en av slangarna som går in till värmepaketet, man får då lossa denna slang och skjuta den lite bakåt som hålet inte ligger mot röret. För att göra detta i rätt ordning så varmkör man motorn med ett förhöjt varvtal i ca 2500 rpm tills motorn är ordentligt varm, sen stänger man av den och lossar på dessa luftningsställen ett i taget. Sen upprepar man proceduren till all luft är borta ur kylsystemet. En riktlinje för detta brukar vara att man skall kunna få varmluft ur luftutblåsen vid tomgång utan att behöva varva motorn.

De som har en 1.8 eller 1.8T så är det lite mer problematiskt, då underlättar det att man har ett rör som gängas på kylvätskebehållaren istället för locket som skall sitta där, röret bör vara ungefär 30 cm högt/långt. Efter varmkörningen så får man fylla på detta rör till max med glykol innan man börjar öppna luftskruvarna, detta är för att verkligen få ur all luft ur systemet. Men det kan ju vara svårt att tillverka detta rör så då är det väl bara att köra på som vanligt men man kommer få göra denna procedur säkerligen 10 gånger innan det verkligen blir bra.....

ÄmneKylar fundering  [Sv: nissepisse]  
Postad av gravi
Datum2009-11-30 19:41

Okej! Kan tempen gå upp om nivån ligger på min? Har bytt vattenpump för 100mil sen. Vet ej villket fabrikat som är i. Går det bra att fylla i med t.ex. OK´s G10 glykol eller ska jag ta och byta allt? Har fyllt i ca 1-2dl. Har för övrigt en a4 quattro 2.0T -06.

Redigerad av gravi 2009-11-30 19:41.

ÄmneOm nivån i behållaren ligger på MIN så saknas typ  [Sv: gravi]  
Postad av nissepisse
Datum2009-11-30 21:42

Om nivån i behållaren ligger på MIN så saknas typ 0,5-1 liter vätska och det kommer inte att göra någon skillnad på din temperatur. Om kylarvätskan är röd så bör du ha ett G12 fabrikat iaf. och skulle den inte vara det så skulle jag tömma allt och fylla på nytt. Man skall inte blanda G12,G12+ eller G12++ med nåt annat fabrikat som G10 så det skulle jag inte hälla i. Om du nu endast har fyllt på med 1-2 dl av detta så tvivlar jag på att det kommer att göra någon skillnad, jag skulle istället köpa korrekt vätska dvs G12+ och fylla på med det om du måste hälla på mer....

ÄmneKylar fundering  [Sv: nissepisse]  
Postad av gravi
Datum2009-11-30 21:51

Ursäkta fyllde på G12. Vi får se hur jag gör om jag tömmer och slänger i G12+. Vet inte om det var en luftficka eller om vätskan hade fryst. Körde 20mil i -20/-25 innan den gick varm. För det har jag åkt ca 80mil efter att jag bytt vattenpumpen.

ÄmneOm du har fyllt med G12 så är det ju lugnt. Finns  [Sv: gravi]  
Postad av eri00tor
Datum2009-12-01 11:19

Om du har fyllt med G12 så är det ju lugnt. Finns ingen större anledning att byta mot G12+ i så fall...

Mvh. Erik

A4 Avant 2.0TDIq 170 S-line -07
http://www.garaget.org/?car=170773

Audi 100 CC -85 Såld
Audi A6 Avant 1,9TDI -99 Såld

ÄmneG12  [Sv: eri00tor]  
Postad av Viktor
Datum2014-06-28 11:04

Tack för bra svar.

Tur jag hittade raderfunktionen, ska inte skriva innan jag kollar upp saker och ting

Redigerad av Viktor 2014-06-28 14:44.

Ämnemåste  [Sv: Viktor]  
Postad av Pigman
Datum2014-07-05 23:50

måste fråga, har rosa aktig kylarvätska i min bil. Aldrig bytt sedan 2011. Blanda i vintras i kylarvätska från q8 som skulle gå att blanda med samtliga vätskor. Vill minnas att den var grön. Är det fel? Vad skulle problemet vara?

Föregående inläggVisa alla trådarNästa inlägg*Trådat visningslägeSortera efter datum*

http://www.scstyling.com/falgar-dack

This forum is powered by UBBthreads.
Intensively modified by NordicAudi