NA Forum » NA Forum - Ja jag upplever bilen som helt olika mellan dessa 

Gå till det första olästa inlägget i denna tråd Information om denna avdelning*Trådat visningslägeSortera efter datum*

ÄmneS4 -98 tappar effekt??    
Postad av NucK
Datum2010-04-13 15:39

Hej! Jag har en s4 , är chippad (vet dock ej vilket chip) och sitter dahlbäcks dumpventiler. annars original.
Den går som bara fan oftast, men ibland är det som att köra vilken bil som helst, bara råkraft, inget drag så man åker bak i sätet..

Någon som upplevt samma sak? Den kan gå så i några minuter? sen kan den börja dra igen..

Tacksam för snabba svar!

MvH / Nicke


ÄmneKan va mycket. Läs av felkoder till att börja  [Sv: NucK]  
Postad av Mocke
Datum2010-04-13 20:29

Kan va mycket. Läs av felkoder till att börja med.

S4 BIT

ÄmneHar hört  [Sv: Mocke]  
Postad av NucK
Datum2010-04-19 21:35

Har pratat med några och säger att luftmängsmätaren kan spöka?


ÄmneJa, luftmassemätare kan bli dålig vilket även tex  [Sv: NucK]  
Postad av rolleslitz
Datum2010-04-20 09:17

Ja, luftmassemätare kan bli dålig vilket även tex bränslepump, tempgivare, knackgivare, tändstift, avlastningsventiler, slangar bland annat kan bli.



ÄmneBytt  [Sv: rolleslitz]  
Postad av NucK
Datum2010-04-25 13:18

bränslepump osv är bytta..
Ska upp till garaget nu och kika lite, kolla om någon slang är dålig.

Imorgon efter jobbet ska jag åka förbi och kolla om dom har tid att koppla upp bilen i dator. Skulle göra det igår men dom hade just dragit därifrån... "/

Blir så tokig på bilen... ena stunden går dom som sagt som ett skott och andra som en 240 gl


ÄmneVisst, bland massa annat. Så läs av felkoder  [Sv: NucK]  
Postad av Mocke
Datum2010-04-19 22:40

Visst, bland massa annat.
Så läs av felkoder först.

S4 BIT

ÄmneHar nog hittat felet!  [Sv: Mocke]  
Postad av NucK
Datum2010-04-29 21:57

Var in och gjorde en felsökning idag och det resulterade i 2 felkoder..

17965
Laddtrycksreglering
Reglergränsen har överskridits
statiskt

Alltså, den är chippad så det var ju inte så konstigt =)

Sen kommer det andra felet!

16486
Luftmassemätare -G70
Signalen för låg
statiskt

Jag hade tur att dom hade hemma en luftmassemätare och filter så det bytte jag direkt!
Har kört ganska mycket ikväll och har inte tappat någon som helst effekt smile

Tack för alla svar ivf


ÄmneDu skulle ändå inte få den första felkoden då den  [Sv: NucK]  
Postad av Laaf
Datum2010-04-29 23:55

Du skulle ändå inte få den första felkoden då den är chippad.

Audi S4 Avant 99
http://www.garaget.org/?car=135849

ÄmneHmm  [Sv: Laaf]  
Postad av NucK
Datum2010-05-01 16:01

Enligt service killen så lät det som de? Men finns en i Skellefteå som har haft problem och han satt in original chip sen lämnade in den igen och det var någon slang från ic.

Så om den börjar om att bli knäpp igen får jag väl låna det och felsöka igen!


ÄmneJa, det gör ju det om det läcker någonstans,  [Sv: NucK]  
Postad av Laaf
Datum2010-05-01 22:34

Ja, det gör ju det om det läcker någonstans, laddet höjs ju med chippet, men det justerar ju ändå begärt tryck också, så att den laddar över pga chip stämmer inte.

Audi S4 Avant 99
http://www.garaget.org/?car=135849

ÄmneStämmer bra! Håll koll på detta i framtiden. Kan  [Sv: Laaf]  
Postad av Mocke
Datum2010-04-30 08:54

Stämmer bra! Håll koll på detta i framtiden.
Kan vara läckage eller magnet ventil.

S4 BIT

ÄmneJag har liknande problem med min chippade 99a.  [Sv: Mocke]  
Postad av xrated
Datum2010-04-30 13:33

Jag har liknande problem med min chippade 99a. Ena stunden går den bra, laddar ca 1.2 men sen helt plötsligt så kan den få för sig att ladda typ 0.3-0.5 Det här är ett problem som har kommit nu senaste veckorna, bilen har varit chippad i ett år. Luftmassemätaren är bytt, magnetventilen är bytt, nya stift. Har provtryckt utan att hitta nå läckage. Och det roligaste av allt, jag får INGA felkoder alls?
Det händer oftast när man gasar lite så att bilen får jobba men ibland kan det även hända om man kör lugnt på 3an.
Jag har loggat kanal 115 i vag-com och kan se att det begärda laddtrycket följer det aktuella. Även när den går ner och laddar väldigt lite så är aktuellt och begärt laddtryck de samma, är det nå vajsing med chippet eller har ni några andra ideér?


ÄmneHm, känns som att du har täckt dem vanliga  [Sv: xrated]  
Postad av Mocke
Datum2010-04-30 13:43

Hm, känns som att du har täckt dem vanliga orsakerna?
När du provtryckte, hur högt upp i tryck kom du?
Du ska upp i maxladd i allafall, när dy trycker. Men det känns inte som att det borde vara felet.
Hur mår turbona? WG hänger sig? Spricka i grenröret kan orsaka sånt också.

S4 BIT

ÄmneJag har tryckt med 1.5bar. Hittade inga läckage  [Sv: Mocke]  
Postad av xrated
Datum2010-04-30 13:52

Jag har tryckt med 1.5bar. Hittade inga läckage då. Kan även tillägga att om jag bryter tändningen och slår på igen så funkar den direkt, men sen kan den bryta ganska snabbt igen. Det blir även bra om man kör lugnt ett tag.
Jag kör inte med orginal MV utan jag har nån annan vet ej vilken. Men för att utesluta att det var den som var felet så köpte jag en ny orginal MV och satte dit, då laddar bilen endast typ 0.6-0.8 och känns rejält slö, problemet med att den bryter försvann inte heller.
Börjar bli bra drygt det hära nu...


ÄmneFörst o främst så gillar inte våra bilar annat MV  [Sv: xrated]  
Postad av Mocke
Datum2010-04-30 15:46

Först o främst så gillar inte våra bilar annat MV än original. Så original ska du köra på.
Låter som mjukvaroproblem. Vad är det för chip som sitter i?

S4 BIT

ÄmneOkej, då sätter jag i orginal MV. Det sitter ett  [Sv: Mocke]  
Postad av xrated
Datum2010-04-30 17:37

Okej, då sätter jag i orginal MV. Det sitter ett ABT chip i. Jag tycker det är mysko att felet kommer först nu, typ ett år efter chippning? Kan jag ha "förstört" något iom att jag har kört en annan MV? Den har alltid gått bättre på den än på orginal MV.


ÄmneDu sa att den har gått bra-menar jämnt o fint med  [Sv: xrated]  
Postad av Mocke
Datum2010-04-30 21:12

Du sa att den har gått bra-menar jämnt o fint med original MV.
Vet inte om det kan ha pajjat nåt där med annat MV.
Var det du som chippade bilen?
Hur är det med dumparna? Täta o fina så du inte har nåt laddförlust där?

S4 BIT

ÄmneJo precis när jag hade chippat så gick den bra  [Sv: Mocke]  
Postad av xrated
Datum2010-04-30 23:33

Jo precis när jag hade chippat så gick den bra med orginal MV, lite svajjande ladd ibland kanske men inte mycket.
Chippet har jag köpt av en kille som haft det i sin bil men som sedan uppgraderade till rs4 grejjer. Dahlbäck har lött i chippet. Ang dumparna, om jag trycker in ett finger och håller för så ska ju "kolven" stanna i botten antar jag? Den sjunker ner lite på mina men inte mycket. Normalt?


ÄmnePlocka ut dem och blås/sug i dem små  [Sv: xrated]  
Postad av Mocke
Datum2010-05-01 12:44

Plocka ut dem och blås/sug i dem små ingångarna.
Det ska vara absolut tätt, annars förlorar du laddtryck den vägen.

S4 BIT

ÄmneDumparna är täta, jag är i farten och ska  [Sv: Mocke]  
Postad av xrated
Datum2010-05-03 13:39

Dumparna är täta, jag är i farten och ska provtrycka nu igen. Men hur är det igentligen? Ska det bli helt tätt eller går luften igenom? Alla säger olika. Jag har pluggat vevhusvent-uttaget på insuget och trycker med oljelocket av. Luften går då rakt igenom och det bubblar i oljan. Vissa säger att det är helt normalt, andra påstår att det ska bli helt tätt? Jag har sprutat lite vatten på slangarna och ser eller hör inget läckage.
Jag behöver hjälp


ÄmneOljegurglet är  [Sv: xrated]  
Postad av Laaf
Datum2010-05-03 15:13

Oljegurglet är normalt.

Audi S4 Avant 99
http://www.garaget.org/?car=135849

ÄmneOkej, men hur är det med luften som bara går  [Sv: Laaf]  
Postad av xrated
Datum2010-05-03 15:33

Okej, men hur är det med luften som bara går igenom? Jag får inte upp nått tryck, normalt eller inte?


ÄmneDet ska gurgla som sagt. Vad menar du att du  [Sv: xrated]  
Postad av Mocke
Datum2010-05-03 16:50

Det ska gurgla som sagt.
Vad menar du att du inte får upp nåt tryck?
Var då?

S4 BIT

ÄmneJag har en bilventil och trycker luften igenom,  [Sv: Mocke]  
Postad av xrated
Datum2010-05-03 18:27

Jag har en bilventil och trycker luften igenom, sen har jag en vanlig "pumpa däck" pistol med mätare och trycker in luften med. Trycker jag in 1.5bar och släpper så får jag kvar typ 0.5bar i systemet, sen sjunker det väldigt väldigt sakta ner till noll.


ÄmneSystemet är inte slutet, bland annat därför som  [Sv: xrated]  
Postad avcemotor (Icke registrerad)
Datum2010-05-03 18:35

Systemet är inte slutet. Den som säger annat har i det fallet fel, iom att det inte är slutet håller det inte tryck, du för hålla spaken intryckt och flöda 1.5 bar om du ska tryck testa det värdet. Har du en tryckmätare och en reglerventil kan du hålla konstant tryck medans du felsöker läckage. Är du själv och ska stå med en däckpistol kommer du aldrig kunna kolla alla ev läckor.


ÄmneNu har jag varit och provtryckt lite, tillslut så  [Sv: cemotor]  
Postad av xrated
Datum2010-05-03 21:13

Nu har jag varit och provtryckt lite, tillslut så hittade jag ett litet fel. På y-slangen sitter det nån form av givare som är nedstoppad i y-slangen, när jag trök in luft och rörde lite på den där givaren så läckte det runt den. Men jag har kollat själva y-slangen och den är felfri. så jag satte en slangklämma runt den där givaren och då blev det tätt. Efter det provkörde jag en bra stund och den bröt inte länge laddtrycket som den har gjort förut, MEN.... när jag har race MV så följer aktuellt laddtryck det begärda, men sätter jag dit orginal MV som för övrigt är helt ny så diffar det 0.2-0.3 bar mot det begärda. Det begärda skilljer inte mellan dom olika MV.
Summa sumarum är alltså att den laddar 1.2bar med race MV och typ 0.8-09 bar med orginal MV.



ÄmneDet var ingen slangklämma kring  [Sv: xrated]  
Postad av Laaf
Datum2010-05-04 15:05

Det var ingen slangklämma kring mapsensorn?

Audi S4 Avant 99
http://www.garaget.org/?car=135849

ÄmneNej det satt ingen klämma där men jag satte dit  [Sv: Laaf]  
Postad av xrated
Datum2010-05-08 12:08

Nej det satt ingen klämma där men jag satte dit en nu. Vad tänkte du?


ÄmneBlir det stor skiljnad mellan dessa, menar känns  [Sv: xrated]  
Postad av Mocke
Datum2010-05-04 06:17

Blir det stor skillnad mellan dessa, menar känns det på farten?
Vad är det för race MV?

S4 BIT

ÄmneJa jag upplever bilen som helt olika mellan dessa  [Sv: Mocke]  
Postad av xrated
Datum2010-05-04 09:07

Ja jag upplever bilen som helt olika mellan dessa två, med orginal mv känns den mer som icke chippad. Med race mv så får man den där extra lilla knycken och trycks tillbaks lite i stolen.
Race magneten köpte jag av fastone.se vet ej vad det är för modell eftersom artikelnummret är bortslipat.

Tack för att ni orkar hjälpa mig att gräva i detta


ÄmneOk! Om din S4 känns ochippad med original MV,  [Sv: xrated]  
Postad av Mocke
Datum2010-05-04 17:00

Ok!

Om din S4 känns ochippad med original MV, så är det nå tjall med mjukvaran.
En DBR chippad S4 ska gå riktigt fint.
Laaf på forumet kan intyga detta.

S4 BIT

ÄmneJo klart det är nått fel, men den gick ju bra med  [Sv: Mocke]  
Postad av xrated
Datum2010-05-04 20:11

Jo klart det är nått fel, men den gick ju bra med orginal MV när bilen chippades för ett år sen, mjukvaran kan väl inte "slitas" Dessutom är ju begärt laddtryck ca 1.2bar både med orginal MV och med race. Det låter ju iaf i mina öron som att chippet funkar?


ÄmneAnnars, har märkt med min bil att då man kör  [Sv: xrated]  
Postad av Laaf
Datum2010-05-04 21:30

Annars, har märkt med min bil att då man kör riktigt lungt en längre tid och sen drar på ordentligt verkar inte allting vara där, men om man kör relativt inspirerat en liten stund så infinner sig hela stallet Borde väl ha att göra lite med adaptvit styrsystem, så testa köra skiten ur den på original MV och se om du upplever den snabbare, brukar hjälpa att ligga runt 3000 rpm och uppåt t.ex då man kör en kurvig och rolig väg för att sen bli tvungen att stanna vid en korsning och sen dra iväg och känna en verklig kick

Audi S4 Avant 99
http://www.garaget.org/?car=135849

ÄmneStämmer bra med adaptivt styrsystem, kan få köra  [Sv: Laaf]  
Postad avcemotor (Icke registrerad)
Datum2010-05-06 08:25

Stämmer bra med adaptivt styrsystem, kan få köra ett par repor innan bilen justerat in sig.


Ämneaa, det krävs ett par fullgas repor innan den går  [Sv: Laaf]  
Postad av Mocke
Datum2010-05-05 06:15

aa, det krävs ett par fullgas repor innan den går ordentligt.
Samtidigt blir jag sugen att testa en race MV, hehe.


S4 BIT

Redigerad av Mocke 2010-05-05 06:17.


Ämnemm, det var iofs det billiga problemet.  [Sv: xrated]  
Postad av Mocke
Datum2010-05-04 20:47

mm, det var iofs det billiga problemet. Märkligt.
Hårdvarufel kostar en anning mer.

S4 BIT

*Trådat visningslägeSortera efter datum*

http://www.scstyling.com/falgar-dack

This forum is powered by UBBthreads.
Intensively modified by NordicAudi