NA Forum » NA Forum - Kan man mäta upp tändmodulen utan att den sitter 

Gå till det första olästa inlägget i denna tråd Information om denna avdelning*Trådat visningslägeSortera efter datum*

ÄmneIngen gnista    
Postad av lindererik
Datum2011-03-04 15:49

Bilen dog helt plötsligt när jag tryckte ner kopplingen och nu startar den inte alls, Jag har ingen gnista. Jag har bytt tändspole,hallgivare och tändmodulen. inget hjälper, så nu till den stora frågan kan det vara styrboxen? eller vad den heter ? Och vart sitter den ? Har ingen aning vad jag ska göra.

Bilen är en Coupe 2,3l 89

Audi Coupe 2,3 89

Redigerad av lindererik 2011-03-04 17:41.

Ämnehur troligt är det att tändenheten går sönder ?  [Sv: lindererik]  
Postad av lindererik
Datum2011-03-07 20:23

hur troligt är det att tändenheten går sönder ? är det ett vanligt fel ?

Audi Coupe 2,3 89

Ämneingen gnista  [Sv: lindererik]  
Postad av benka_1
Datum2011-03-08 19:32

Hände mig en gång,ingen gnista vad jag än bytte!
Har för mig att det är omöjligt att felsöka styrenheten-så jag lämna in bilen på felsök o visst var det styrenheten som pajat.
skicka efter en från skroten,sen gick bilen,bilen var en opel kadett gsi men tror ej det spelar nån roll!kan va relä 30 som strular oxå
mvh benka

audi 80 avant-93

Redigerad av benka_1 2011-03-08 20:18.

ÄmneJag hittar inget relä 30 på min bil, ska det vara  [Sv: benka_1]  
Postad av lindererik
Datum2011-03-08 21:38

Jag hittar inget relä 30 på min bil, ska det vara ett relä 30 på coupe 2.3l 89, aja nu har jag beställt från skroten en styrenhet hoppas f''n det är den som är pajj.

Audi Coupe 2,3 89

ÄmneSå nu har jag bytt styrenheten til tändningen och  [Sv: lindererik]  
Postad av lindererik
Datum2011-03-09 17:28

Så nu har jag bytt styrenheten til tändningen och tråkigt nog så satt felet inte där heller, Nu finns det väl inte så mycket mer att byta.??

Audi Coupe 2,3 89

ÄmneIngen gnista  [Sv: lindererik]  
Postad av benka_1
Datum2011-03-09 20:41

hmm,verkar skummt-skulle kunna va nån svänghjuls givare som knasar då du har bytt ut hela tändningen? är den helt död eller tänder den nåt?men det finns ingen gnista säger du,du hade kollat rotor lock mm?du kan kolla om du har styrsignal från ecu,n som går in i tändspole/modul,-ska sitta 3 kontakter -/+-styrsignal som ska ge 0,3-0,5 volt tror jag har du ej signal kan det vara nån säkring har du kollat dom?
gör en check på signal,ev kolla om det finns nåt värde på svänghjuletgivare,och det är ej styrenhet till tändning enbart,ger impuls tillspridare,soppa pump brukar va inblandad oxå ev ecc vet ej säkert
benka

audi 80 avant-93

Redigerad av benka_1 2011-03-09 20:45.

ÄmneVart sitter svänghjulsgivaren ? Är det samma som  [Sv: benka_1]  
Postad av lindererik
Datum2011-03-10 05:17

Vart sitter svänghjulsgivaren ? Är det samma som vevaxelgivaren ? sitter å funderar på om det kan vara den som är trasig, hade samma fel på saaben .

Audi Coupe 2,3 89

Postad av benka_1
Datum2011-03-10 19:08

Vet ej vad den sitter riktigt på en 2,3l men den som söker ska finna)- kolla runt kåpan på hö sida där bör det vara 1/2 st givare det är det på min 2nolla ialla fall.
På v-sexorna sitter den uppe vid kamaxlarna har jag för mig,eller kolla på nån tråd här på forumet så kan se,kanske(sök).
/benka

audi 80 avant-93

Ämnetycker jag sökt på det mesta men kan tusan inte  [Sv: benka_1]  
Postad av lindererik
Datum2011-03-10 21:30

tycker jag sökt på det mesta men kan tusan inte hitta någe om just vevaxelgivaren på en 2,3 89, aja men imorgon blir det att leta runt lite.

Audi Coupe 2,3 89

ÄmneMåste checka en sak visst är det mellan +15 på  [Sv: lindererik]  
Postad av lindererik
Datum2011-03-12 11:06

Måste checka en sak visst är det mellan +15 på spolen och sen ett stift itaget på tändmodulen i ohm läge på multimetern är något stift 0 så är det kortis ? jag har 0a på det nedre stift nr 1, Roliga är om jag gjort rätt så fick jag en trasig från skroten =).

bild på tändmodulen + spole http://www.ladda-upp.com/bilder/49887/t-C3-A4ndmodul

Audi Coupe 2,3 89

Postad av benka_1
Datum2011-03-12 11:42

osäker på det,kanske ska va noll på den om det är där styrströmmen från ecu,n går in?
Har du kollat om det finns spänning på kabeln från ecu(styrenhet).Där det finns 0,3-0,5 volt ska det va på nån av dom som går in i tändmodulen.
Kolla om det är där det är noll ohm!
Sen kan du kolla spolen oxå,ohmmät +15 till tändkabeln till fördelaren-där ska det va 3-4kohm är det noll kortis för högt värde dålig gnista!
/benka

audi 80 avant-93

ÄmneKontakt till tändmodulen: stift 3 = 0V, Stift 2 =  [Sv: benka_1]  
Postad av lindererik
Datum2011-03-16 09:37

Kontakt till tändmodulen: stift 3 = 0V, Stift 2 = 0,3V, Stift 1 = 12V

Tändmodulen så är det stift nr 1 som visar 0 ohm

Mätte också tändspolen, får ca 6 kohm utan kabel sen med kabel ner till fördelaren får jag ca 13kohm testade också min gamla spole den visar typ samma

Audi Coupe 2,3 89

Redigerad av lindererik 2011-03-16 09:46.

Postad av benka_1
Datum2011-03-16 21:21

Verkar vara modulen som är paj,tror att det ska ge utslag på stift ett !
Eller rättare sagt det ska ge utslag på alla kontakter ,nästan 100 på det! Det finns styrström från ecu så den verkar ok.
på min modul va stift 1 noll (ohm),så efter byte av den gick den igång,iof så har jag telefunken tändning men tror att det är uppbyggt på samma vis olika system-bosch,delco mm.Tändkabelmotståndet verkar skummt tycker jag pröva o byt den eller låna någons.
/benka

audi 80 avant-93

Redigerad av benka_1 2011-03-16 21:29.

ÄmneKan man mäta upp tändmodulen utan att den sitter  [Sv: benka_1]  
Postad av lindererik
Datum2011-03-23 15:29

Kan man mäta upp tändmodulen utan att den sitter på tändspolen ? bara mäta ohm ? jag funderar på att be dom på mekonomen att ta hem en + att jag innan jag köper den provmäter ohm på den, om det ska vara motstånd på alla 3stifen så borde ju man ha det utan att den sitter på tändspolen stämmer det ?

Audi Coupe 2,3 89

ÄmneSamma typ av fel  [Sv: benka_1]  
Postad av Nicknord
Datum2011-03-22 08:48

Lånar denna tråd lite då jag har lite av samma problem med min sambos 80 2.0E -92 då hon helt plötsligt inte hade någon tändning efter att hon hade haft bilen avstängd i ca 15 min.
Till saken är att min tändmodul/tändspole verkar OK när jag mätar upp motståndet över stiften, dock så har jag ingen signal till tändmodulen från ecu:n, mäter 0-volt på stift 2 (Grön/Vit kabel) när jag vrider på nyckeln.
Trodde efter lite läsning på detta forum att det var hallgivaren, relä 30 eller tändningslås, men tändningslåset är bytt och reläet funkar som det ska och lödningarna i det är OK.
Hallgivaren verkar också vara hel för jag får ut 13-Volt pulser när jag sakta vrider på drevet.
Det som i så fall kan vara trasigt är väl ecu:n men när jag kopplar upp mig mot den via min Vag Com dosa så får jag kommunikation och den ger inte heller ut någon felkod.
Kan det ändå vara fel på ecu:n även fast jag får kommunikation med den?
En annan sak som jag funderar över, borde inte ecu:n skicka pulser till tändmodulen? Tänkte kanske att det är mitt instrument som inte hinner registrera signalerna och på så vis visar den 0Volt på stift 2?

Audi A3 Ambition 1.8TsQ -01

Redigerad av Nicknord 2011-03-22 10:12.

ÄmneJag har en styrenhet till tändningen om du  [Sv: Nicknord]  
Postad av lindererik
Datum2011-03-23 15:26

Jag har en styrenhet till tändningen om du behöver en,

Audi Coupe 2,3 89

ÄmneOk, bra att veta, jag får en tändspole/tändmodul  [Sv: lindererik]  
Postad av Nicknord
Datum2011-03-24 07:03

Ok, bra att veta, jag får en tändspole/tändmodul idag som jag ska pröva först, tror dock inte på det själv, men man måste ju testa iaf.

ÄmneSådär ja nu har jag köpt och monterat en splitter  [Sv: Nicknord]  
Postad av lindererik
Datum2011-03-24 20:50

Sådär ja nu har jag köpt och monterat en splitter ny tändmodul, Visade sig att det inte var det felet heller. Så nu slänger jag in handduken och sätter ut skiten på blocket.

Saker som jag bytt.

Tändmodul
Hallgivare
Fördellare
fördelarlock
rotor
tändspole
styrenhet [Tändning]
Tändstift
Tändkablar.

Audi Coupe 2,3 89

ÄmneStämmer det att det kan vara fel på en  [Sv: lindererik]  
Postad av lindererik
Datum2011-03-25 19:52

Stämmer det att det kan vara fel på en tempgivaren på övreslangen ? Om den är sönder så ges det ingen signal att ge gnista ? Om det stämmer så borde man kuna bygla kontakten för att testa ?

Ska det finnas säkring till tändboxen lr någe annat som har med tändningen att göra ? hittar ingen som är sönder men, skiten står ju på tyska men det vore roligt att vet om säkringen.

Audi Coupe 2,3 89

Redigerad av lindererik 2011-03-25 19:56.

ÄmneFy f.. vad less jag hade varit om jag hade varit  [Sv: lindererik]  
Postad av Nicknord
Datum2011-03-25 07:04

Fy f.. vad less jag hade varit om jag hade varit du, lider med dig.
Jag fick igång bilen igår iaf, det var tändmodulen/tändspolen som hade lämnat in, trodde personligen inte det för jag tycktes få hyffsade värden när jag mätade upp den samt att jag inte fick signal på stift 2 från styrenheten, men det måste ha att göra med att mitt intrument inte hängde med, men men den startade igen och jag är nöjd iaf.
Tack iaf för erbjudandet av styrenheten.

Redigerad av Nicknord 2011-03-25 07:07.

ÄmneSå nu har jag fått igång bilen, Måste ha varit  [Sv: Nicknord]  
Postad av lindererik
Datum2011-03-28 19:55

Så nu har jag fått igång bilen, Måste ha varit tändmodulen det konstiga var att första försöket fungerade det inte, Nu behöver jag bara ställa tändningen och är det någon som vet hur man gör det med en Stroboskoplampa ? vart sitter markeringarna man ska gå efter ? Jag behöver bara det lilla sista sen ska den gå som en klocka =)

Audi Coupe 2,3 89

ÄmneHur många grader ska tändningen stå på ? är det  [Sv: lindererik]  
Postad av lindererik
Datum2011-03-29 20:46

Hur många grader ska tändningen stå på ? är det 16grader ?

Audi Coupe 2,3 89

ÄmneHände igen  [Sv: lindererik]  
Postad av lindererik
Datum2011-03-31 23:00

Så nu har bilen tvärdött igen efter ca 3mils körning, Den har ingen gnista igen, Vad tusan kan felet vara ??

Audi Coupe 2,3 89

*Trådat visningslägeSortera efter datum*

do88.se

This forum is powered by UBBthreads.
Intensively modified by NordicAudi