NA Forum » NA Forum - CO + HC halt för hög vid besiktning 

Gå till det första olästa inlägget i denna tråd Information om denna avdelning*Trådat visningslägeSortera efter datum*

ÄmneCO + HC halt för hög vid besiktning    
Postad av Danne1
Datum2010-07-15 09:09

Hejsan
Jag var och besiktigade min Audi 80 2.3 92 som jag fått.Besiktningen tyckte bilen var bra
det enda som jag fick 2.or på var CO halt över 2000 rpm 0,7 (0,3) gräns och
HC halt tomgång 169 (100) gräns.

Vad beror det på tror ni? Bilen har stått ca 2 år (men går fint i motorn) så jag har tänkt byta luftfilter,oljefilter,olja.
Se om man kan göra rent vevhusventilation (om det går).

Man vill inte bara köpa en ny katalysator, lamda, luftmassamätare osv sen kanske det inte beror på det endå.
Jag vill försöka fixa felet ej bara med k-sprit eller E85.

ÄmneDrar den mycket bensin? Hög CO och  [Sv: Danne1]  
Postad av jokre
Datum2010-07-15 10:34

Drar den mycket bensin? Hög CO och bränsleförbrukning går hand i hand. På min NG (2.3:a) så hade jag skyhöga CO-värden. Kollade läckage, rensade vevhusventilation, bytte vattentempgivare till motorstyrningen, lambda, katalysator samt justerade CO-nivån. Katalysatorn var helt tom och lambdasonden såg inte ut att vara bytt sedan Sundsvall brann så det var dags för byte i vilket fall. Dock kan du ju börja med att justera CO-nivån. När jag justerade så ställde jag ned CO-skruven på LMM:en så att bilen inte gick igång. Sedan ökade jag lite i taget tills bilen gick bra på tomgång samt genom hela registret. Efter det fick jag fin-fina CO-värden. Läckage/tjuvluft innan lambdasonden kan du ju också kolla så att den inte drar in extra syre efter förbränningen som lambdan sedan registrerar och gör att ECU:n fetar på blandningen eftersom den luras att tro att motorn går för magert.

A6 Avant quattro 2.6 ABC automat (1996)
90 quattro 2.3 10v NG (1988)
VCDS-Lite (f.d. Vag-Com)

ÄmneCO-nivå skruv  [Sv: jokre]  
Postad av fyraringar
Datum2010-07-29 17:46

hej

Vart sitter CO-nivå skruven på en 2.3 NG från 1992..?

Mvh

ÄmneMellan   [Sv: fyraringar]  
Postad av jokre
Datum2010-07-29 18:38
Bifogad fil1045379-injectors-90a.jpg

Mellan "bälgen" till insuget och "bränslefördelaren". Det ska sitta en pinne som man tar bort för hålet till justerskruven. Pinnen börjar med en ögla överst och slutar med en "gummiplupp" som tätar mot hålet.
Se bifogad bild - är "inrutad" med röd markering. En relativt lång insex behövs.

VCDS-Lite (f.d. Vag-Com)

ÄmneCO-nivå skruv  [Sv: jokre]  
Postad av Berti
Datum2012-01-08 18:51

Hej och tackar för tippset, har samma problem, alla värden var "ok" men inte CO2500, den var 0,5 (0.3 ska den högst vara) läst här å på andra sidor, tanka ca hälften bensin/etanol "så går den igenom" Nä då blev alla värden konstiga, (dom fick fnatt) hoppade upp å ner, det är en 2,3E 93, hadde 2 fel till styrled, handbroms, Det var ok, men en liten fråga, när det gäller CO-nivå skruven, hur ska jag göra, har inge erfarandehet av detta, och inge instrumet att kolla, Tacksam för svar
Berti

ÄmneFölj beskrivningen som jag har postat i denna  [Sv: Berti]  
Postad av jokre
Datum2012-01-08 20:29

Följ beskrivningen som jag har postat i denna tråd. Det ska vara det enda som behövs för att göra en grovjustering och det ska normalt räcka. Dock får du givetvis ingen exakt koll på vilket CO-värde som faktiskt gäller, men du bör klara en besiktning i alla fall. Gör du inte det så är det andra saker som inverkar. Ta alltså en insex och skruva så att bilen knappt går igång, sedan skruvar du tillbaka lite i taget till bilen går igång, går bra på tomgång och svarar genom hela registret utan att bete sig konstigt.

VCDS-Lite (f.d. Vag-Com)

ÄmneCO-nivå skruv   [Sv: jokre]  
Postad av Berti
Datum2012-01-09 19:04

Hej igen, å Tack,
Kollade lite ikväll, det var 3mm insexa, och lång behöver den va, får ta bort kröken på den, för den tar i bränslerören, och fixa ett handtag, Den är väldigt kännslig, trycker man ner, så dör nästan motorn, Jag gjorde inte så mycket mera, för ja måste tömma tanken, det är kvar E85 i den, men hitta ett annat fel, 2 snäppen till luftburken hadde släppt, Drog troligen "tjyvluft" ? Går nu bättre på tongång (går inte upp/ner) mer stabil.
En annan fråga, ska bytta motorolja/filter, vilken Olja kan du rekomdera?

Mvh
Bert

ÄmneSkruven justerar luftmassemätarskivan som sitter  [Sv: Berti]  
Postad av jokre
Datum2012-01-09 19:58

Skruven justerar luftmassemätarskivan som sitter under den stora gummibälgen i nära anslutning till justeringsskruven. Skruven sitter så till att trycker du på den så ändras läget på den fjädrande LMM-tallriken. Gör istället så att du har motorn avstängd medan du justerar och så startar du upp när du vill kontrollera. Stäng sedan av om du behöver justera igen, o.s.v.

Värdena kan ju också ha fått fnatt med tanke på eventuell tjuvluft. Om den drar extra luft så kanske lambdasonden registrerar för mager blandning och säger till ECU:n (motorstyrningen) att feta på (= mer soppa). Detta kanske leder till oförbränt bränsle i avgaserna som kan ge upphov till förhöjda CO-värden. Har den dragit mycket bensin?

Angående olja så kör jag halvsyntet från Biltema i Audi 90:n. Olja är ju ofta "religion" men jag gör bedömningen att det duger gott med den oljan i en så gammal bil som gått långt. Viktigare att se till att byta regelbundet istället.

VCDS-Lite (f.d. Vag-Com)

ÄmneHej å tack, Ja den har dragit rätt mycke bensin,  [Sv: jokre]  
Postad av Berti
Datum2012-01-09 20:23

Hej å tack,
Ja den har dragit rätt mycke bensin, hadde förut problem med fördelardosan, rotor, sift (är bytt) köpte på biltema, bara skit, köpt nytt på Meca, Boch, möjligt vis ska jag köpa nya tändkablar, för dom är köpa på Bilteama, kanske inte så bra, sedan, var fan får jag tag i en verkstadshandbok om 2,3E, har letat på netet,

Sedan läste jag detta här om att fixa CO

"inställning.lite om inställningen koppla ur kontaktstycket och koppla in en
multimeter mellan ena siftet i kontaktstycket och den ena i elektromekaniskatryckreglatorn
och den andra stiftet i kontaktstycket med en kabel tlll det andra i den
elektromekaniskatryckreglatorn och koppla in amper i multimeter upp till 200mA du ska
mäta mA förbrukning,slå på tändning och då ska det visa plus 100mA då har du kopplat rätt
mellan stiften,visar det minus så får du skifta på kablarna så det visar plus,
starta motorn och låt den gå på tomgång tills den börjar vandra upp och ner i mA (gör de
det så funkar lambdaregleringen)och nu till inställningen det sitter en inställnings skruv
mellan bränslemängdmätaren och luftmängdmätaren under en plugg(ibland är den plast och
då är den lätt att ta bort och ibland så är det aluminium och då blir det svårare)i plast så är
det att ta en lång plåtskruv och skruva ner ett par varv och sedan dra upp,aluminium borra
ett litet hål i centrum 2-3 mm och sedan lika som plast,i hålet så sitter det en insex 3mm
som ska vridas så att multimetern vandrar på 0 +-2,5 mA ,
sen kan det vara ett fel på något men vanligast är det inställningen.
lycka till.
mickej"

men jag vet inte var "kontaktstycket" sitter

ÄmneHaynes för 80/90 (B3-modellen) tar upp NG-motorn.  [Sv: Berti]  
Postad av jokre
Datum2012-01-09 21:58

Haynes för 80/90 (B3-modellen) tar upp NG-motorn. Sedan så finns tyska So Wird's Gemacht som också tar upp den motortypen.

Tryckregulatorn (och dess kontaktstycke) är troligen det som är inringat på bifogad bild.

VCDS-Lite (f.d. Vag-Com)

ÄmneFör hög CO  [Sv: jokre]  
Postad av Berti
Datum2012-01-23 17:58

Hej igen, Det gick inge bra på besiktningen igen, lämna in den på Meckonomensverkstad denna morgon, han hitta felet, vakumpumpen, drar tjuvluft, O-ringen är skit, gick inte att annvända cylokon (läckte ändå), O-ringen finns inte att köpa, måste byta pumpen, han hitta ingen ny eller beg i Sverige, Han har beställt en ny via Audi från Tyskland kostar c:a 4000 :- och tar 1 vecka innan den kommer, och han tycker inte jag ska köra den, för katten kan paja, det blir förmycket bränsle i den, så nu står den där å väntar på pumpen, men det är bra att veta vad felet är, men det kostar.
En annan fråga, om du vet, eller någon annan, nu får jag körförbud 26/1 (tiden har gått ut) måste jag beställa ny tid för ombes. eller kan jag åka dit igen för återbesök?

ÄmneBra att du redovisar lösningen. Det hjälper  [Sv: Berti]  
Postad av jokre
Datum2012-01-23 20:25

Bra att du redovisar lösningen. Det hjälper kanske någon annan vilket är en av grundtankarna med forumet. Tyvärr så är det inte alltid som de slutliga lösningarna redovisas.

Vad det gäller besiktningen så är det bäst att du kollar med besiktningsorganet i sig vad som gäller kring återbesök eller beställning av ny tid.

Surt att du åkte på en sådan kostnad. Jag ska inte sätta huvudet på det, men jag tar det för mycket osannolikt om det inte skulle finnas en NG motor i ett demonteringsobjekt på skroten som har vakuumpumpen kvar. Det är nästan billigare att köpa en "ny" NG-motor på skroten än att skaffa en ny vakuumpump. Hittade dock en pump på tyska eBay nu för dryga 100 Euro så det går att få tag på billigare.
http://www.ebay.de/itm/Vakuumpumpe-Unterdruckpumpe-AUDI-80-Avant-8C-B4-2-3-E-98-kW-054145100-/190616053975?pt=DE_Autoteile&hash=item2c619a28d7#ht_3050wt_910

Allt hänger ju dock förstås på hur mycket tid man har att leta. Nu, efter en sökning på artikelnumret på Google (sökte på artikelnumret "054145100"), så visar det sig att Bildelsbasen (skrotarna) har flera på hyllan som ligger på 400 kr och uppåt. Verkade som att verkstadskillen tog "the easy way" när han drog slutsatsen att det var helt tömt på vakuumpumpar och lade latsidan till och beställde en ny ("Skit samma, det är ju kunden som betalar..." trist attityd om det är så).
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=3&query=054145100

Vet inte exakt vilken packning/o-ring det var som menades, men 075145117A finns i alla fall att få tag på som det ser ut. Dock verkar det mest vara i staterna, men det kan vara värt besväret för att bara behöva betala ca en 100-lapp än 4000 kronor. Söker man mer ingående på artikelnumret på Google så hittar man säkert andra ställen att skaffa den på.
http://www.jimellisvwparts.com/showAssembly.aspx?ukey_product=5127587&ukey_assembly=744478

Här ser du själva artikelnumren (kräver registrering för att se bilder/sprängskisser). Tog dock fram info baserat på min bil, men är det en NG-motor så ska det vara samma oavsett.
http://www.vagcat.com/epc/cat/au/A80Q/1988/74/49/821266/

VCDS-Lite (f.d. Vag-Com)

ÄmneCo halt-Vakumpump  [Sv: jokre]  
Postad av Berti
Datum2012-01-26 18:47

Hej,
Idag ringer Meckonmenverkstaden (inte samma mek) hans gruppchef, och säger dom har beställt fel del (den för 3800 kr), säger den rätta delen kostar 6200 kr, vill du att vi ska beställa den, Glöm det sa jag, det fins på Bildelsbasen från 400 spänn och uppåt, får svaret, Har ni inte avhandlat det, Jo "det fins ingen ny eller beg i Sverige, var hans svar då" Var och hur sökte du, fråga han, han fick din länk (tack), sedan ringde han upp efter 20 min, hittat en för 700 spänn + frakt 1-3 dar för att få den, 10 min att motera den + lite koll, får se vad slut summan blir 1000 för delen, sedan jobbet, men dom lär få höra, vilka klantar dom är!

Hadde jag varit en totalt Novise, så hadde dom blåst mig på mer en 6000 kr,
Hoppas någon annan läser detta och får lärdom

ÄmneDet var ju en rejäl tur att de hade beställt fel.  [Sv: Berti]  
Postad av jokre
Datum2012-01-26 18:56

Det var ju en rejäl tur att de hade beställt fel. Då kunde du ju "ångra och justera" utan att behöva bråka något speciellt själv. Det är alltid bra att ha hyfsad koll oavsett vad det gäller i livet, annars står man utan bra förhandlingsläge och kan också minimera gångerna man blir helt överkörd av någon som "verkar kunna".

VCDS-Lite (f.d. Vag-Com)

ÄmneJepp det vr bra å tur, så slapp jag bråka, för  [Sv: jokre]  
Postad av Berti
Datum2012-01-26 19:30

Jepp det vr bra å tur, så slapp jag bråka, för jag hadde tänkt att gå dit, och ifråga sätta att "han" inte hitta delen på nätet "koll" verkar dom inte ha där.
Har en liten fundering, Varför finns det inte en länk (biblotek), till lösningar, istället för att leta trådar på det man vill veta, Vet att det inte är lätt att fixa det, men fan det vad det skulle vara bra

Ha det bra, Å tack
Bert

ÄmneDet finns en FAQ-avdelning på forumet och där  [Sv: Berti]  
Postad av jokre
Datum2012-01-26 19:39

Det finns en FAQ-avdelning på forumet och där finns det en del anvisningar. Dock så är det upp till alla forummedlemmar att bidra med denna form av instruktioner/lösningsbeskrivningar och det sker inte alltför ofta tyvärr. Det mesta samlas i forumavdelningarnas trådar. Varför det är så kan det väl bara spekuleras kring, men en tanke kan ju vara att det bara är de sant engagerade entusiasterna som har energi att sätta sig ned och skriva ihop en lösningsbeskrivning när de kommit fram till något som är värt att dela med sig av på ett strukturerat sätt. De flesta användare är nöjda med de lösningar de eventuellt kommer fram till i forumsdiskussionerna och sedan stannar det där. Att sitta och indexera och kategorisera trådar efter vilka tänkbara lösningar de kan tillhöra är ett omfattande arbete och det finns det helt enkelt inte resurser till. Sökning är det "verktyg" som främst finns att tillgå.

VCDS-Lite (f.d. Vag-Com)

ÄmneCO2500 för hög  [Sv: jokre]  
Postad av Berti
Datum2012-01-24 18:07
Bifogad fil1142646-Min_Audi1.jpg

Hej,
Ja man måste redovisa lösningar man kommer fram till, hjälpa andra, många är (här) dåliga på det, förstår inte varför, Jo dom tänker väll så här "Nu är mitt problem löst" Jag återkommer här, när jag har annat problem, Jävligt tråkigt, Jag har jobbat 42 år innom mitt yrke (Televerket/Telia) som tekinker, och har alltid delgivet andra lösningar, så för mig är det naturligt.

Och tack för länkarna,

Ja det gjorde han "Verkade som att verkstadskillen tog "the easy way" när han drog slutsatsen att det var helt tömt på vakumpumpar" Jag blev ställd när han ringde (han ska få höra det), Jag rev denna pump för c:a 2 års sedan (tar 10-15 min att lossa) och gjorde ren, för jag hadde knack i mortorn, fick info här, att troligen olja har kommit in i den, det hjälpte inte, det var katten som gav dom ljuden, porslinet i den, har trovligen lossat, har inte bytt den ännu, fick det infot av en meck på GM, men jag viste inte att vakumpen hadde denna inverkan på CO värdena,
Man lär sig så länge man lever

ÄmneBilden missade jag  [Sv: jokre]  
Postad av jokre
Datum2012-01-09 22:00
Bifogad fil1139904-motor.jpg

Bilden missade jag givetvis...

VCDS-Lite (f.d. Vag-Com)

ÄmneHej, igen, Ursäkta att jag stör, har hållt på med  [Sv: jokre]  
Postad av Berti
Datum2012-01-14 10:27

Hej, igen, Ursäkta att jag stör, har hållt på med bilen idag, gjort som du sa, + kopplat in mulimetern för att kolla om det är 100mA, jag får 100,9, (när den är kall) får runt +/- 0,0 när jag ställer in, motorn låter bra (pendlar lite) sedan går den ner till -10-16 och när den blir varm går det åt andra hållet +värden går upp +10..
Värdet blir på avstängd motor (när den är varm) 102mA,
Frågan är, är det fel på Lambasonden? eller vad tror du?
En fråga till, skruvar du ner eller upp (väster eller höger) Ibland är man dum
Jag gjorde om en insexa, så det blev en lång, så den inte tar i bränslerören

ÄmneVärdena kan jag inte uttala mig om  [Sv: Berti]  
Postad av jokre
Datum2012-01-14 12:32

Värdena kan jag inte uttala mig om tyvärr.

Angående vilket håll det är man skruvar så kommer jag faktiskt inte ihåg exakt. Jag vill minnas att jag skruvade medsols tills bilen inte gick att starta och sedan skruvade jag motsols lite i taget tills bilen gick bra på tomgång och genom hela registret. Det ska dock vara rätt självförklarande rent logiskt när du håller på, d.v.s. du märker hur du ska skruva beroende på vilka effekter det ger när du skruvar.

Nu har du ju en nyckel, men det finns billiga set med långa insex där "3:an" passade bra för mig när jag höll på. Ser ut som följande set för Torx men har röda handtag.
http://www.jula.se/torxset-6-delar-137000

VCDS-Lite (f.d. Vag-Com)

ÄmneTack för svaret, men blir väldigt fundersam, När  [Sv: jokre]  
Postad av Berti
Datum2012-01-14 18:47

Tack för svaret, men blir väldigt fundersam, När jag läser detta
"jag har läst era inlägg och jag
har svaret på skruvens uppgift och det är inställning mellan strömmen (mA)och
reglertrycket,d,v,s,att om man kollar att strömmen vandrar mellan det föreskrivna värdena
,och då fick ni svar på att det
skiljer på den elektomekaniskatryckreglatorn på 2,0 och 2,3)på tomgång med kylvätsketemp
på ca90grader och sedan gasar man upp motorn och håller den på ca 3000varv då ska den
fortfarande vandra på ca föreskriver värde ,gör den det så står skruven rätt, men om
strömmen stiger uppåt så står den elektomekaniskatryckreglatorn för snålt och då får man
skruva in skruven lite eller om multimetern går mot lägre så får motorn för mycket blänsle
och då ska man skruva ut skruven och skruven ska max skruvas lite i tagen för den är
känslig jag brukar skruva ca 45grader i taget och hur man mäter står på ett tidigare inlägg. "

"man skruva in skruven lite eller om multimetern går mot lägre så får motorn för mycket blänsle
och då ska man skruva ut skruven "

Så frågan min är, Drar jag ned skruven (medsols) får den då mer luft, och upp mer soppa åt (motsols)?
"Tänket på när man hadde moppe, med ställbart munstycke, innåt gick den bättre"

Det här inte lätt, har försökt att följa hur man gör med att koppla in mulimetern, tror att jag har fått in värdena, inte säker, (NG,NF,AAR,ska vandra 0 +-2,5 mA och RT på 10 +-2,5mA) den var under -0.1 och +2.5-3.0 dom här vädenen säge mig inte mycket, vad är dåligt, - värden eller + värden

ÄmneTackar för bilden, och hjälpen, Ha det  [Sv: jokre]  
Postad av Berti
Datum2012-01-10 12:25

Tackar för bilden, och hjälpen, Ha det bra

ÄmneHej, igen, Ursäkta att jag stör, har hållt på med  [Sv: Berti]  
Postad av Berti
Datum2012-01-13 20:49

Hej, igen, Ursäkta att jag stör, har hållt på med bilen idag, gjort som du sa, + kopplat in mulimetern för att kolla om det är 100mA, jag får 100,9, (när den är kall) får runt +/- 0,0 när jag ställer in, motorn låter bra (pendlar lite) sedan går den ner till -10-16 och när den blir varm går det åt andra hållet +värden går upp +10..
Värdet blir på avstängd motor (när den är varm) 102Ma,
Frågan är, är det fel på Lambasonden? eller vad tror du?
En fråga till, skruvar du ner eller upp (väster eller höger) Ibland är man dum
Jag gjorde om en insexa, så det blev en lång, så den inte tar i bränsläerören

ÄmneFölj beskrivningen  [Sv: jokre]  
Postad av Berti
Datum2012-01-09 09:53

Tackar, Jag ska göra det ikväll, efter jobbet, vilken mm är det på insexan

ÄmneTja igen.. Tack för all hjälp, jag fick genom  [Sv: jokre]  
Postad av fyraringar
Datum2010-08-03 21:12

Tja igen..

Tack för all hjälp, jag fick genom pärlan på bes med fina värden..

Det jag gjorde var att jag bytte Lambda och kollade att katten var hel, justerade ner co skruven och slängde i en flaska k-sprit

Jag tror att lambda var boven i mitt fall, jag hade fel värde på ALLT..

Hoppas denna tråd hjälper andra.. Tack jokre.

MVH

ÄmneJaha, inte konstigt att inte hitta den först, det  [Sv: jokre]  
Postad av fyraringar
Datum2010-07-29 23:00

Jaha, inte konstigt att inte hitta den först, det sitter nämligen ingenting där som tätar det där lilla hålet, kan det vara därför jag fick konstiga avgasvärden på bes och att bilen får för mycket bensin? Ska gänga i en skruv i hålet sen när jag har justerat klart..

ÄmneVad är mycket bensin för en 92.a?  [Sv: jokre]  
Postad av Danne1
Datum2010-07-28 18:49

Nu har jag tankat en andra gång och den drar precis under 1 liter, 0,97 exakt.
Jag vet inte vad en normal 92,a drar.
Men den måste dra in eller läcka innan katalysatorn för det luktar när man står still med fläkt.

Jag har tänkt att byta kat + lambdasond fixa den skarven (som nu är provisorisk) mellan nedre grenrör och kat.
Byta olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter.

Sen får jag rulla in på efterkontroll och hoppas den går igenom.

ÄmneHur gick de danne1 ? Har samma task. Audi  [Sv: Danne1]  
Postad av zypp
Datum2011-01-20 09:42

Hur gick de danne1 ?

Har samma task.

Audi 80 2,3 quattro -94

Besiktade med tom katalysator sommaren 09 och fick bara CO 0.6 som fel.

Bytte katt och besiktade för en vecka sen och vips CO på 6 HC 180 nånting lambda fel mm.

Har nu bytt lambda o ska in o hoppas på de bästa.
Brakar nog i lite E85 för säkerhets skull.

Berätta gärna hur du gjorde om du har fått ordning på detta.
Kan pillra lite på CO skruven som nämnts här i tråden.
Mvh
Johan

*Trådat visningslägeSortera efter datum*

do88.se

This forum is powered by UBBthreads.
Intensively modified by NordicAudi