NA Forum » NA Forum - Ladda bilbatteri via motorrum & Startproblem 

Gå till det första olästa inlägget i denna tråd Information om denna avdelning*Trådat visningslägeSortera efter datum*

ÄmneLadda bilbatteri via motorrum & Startproblem    
Postad av Undertun
Datum2008-12-07 16:47

Finns det risker med att underhållsladda ett bilbatteri via motorrummets pluspol?
Eller är det kanske bara inte optimalt pga att pluskabeln som leder till batteriet kanske blir varm och ger laddaren fel signaler om batteristatus. Har sökt på internet men inte hittad någon diskussion om detta (finns säkert på tyska som jag inte behärskar).
Då jag numera måste köra varje dygn för att få igång bilen vill jag först se om jag kan lösa problemet genom att ladda batteriet.
Även om jag kört t ex 15 mil en dag och minst två körningar per dag à 8 km efterföljande fem dagar så räcker inte det för att hålla batteriet över ett dygn. De senaste fyra åren har jag köpt två batterier. Senaste har dock gått i snart tre år och aldrig laddats ur helt, vilket föregående hade gjort (därav endast ca ett års livslängd).
En biltekniker hävdade för några år sedan att bilen drar fyra-fem ggr så mycket ström som normalt, vilket han mätte upp på verkstad med billarm och stereo helt urkopplade!
Jag har dock senaste åren lärt mig leva med detta problem då Lecab i Karlstad säger att det kan ta dagar att hitta orsaken till krypström och liknande fel. Den kostnaden är jag inte beredd att ta! Jag har vant mig vid att bilen kan stå max 5-7 dagar innan jag måste långköra lite. Men som det är nu är det extremt så därför vill jag först se om jag återigen måste köpa ett nytt batteri, eller skrota min gamle trotjänare för gott..
Nej, så illa ska det väl inte vara, då är det t o m bättre att köpa ett nytt batteri varje år.
Vet inte hur vanligt det är att bilar har bilbatterier under baksätet. Audi 100 är kanske en av mycket få modeller som är begåvade med detta underliga (?) val av batteriplats. Kanske också därför det finns så lite info om det på nätet.
Är mycket tacksam om jag först kan få svar på om jag enkelt kan börja underhållsladda via motorrummet med min PowerPort-laddare från Biltema. Denna har förresten röda lysdioder för 2A, 4A, 6A, 8A. Kan man verkligen lita på att en laddare av denna typ slutar ladda när den borde göra det? Man kan välja mellan snabbladdning och underhållsladdning. Snabbladdning kanske krämar på så mycket att enda säkra stället att utföra laddningen på är under baksätet?

/Bjarne

ÄmneProva och mät batteriet när du drar på starten  [Sv: Undertun]  
Postad av Bengt-Åke Linder
Datum2008-12-10 17:53

Prova och mät batteriet när du drar på starten för att om spänningen går ner i volt när startmotorn går så är det inte mycket ork i batteriet och går det under 12 volt så räcker det ju iofs till för att startmotorn skall snurra runt för det är ju "bara" en motor men hur blir det med dom reläena som skall dra med en späning på 12 vol och späningen bara är ex 10,5 volt när startmotorn går .

Jag tror inte att bränslepumpsrelät ens slår till då och då får du inte igång bilen .

Jag hade samma problem med min 200:a och jag körde ut den från garaget och den stod ute i kylan och när jag skulle köra in bilen så vägrade den trots startmotorn gick men jag hade bara 10,5 volt på batteriet , jag bytte batteri och sedan var det problemet borta .

Är det en sedan bil så kolla även så inte koffortbelysningen lyser hela tiden .
Samma sak när det gäller elhissarna så var det någon som hde problem med att reläet inte släppte efter 3 minuter eller vad det är när man stängt av bilen = man ser det på belysningen i knapparna skall slockna då .

ÄmneMätning precis i startögonblicket  [Sv: Bengt-Åke Linder]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-10 18:41

Lyset i bagageluckan är bara på då halvljuset är på (vilket irriterar mig ibland, men det är bra ur denna synpunkt).
Saknar i övrigt elfönsterhissar, eluppvärmda backspeglar och sånt "lull-lull" som är självklart på alla bilar idag.
Annars så är det aldrig några problem när startmotorn väl dragit igång bilen. Men mäter man precis när man startar, men INNAN generatorn börjar arbeta, så kanske man kan få fram något intressant. Men det lär väl knappt handla om en sekunds mättid innan generatorn börjar leverera ström?

/Bjarne

ÄmneJo det är ju precis när startmotorn går runt men  [Sv: Undertun]  
Datum2008-12-10 19:26

Jo det är ju precis när startmotorn går runt men gör den inte ens det så skulle jag kolla soniloid (eller hur det stavas) så den slår till och den sitter ju på startmotorn.

Är bilen stendöd när den är död eller är det liv i startmotorn ?

ÄmneStartmotorn verkar leva  [Sv: Bengt-Åke Linder]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-10 19:40

Det låter i alla fall (klickar nästan som ett relä) så visst lever den. I övrigt är väl beviset på att den lever det faktum att jag ens kan starta bilen och använda den.
När bilen inte startar så funkar ju annars larm och belysning. När jag då använder min lilla starthjälp ca 5 min så startar startmotorn fint.
Jag har hur som helst lånat en annan laddare idag, ske se om den kan få in något i batteriet inatt. Om inte, så måste ju batteriet vara kaputt, eller hur?

/Bjarne

ÄmneAtt starmotorn klickar/smattrar kan mycket väl  [Sv: Undertun]  
Postad av Matte-(Övik)
Datum2008-12-10 20:47

Att starmotorn klickar/smattrar kan mycket väl bero på för låg spänning i batteriet, speciellt eftersom det fungerar när du laddat med din starthjälp... Så den är nog ok.

Har du mätt upp hur mycket den drar med allt avstängt?

Men det låter ju helt klart som att det är dags att köpa nytt batteri, om den inte tar emot laddningen?

Eller, om det finns någon batteriexpert här, kan man försöka fixa ett batteri på något vis? Tömma å fylla ny syra?

S6 4.2

Redigerad av Matte-(Övik) 2008-12-10 20:57.

ÄmneBatteri ev OK!  [Sv: Matte-(Övik)]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-11 15:34

Tror trots allt att det finns stor chans att batteriet faktiskt är OK.
Se mitt andra inlägg från idag nedan.

/Bjarne

ÄmneSå startmotorn klickar men den går inte runt ?  [Sv: Undertun]  
Datum2008-12-10 19:53

Så startmotorn klickar men den går inte runt ? Kan du komma åt och knacka på den övre delen på startmotorn som är soniluiden är och be att någon vrider på nyckeln samtidigt .

Vad är det för årsmodell , motor ?

ÄmneFrågvis  [Sv: Bengt-Åke Linder]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-11 15:30

Tja, jag vet egentligen inte hur det låter när startmotorn snurrar, så det är kanske bäst att jag låter det vara osagt.
Klickar gör det, men när motorn kommer igång så gör den det utan att jag tänkt på att det föregås av något annat ljud. Ska lyssna efter ordentligt nästa gång.

Modellen är en Audi 100 2.0 - 91b, 4 cyl bensin.

Inatt laddade jag batteriet med den lånade laddaren. Den gav ström och ställde sig direkt på ca 6A.
När jag kom till bilen imorse (efter ca 13 tim) stod mätaren på ca 2,5-3A, vilket betyder att den fortfarande laddade.
Ska låna den i helgen och ladda ett helt dygn.
Bilen startade naturligtvis finfint imorse, och när jag kom fram till jobbet lånade jag syraprovaren och gick ut för att mäta. Lite snopen blev jag när syramätaren inte längre nådde ned i någon av de tre cellerna jag tänkte mäta. Nivån hade alltså sjunkit avsevärt efter laddningen. Cellerna är emellertid fortfarande under vatten med marginal.
Ska köpa destillerat vatten ikväll och fylla på.

Mätte förresten spänningen på batteriet efter laddningen men INNAN jag startade motorn:
13,39V, vilket borde vara bra, eller hur?
Efter två minuter testade jag igen (fortfarande utan motorn startad): 13,25.
Den tappade alltså snabbt i början.
Jag mätte dock flera gånger emellan 0-2 min och såg att det blev lite mindre för varje gång.
Antar att det är normalt att den tappar lite direkt efter att laddaren kopplats ur, eller?
Sedan startade jag motorn: 14,05A, vilket ju är jättebra för att vara vid tomgång.
Kommentarer?

Här lite nya frågor:
1. Avgör mängden destillerat vatten hur mycket ett batteri kan ta åt sig i laddning?

2. Ska man alltid normalt fylla på destillerat vatten efter laddning?

3. Är inte laddning via generatorn egentligen att betrakta som samma sak rent tekniskt? Anar att det är skillnad trots allt eftersom vattennivån sjönk så mycket under natten.

4. Är det för tidigt att dra slutsatsen att batteriet är dåligt (alltså har låg laddningskapacitet)?

5. Betyder det att jag inte har ett underhållsfritt batteri eftersom det är destillerat vatten i det?

6. Vad tusan är soniluiden. Är det en smurf?

7. Hur smart är Defas laddare som går via motorvärmaren? Det är väl riskfritt att ha den på en dag trots att batteriet ev är fulladdat? Förstår att det inte är en CTEK, men den har väl någon form av intelligens, annars skulle den väl vara svårsåld, antar jag.

/Bjarne

ÄmneÄr det för lite vatten i batteriet så kommer  [Sv: Undertun]  
Datum2008-12-11 15:41

Är det för lite vatten i batteriet så kommer anoderna och katoderna upp till ytan och oxiderar och kan sedan inte ta emot laddning sedan på den punkten .

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blyackumulator

Mitt hetatips är byt batteri och det finns bättre beg på bildemonteringen som brukas säljas för 100-200:- och då testar dom batteriet före .

Du kan ju även också belastningstesta ditt batteri med en liten box som dom har på många bensinstationer .
Man sätter som på batteriklämmor på batteriet och sedan håller man in en knapp i 10 sek och då är det ett värmeelement på baksidan = typ , kortsluter batteriet och sedan kan man se på en mätare hur mycket kraft det är kvar efter belastningen .

Så ser den ut : http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=88165

soniluiden är en elektromagnet som när du startar bilen så är det en hävstång som slår till på drevet i startmotorns axel så det går in i kuggkransen på svänghjulet och när du släpper startnyckeln i startläget så släpper soniluiden spänningen så att hävarmen släpper trycket mot kugghjulet och det går då tillbaka och inte ligger på kuggkransen .

ÄmneBatterimätning & Soniluider  [Sv: Bengt-Åke Linder]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-11 18:35

Jag fick veta det idag ang för lite vatten i batteriet. Tror inte det varit utsatt för alltför låg nivå någon gång, men jag inser att det är i riskzonen idag.

Ditt tips ang köpa nytt batteri är alltså din slutsats av mina tester. Jag är bara lite nyfiken på vad det var mest som fick dig att klassa batteriet som kasst. Är det vattennivån efter laddningen eller något annat?
Det värsta är att jag nog måste både köpa nytt batteri och laddare.
Men å andra sidan, med en Defa-laddare kommer jag inte att ha samma problem fortsättningsvis.
Biltemaladdaren ska jag använda till vårens grillfest eller någon annan behandling den fötjänar!

Hade ingen aning om att mackarna hade testutr. för batterier. Det låter brutalt när du säger kortsluter, men antar att det är en ofarlig manöver, annars skulle väl inte kunder få låna den hur som helst..
Ska passa på att fråga när jag ändå åker till macken senare ikväll.

Intressant förklaring ang startmotorns soniluid! Lysande pedagogik! T.o.m. jag förstår...
Har förresten hört att man inte ska hålla kvar för länge per försök. Dessutom ska man inte göra för många försök i följd. Stämmer det? Jag kör med osäkerhetsprincipen och gör ingetdera utifall att.

/Bjarne

ÄmneStartmotor  [Sv: Bengt-Åke Linder]  
Postad av 100quattro
Datum2008-12-11 16:56

Startmotorer är heller inte eviga. Exvis blir den ovan nämnda solenoiden trött med åren, där finns kontaktytor som hanterar all kräm till starten. De kan bli otroligt osnygga med åren, nog en anledning att solenoider finns som reservdelar..
Ett annat underskattat kapitel är kolen i startmotorn. Jämfört med generatorkol så innehåller de nog en hel del kevlar, såpass hårdare är de..
Till saken hör att vardera ovannämnda kan ge följder likt de som trådskaparen råkat ut för. Dvs full kräm - startar finfint, det minsta lilla under så blir det ett klick-party alternatvt snurr utan gnista.
Eftersom batteriet verkar OK och laddningen verkar OK så vete den om inte startmotorn skulle behöva visa upp sina inälvor?

Audi A8 4.2 -97
Audi Cabrio 2.8 -95
Tidgare synder:
- Audi 100 Avant quattro 2.8 -92

ÄmneKärt barn, många namn  [Sv: 100quattro]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-11 18:43

Det var länge sedan jag såg en och samma sak kallas för så många olika saker som seniloiden...eller vad den nu heter.

/Bjarne

ÄmneHur menar du med många olik namn ? Startmotor  [Sv: Undertun]  
Datum2008-12-11 19:11

Hur menar du med många olik namn ? Startmotor heter den kompletta delen och på startmotorn så sitter en del som heter solinoid som en liten "ryggsäck" ( med reservation för stavningen ) .
Här hittade jag tom. en detaljerat genomskärning av en .

http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN/CXELSTARTM.HTM

ÄmneKollade på skissen...  [Sv: Bengt-Åke Linder]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-11 20:09

...och nu såg jag att det stavas Solenoid.
Intressant skiss i övrigt! Tack!
Kan det verka troligt att en startmotor på en bil från '92 kan vara dags att se över? Eller brukar startmotorer hålla bilens livslängd? Det beror säkert på märke förstås. Att hålla lika länge som en fransk bil är troligen inte så svårt...

/Bjarne

ÄmneBara lite skoj! :)  [Sv: Bengt-Åke Linder]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-11 19:34

Jag menar att solinoiden stavas på så många olika sätt i denna tråd. Det blir nästan som med "Nationalencyklopedin", alla vet vad det är men få kan uttala eller stava till det.
Fast egentligen inte, eftersom få förmodligen vet vad solinoiden egentligen är.
Men glöm nu detta, det har ju inte med mitt problem att göra.
Ska inte uppta tråden med mer irrelevant "info".

/Bjarne

ÄmneIntressant teori!  [Sv: 100quattro]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-11 18:38

Är det fler som tycker jag borde kolla upp startmotorn?
Jag gör det direkt om det behövs!

/Bjarne

ÄmneDefas laddare går över till underhållsladdning,  [Sv: Undertun]  
Postad av Gurfus
Datum2008-12-11 15:38

Defas laddare går över till underhållsladdning, och det är riskfritt att ha den ståendes inkopplad en längre tid.

Audi A4 -06
Audi V8 4.2 -92

ÄmneDå är det bara att handla!  [Sv: Gurfus]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-11 18:12

Kanon!
Hann inte söka på internet idag efter modellen, ska se om jag hinner imorgon.
Antar att Biltema är utesluten vad gäller Defa-prylar.
Kanske Mekonomen har...

/Bjarne

ÄmneDEFA  [Sv: Undertun]  
Postad av bondenPaavo
Datum2008-12-12 14:36

Tja.

DEFA har 2 modeller utav laddare för inkoppling på motorvärmarsystemet.
Den mindre av dem skall du i såna fall ha men den kostar cirkus 1300 kronor ute i handeln.
Alltså drygt dubbelt så mycket som en CTEK 3600 intelligent laddare. Som du dessutom kan ha en del mer nytta utav än just till bilen...

Men fortfarande, varför inte fixa grundproblemet med att någonting drar ström istället för att försöka gå runt problemet?
Istället för att lägga en mängd pengar på delar kanske du ska försöka dig på att ta några timmar med multimetern?

//bondenpaavo
Audi A6 2.5 TDiS Avant quattro -96.
AC Schnitzer S5 -91.
BMW M535ia -87. (16700 mil)
VW Golf GT TDI -95.

ÄmneFlera skäl!  [Sv: bondenPaavo]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-12 18:05

Visst, det kanske verka så, men det finns andra skäl till att även ha en lösning som botar symptomen. Jag har stundvis på året många korta körningar. Och det spelar ju ingen roll vilken batteri eller strömåtgång man har om man enbart kör korta sträckor vissa perioder.
Inget batteri blir optimalt laddat av det. Därför vill jag också ha en laddare som jag kan använda de perioder jag kör så. Om det är en Defa eller något annat vet jag inte nu, men Defa används ju då den som mest behövs: på vintern! Dessutom helt utan extra handgrepp, bara i med motorvärmarkabeln. Simplare kan det inte bli!
Att Defa inte är intelligent kan väl inte spela så stor roll eftersom den ju kommer att användas varje dag via mitt arbetes motorvärmarplats. (Hoppas förstås inte att det därmed kommer att gå åt tonvis med destillerat vatten.)

Men vad gäller CTEK: till vilka andra saker menar du att man har nytta av den?
Jag förstår att den funkar till MC, båt o dyl, vilket jag inte har. Men vad annat som är verkligt nyttigt?

/Bjarne

ÄmneIntelligent.  [Sv: Undertun]  
Postad av bondenPaavo
Datum2008-12-13 18:36

Jodå, DEFA:s laddare är intelligent, kanske inte lika intelligent som CTEK men ändock intelligent. Du kan alltså ha den påkopplad en vecka i sträck utan att batteriet tar skada utav det. Dock så kommer du då även att ha motorvärmaren inkopplad veckor i sträck och inget tar väl skada utav det förotum din elräkning.

http://wup.defa.com/se/wup_products_batterychargers.html

En CTEK är lite mer mobil. Och den övriga nytta du kan ha utav den är just andra fordon med batterier. Snöslungan, sommarbilen, båten motorcykeln och så vidare.

Hur du än går till väga så lycka till med lösningen på problemet...

//bondenpaavo
AC Schnitzer S5 -91.
VW Golf GT TDI -95.

ÄmneTack för det!  [Sv: bondenPaavo]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-14 19:29

Bara en liten parentes ang kommentar om motorvärmare:
Jag fick lära mig för några år sedan att motorvärmare faktiskt inte bör stå på länge i ett streck, ja faktiskt inte ens en arbetsdag! Min hade bränt på något skumt sätt så den kortslöts vid inkoppling. Säkringen gick varje gång.
Jag lämnade in bilen och verkmästaren sa att många inte känner till att motorvärmare inte mår bra av långa pass. Men det är utanför ämnet så nog om det.

Har varken snöslunga, sommarbil, båt, MC, tåg, flyg eller lyftkran, så det är nog bilen som blir den fulla "användaren", men argumentet mobil och liten, och inte minst att den troligen överlever bilen, räcker faktiskt helt för mig. CTEK får det bli.
Sedan har jag förstått att den kanske är lite billigare än Defas, fast jag kanske tittat på fel CTEK.

/Bjarne

ÄmneMotorvärmare.  [Sv: Undertun]  
Postad av bondenPaavo
Datum2008-12-15 11:06

Jo det råder ju lite olika teorier om motrvärmare och hur länge dom bör/kan vara inkopplade utan att ta skada men om detta finns en annan tråd i forumet.

Såg bara för någon dag sedan ett reklamblad från någon biltillbehörskedja.
CTEK 3600 för 595 ink moms...

//bondenpaavo
AC Schnitzer S5 -91.
VW Golf GT TDI -95.

ÄmneBra pris!  [Sv: bondenPaavo]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-15 11:34

Det är ju ca halva priset mot en Defa!
Såg förresten i morse att en Honda Goldwing som står bredvid mig i garaget stod på underhållsladdning.
Gissa vad han hade? Just det, en CTEK. Såg ut att vara en riktigt smidig liten sak!

/Bjarne

ÄmneDu misstar dig...  [Sv: Undertun]  
Postad av Roffe
Datum2008-12-15 14:49

...då du verkar tro att Defa är en lös batteriladdare som Ctek är. Den är integrerad med motorvärmaren och den underhållsladdar automatiskt batteriet, när du kopplar in din motorvärmare.

UrS4 Avant -93, MTM295, Pantersvart
17" Cup 225/45, S6-Bromsar, Xenon 6K

ÄmneCTEK: i en bil nära mig...  [Sv: Roffe]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-16 17:20

Nej, jag är helt medveten om att Defa är integrerad, jag kanske formulerade mig missledande.

Köpte förresten en CTEK igår och laddade under natten. Riktigt smidig sak!
Den har dessutom en snabbkoppling för smidig laddning utan klämmor. Är mycket nöjd då jag fick denna 3600-modell för 525 kr på Auto Ekonomi här i Karlstad. Kostar annars nästan 700 kr, men några butiker verkar ha drive på modellen just nu.
En annan bra funktion: den känner av om batteriet drar ur snabbt och behöver bytas. Trodde ingen laddare fixade det.

/Bjarne

ÄmneGrattis till köpet. :) Hur går det med  [Sv: Undertun]  
Postad av Matte-(Övik)
Datum2008-12-16 19:46

Grattis till köpet.

Hur går det med felsökningen?

S6 4.2

ÄmneNada  [Sv: Matte-(Övik)]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-17 10:47

Kombinationen jul, födelsedag, sjuka samtidigt har ingen gynnsam effekt på min felsökning.
Måste tyvärr prioritera varje minut dessa dygn. Till helgen är jag bortrest, men veckan därpå hade jag tänkt köra ett varv med felsökningen (under förutsättning att allt julstök är avklarat).
En sak har jag dock inte klart för mig:
Vilka värden ska jag förvänta mig att få? Jag är ingen elektriker så jag är lite osäker.
Antar att om bilen t ex drar 0,1A i "viloläge" så betyder det att mitt 63Ah-batteri i teorin ska hålla funktionen vid liv i 630 timmar. Är det så man räknar?
Ska man förväntas uppnå noll ampere med stereon och larmsäkringarna utdragna?
Men vi kan ta det efter att jag väl mätt upp, ni behöver inte svara mig nu.

/Bjarne

PS! Om jag tillfrisknar illa kvickt så kanske jag hinner mäta imorgon i alla fall. DS!

ÄmneVi väntar med "spänning" på resultat ;) :)  [Sv: Undertun]  
Datum2008-12-17 16:27

Vi väntar med "spänning" på resultat .

ÄmneDet var nästan...  [Sv: Bengt-Åke Linder]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-23 17:46

...att jag mätte upp bilens strömåtgång igår. Men bara nästan: lite snopet upptäckte jag det osmidiga med att mäta utan klämmor. Det borde gå att köpa krokodilklämmor eller något till en multimeter. De pinnar jag har att mäta med funkar nog bara med tejp, och det känns ju lite onödigt att hålla på med.
Men det får bli till efter helgerna, för nu hägrar julgodis, julklappar mm.
God Jul på er allesammans så länge!

/Bjarne

ÄmneGod jul  [Sv: Undertun]  
Postad av Markus100
Datum2008-12-23 23:08

God Jul och Gott Nytt År

100 2.0E Avant -89 Såld
100 2.6 Avant Quattro -94

ÄmneDesamma och snart hoppas vi få höra lite  [Sv: Markus100]  
Datum2008-12-24 00:01

Desamma och snart hoppas vi få höra lite mätresultat från undertun ..

ÄmneDå var det dax...  [Sv: Bengt-Åke Linder]  
Postad av Undertun
Datum2009-01-07 09:22

...att påbörja mätprocessen efter helgernas frossande i föda och tid. Åker till Biltema idag efter jobbet för att köpa krokodilklämmor till min voltmätare. Kom på idag att jag också måste skaffa fram en portabel lampa - ljuset i garaget släcks nästan direkt. Men en sådan har jag någonstans i förrådet.

/Bjarne

ÄmneOvertime :(  [Sv: Undertun]  
Postad av Undertun
Datum2009-01-07 18:22

Tvingas tyvärr jobba över under kvällen och ser nu på klockan att jag inte kommer att hinna till Biltema innan de stänger. Får handla utrustningen imorgon istället.

/Bjarne

ÄmneJa vi sitter nu och väntar på att det skall hända  [Sv: Undertun]  
Datum2009-01-07 19:54

Ja vi sitter nu och väntar på att det skall hända något .... Skall bli intressant att höra vad det var för fel .

ÄmneDen som väntar...  [Sv: Bengt-Åke Linder]  
Postad av Undertun
Datum2009-01-08 08:29

...på något gott...
BTW kan jag meddela att sedan jag köpt min CTEK har jag nada problemos med att starta! Vilket kanontips jag fick på laddare! Tack!

ÄmneOch resultatet är...  [Sv: Undertun]  
Postad av Undertun
Datum2009-01-12 12:30

Efter att slutligen fått tag i det jag behövde för att kunna mäta ordentligt har jag nu, enligt instruktioner i denna tråd, uppmätt hur mycket ström min Audi 100 91B 2.0 drar:

Jag kopplade bilens pluskabel via multimeterns Ampere-uttag och multimeterns COM-port kopplade jag till batteriets pluspol. Innan hade jag ställt in multimetern på 10A.
Innan jag drog ut någon säkring såg jag att multimetern visade 0,23 A.
Sedan började jag systematiskt dra ut alla säkringar en efter en - alltså säkring nr 1 ut, kolla värdet, in med säkring igen, säkring nr 2 ut, kolla värdet osv.
Samtliga säkringar utom nr 8 (första säkringen på rad två) gav inget utslag om de var urdragna - värdet låg på 0,23/0,22 vid varje elimineringssteg.
Undantaget var som sagt säkring nr 8: när jag drog ur den uppmättes 0,09 A istället.
Mitt säkringsschema säger att den bl a används till cigguttag, innerbelysning, bagagebelysning o dyl. Rimligen borde väl stereon vara en av komponenterna? (Det står på tyska så jag vet inte vad alla saker betyder exakt = tyskimporterad bil.)

Jag ska låta experterna på detta forum dra de slutgiltliga slutsatserna. Rent spontant känner jag dock att jag har anledning att ifrågasätta Audi Lecabs tidigare uppmätning, vilken hävdat att min bil skulle dra onormalt mycket ström. Jag inbillar mig att 0,23 A är högst normalt, i alla fall om man tar i beaktande att ett 63 AH-batteri (i teorin) skulle underhålla min bil med ström under ca 63 x 4 timmar. I praktiken så borde man kanske inte vara förvånad om bilen inte startar efter ca en vecka eller 10 dagar, eller? Att den haft problem att starta efter ett par dagar tror jag i huvudsak beror på alltför korta körningar under november/december för min del. Batteriet är måhända inte i topptrim heller, men min CTEK-laddare lyckas numera "eliminera" detta problem.

Om svar uteblir här inser jag att ni tröttnat att vänta på mätresultatet, jag postar det i så fall som en ny tråd, men jag väntar ett par dagar först.

/Bjarne

PS! Egentligen visades alla värden negativt, t ex "-0,23", men det antar jag skulle vändas om jag hade bytt COM- och Ampere-kablarnas plats på batteriet resp bilens pluskabel, eller hur? DS!

ÄmneDet spelar ju ingen roll...  [Sv: Undertun]  
Postad av Roffe
Datum2008-12-12 13:41

...om du använder dig av en motorvärmare med underhållsladdning av batteriet, el en vanlig batteriladdare. Ditt problem att du inte har ström efter två-tre dagar beror ju på att något ligger och drar ström med bilen avstängd och låst. Detta måste du som sagt först åtgärda, annars har du kvar problemet, oavsett om du köper nytt batteri, startmotor, el laddningsmanick.

ÄmneInte riktigt...  [Sv: Roffe]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-12 18:36

Det har ju antytts från några olika håll i denna tråd att mitt batteri är kasst, alltså är det kanske vad som är mitt akuta huvudproblem.
Men det är ju lätt att åtgärda med ett nytt batteri. Mina sista laddningstester lär ge mig facit snart, bara jag får chans att ladda ett helt dygn först med en fungerande laddare.

Sedan kvarstår givetvis problemet att något drar ur batteriet, men efter 2-3 dgr är det inte problem med ett nytt eller välladdat batteri (via långkörning) i min bil.
På vintern är det vanligtvis problem efter ca 5 dgr, på sommaren efter runt 7-10 dgr (utifrån erfarenhet).
Detta är i praktiken inget problem på vare sig sommaren eller vintern då det mycket sällan går fem dagar utan att jag kör.
Vid dessa intervaller vore en Defa-laddare allt jag behövde vintertid.
Sommartid kör jag så mycket att det bara hänt en gång (eller det kanske var på hösten det hände), och ett par ggr när jag känt att det varit nära.
Eftersom jag inte tidigare haft laddare under sommartid har jag trots allt hamnat i dessa situationer. Men med underhållsladdning ett par ggr per år kommer ju risken över året totalt att reduceras.

Det som är problemet nu är ju att det inte ens går två dgr innan bilen inte startar.
Min tidigare syraprovtagning påvisade att batteriet var i det närmaste urladdat. Det som återstår är alltså att se om en fullladdning håller i sig eller inte. Det torde avgöra om jag ska köpa ett nytt batteri eller ej.
Min Biltema-laddare var ju uppenbart totalt värdelös.

Jag blev lovad att få låna jobbets laddare över helgen, men jag letade nyss hos vaktmästarna och hittade den inte. De har gått hem så jag får vänta till nästa vecka. Synd, då kan jag inte testa det nu.
Kommer dock troligen att åka ca 15-20 mil i helgen, så det kommer att ge batteriet vad som behövs tills jag antingen lånar en laddare, eller köper en (Defa alt CTEK).

Men åter till kärnan: bilen drar bevisligen ur batteriet och det håller jag med er till 100 % om att det måste vara värt att kolla upp. Naturligtvis ska inte ett batteri hålla så kort tid på sommaren, därför vore det att smita från problemet om jag inte också analyserade detta. Det är mest tidsbristen som hindrat mig pga långa arbetsdagar. Men snart...

Jag kan ju redan nu ställa en fråga i förberedande syfte:
Finns det någon säkring man inte bör rycka ur i en Audi 100 2,0, 91b, 4 cyl, när man testar enligt det smartaste tipset i denna tråd (alltså med multimeter säkring för säkring utdragen)? Det finns så många säkringar och min manual är tyvärr på tyska (bilen tyskimporterad 2003)

/Bjarne

ÄmneHallå!Hmm, börjar nästan bli långbänk detta.  [Sv: Undertun]  
Postad av Matte-(Övik)
Datum2008-12-12 19:29

Hallå!

Håller med bonden, en CTEK har du säkert mer nytta av. Det är en mobil och intelligent laddare (du kanske måste ladda nåt annat batteri, byter bil etc etc) som sköter om batterier på bästa sätt.
Har en äldre CTEK själv och jag är helnöjd.

Jag har monterat medföljande kablage på batteriet och låter den lilla (halv sockerbit) kontakten sticka upp under mattan i ett skyddat läge. Behöver jag ladda, eller hamnar i ett sånt läge du beskriver så kopplar jag enkelt in den lilla laddaren där och till kupéuttaget. (Via en förgrening om man använder kupevärmare).
Kan inte bli enklare, plus att man samtidigt har en bra laddare lös vid andra behov.

Sedan, angående vad som är ditt problem.
Du har två enkla test att välja mellan. Strunta i att mäta spänning å minuter, det är för KTH:are.
-Endera gör du som vi tipsade, mät hur mycket ström bilen drar med allt avstängt. Tar fem minuter. Du behöver en multimeter å en tias nyckel. Instruktioner ovan. Meddela resultatet här.
-Annars så laddar du batteriet å kollar hur länge det "håller" om du kopplar bort det från bilen.

Utför en av de två sakerna. Kan vi utesluta batteriet då så går vi vidare med letandet av tjuvström eller dålig laddning via generator.
Gör det först så tar vi resten sedan.
Och nej, det är inte riskabelt att dra ut säkringar (annars vore det inte säkringar)...

S6 4.2

Redigerad av Matte-(Övik) 2008-12-13 11:35.

ÄmneCTEK  [Sv: Matte-(Övik)]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-14 19:18

OK, det var nog argumentet jag behövde för att väga över till CTEK. Helt klart kommer jag att ha mer nytta av en CTEK under längre tid. Må det bli så!

I övrigt så ser jag två frågeställningar här (som både har och inte har med varandra att göra):
1. Bilen drar troligen mycket ström.
2. Batteriet är eventuellt dåligt.
Precis som du indirekt antyder så bör givetvis uteslutandet av batteriet komma först i felsöksordningen.
Jag var på G, men hittade tyvärr inte laddaren som vaktmästaren lyckats gömma undan för mig i fredags.
Syraprovtagningen kommer naturligtvis att säga allt om status efter en fulladdning, eller hur? Svårare än så bör det väl inte vara?
Det som förvirrar något är teorier om Solenoiden mm. Där är det verkligen långbänksvarning...
Likafullt uppskattar jag mycket allas ert engagemang i min obetydliga gamla trotjänare från 92.

/Bjarne

ÄmneDu kan ju felsöka det själv ? Tydligen så drar  [Sv: Undertun]  
Postad av Karaff
Datum2008-12-07 21:52

Du kan ju felsöka det själv ?

Tydligen så drar det ström när bilen är avstängd, därför går det om du kör med den regelbudet.

Därmed kan vi utesluta GENERATORN.

Nästa steg, kolla i säkringslådan, vilka säkringar kan du dra ut ?
Börja me dem till stereo o sätesvärme o belysning osv som inte är "livsviktigt".
Mät med tångamperemeter över batteriets kablar, kvarstår det ?
Så får du gå vidare tills du hittar något som förändrar strömförbrukningen genom pluskabeln när du kopplar ur det.

Har du något skydd över batteriet så det inte leds ström genom metallen under baksätesdynan ?

Det kan ju vara något fel på en kabel så du får krypströmmar någonstans för den delen.

Rena o fina kabelskor och anslutningar till batteriet ?

Hur ser vätskenivån ut på batteriet ? Kokar det ur kanske ? Isf kan det ju vara fel på laddningsregulatorn så den dödar batteriet genom överladdning, isf är ju generatorn uppe på tapeten igen.

Mät polspänningen över batteriet när bilen är igång o ge oss resultatet.

ÄmneResultat hittills  [Sv: Karaff]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-09 10:39

Sådär, då har jag mätt och testat lite. Kronologiskt:

1. Skulle iväg på en tur i söndags men motorn startade inte igen! Använde min nyinköpta starthjälp från Black&Decker som laddar batteriet startdugligt på max 10 min via cigarettuttaget. Det tog 6 min, sedan startade bilen finfint. Körde 41 km.
Ställde sedan bilen för dagen.

2. Måndag: åkte till jobbet och bilen startade utan problem. Körde ca 10 km.

3. Åkte från jobbet sent på kvällen men tog kortaste vägen hem (6 km), men mätte upp batteriet innan jag stängde av motorn. Jag mätte då 13,74 V via generatorn. Är det inom toleransnivå, eller är det för lågt?

4. Stängde av motorn och mätte då upp 11,83 V.

5. Påbörjade laddning (via min Biltema PowerPort). Ställde in på 12 V och Low (för laddning över natten).
Laddaren indikerade ungefär som att batteriet inte behövde laddas. Ingen av VA-dioderna lyste.
Jag lät den ändå stå på under natten med rekommendation från Audi Lecab: "för att pressa in det sista i batteriet".

6. I morse: tog ur laddaren (som då hade slocknat helt. Överhettad under natten?).
Bilen startade bra imorse (fattas bara annat!).
Mätte batteriet när jag kom fram till jobbet, med motorn avstängd. Nu mätte jag upp 12,64 V (är det OK eller t o m för mycket?).
Verkar som laddningen över natten trots allt pumpat i en del, eller är det fel slutsats?
Frågan är om söndagens körning på 41 km verkligen räckte för att ladda så mycket att batteriladdaren inte tyckte det behövdes mer än underhållsström?

/Bjarne

Ämnevolt i batteriet  [Sv: Undertun]  
Postad av Roadrunner
Datum2008-12-10 07:19

12.64V är vad ett helt laddat batteri ska ha.
11.83V är inte långt från urladdat.
13.74V Är i underkant för generatorn kolla hur mycket den laddar om du håller den på lite högre varv. Be frugan hålla jämn gas på ca 2000 rpm och kolla om laddningen går upp.
Den borde då ligga på ca 14.2- 14.7V

Turbo Benno
med en 95:a S6 2.2T så klart

ÄmneVoltstatus, en tolkningsfråga?  [Sv: Roadrunner]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-10 11:38

Jag fick idag uppgift från vår vaktmästare (f d bilmekaniker) att 13,74V är ett bra värde vid tomgång.
Vidare sa han att mätning från pol till pol på batteriet egentligen inte säger allt om tillståndet vid belastning.
Man kan alltså mäta upp 12,64V och tro att det är bra, men när man belastar batteriet kan det sjunka drastiskt.
Idag mätte jag upp batteriet med syraprovare, cell för cell, och den visade att batteriet i princip var urladdat, igen!
Känns snart dax att köpa nytt batteri...
(Se även svar på nästa kommentar.)

/Bjarne

ÄmneHej!Alltså, i sammanhanget så är det ju  [Sv: Undertun]  
Postad av Matte-(Övik)
Datum2008-12-09 20:28

Hej!

Alltså, i sammanhanget så är det ju "värre" att mata dessa Amp. genom cigg. uttaget och dess klenare tåtar, än att förse batteriet med din laddarens ström via en för ändamålet avsedd pluspol med grovsigare kablar.

Ladda i motorrummet du om det känns bäst. Valfri jordning, den går inte att koppla fel (ur bilsynpunkt). Endera hittar du jord eller inte, din laddare borde indikera när den är nöjd. Nånstans på motorn eller nån skruv på fjäderbensupphängningen tex.

Problemsökningen.
Gör såhär: Ta din multimeter, ställ in den på högsta ström (I eller Amp eller liknande), lossa din pluspol, sätt mätarens kablar mellan pluspol och batterikabeln från bilen. Med bilen avstängd.
Kolla värdet och posta det här.

S6 4.2

Redigerad av Matte-(Övik) 2008-12-10 05:45.

ÄmneSyraprovtagning  [Sv: Matte-(Övik)]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-10 12:04

Hej igen!

Jag fick idag låna en syraprovare av vår vaktmästare (f d bilmekaniker) och mätte upp alla sex celler i batteriet.
Varenda cell visade lika värde (= ej kortslutna celler enl honom). Men värdet påvisade nästa helt urladdat!
Den låg precis på gränsen till det röda.
Det förstår jag, för det var nätt och jämnt jag kom igång i morse.
Detta bevisar att den laddning jag gjorde i måndags inte fungerade. Så mycket för Biltemas PowerPort-laddare!
Fick låna laddaren verkstan har på mitt jobb och avser ladda över natten. imorgon kommer jag att mäta upp syranivån igen för att se om det hänt något, eller om alla celler inte tagit laddning (vilket tydligen kan ske).
I övrigt så vurmar många för CTEK:s laddare, vilket jag idag fått en broschyr på. Verkar mer avancerade än min primitiva laddare.
Är det någon som t ex har erfarenhet av CTEK modell Multi XS 3600?
http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx?charger=mxs3600

Vad gäller problemsökningen: är syftet alltså att se exakt hur mycket min bil drar ström totalt med allting avstängt?
Jag vet redan att den drar ca 4-5 ggr så mycket som normalt, och det med larm och stereo urkopplade. Detta i alla fall enligt mätning på Audi Lecab i Karlstad. Som jag nämnt tidigare så menar de att jag redan har mätresultatet konstaterat och att nästa steg är att kolla krypströmmar o dyl. Detta har jag litat helt på tills någon annan här i tråden nämnde hur enkelt det bör vara att felsöka säkring för säkring. Jag tror inte Lecab felsökte alla särringar. Så det kommer jag att göra, för det spelar väl ingen roll om allt blir strömlöst på min gamla Audi 100 91b? Och i så fall ser jag trots allt relevans att mäta enligt vad du föreslår.

Men mitt i allt strul känner jag mig trygg med min nyinköpta Black&Decker starthjälp, som numera alltid finns i bilen, fulladdad givetvis!

Ämneström  [Sv: Undertun]  
Postad av Roadrunner
Datum2008-12-10 12:24

Om du inte har en tångampere mätare sån som man lägger runt + kabeln för att mäta hur mycket ström den drar så går det ju lika lätt att med en vanlig volt mätare mäta hur många ampere bilen drar med alltiong avstängt.

stäng av all tändning på bilen som den ska stå koppla om voltmätaren till att mäta Ampere man får eventuellt flytta en kabel på voltmätaren.
koppla loss + kabeln från batteriet håll ena kabeln mot batteriets +pol och den andra kabeln mot +Kabeln då ska du få fram precis hur mycket ström den faktiskt drar. då kan du ju se om dom har klantat sig på audi eller om det är batteriet som är dåligt

Turbo Benno

ÄmneVoltmätare  [Sv: Roadrunner]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-10 17:18

På min voltmätare finns ett uttag som det står 10A på och en linje som går till nästa uttag, och det står 10A max fused mellan uttagen.
Uttag nr 2 är COM.
Uttag nr 3 är V/Ω/mA.
Ska man koppla mellan uttag nr 1 och 2 när man mäter Ampere? Antar att COM-porten alltid måste vara aktiv.
Antar dessutom att det är minst sagt "olämpligt" att koppla fel, alltså mellan 1 och 3...

/Bjarne

Ämnejepp   [Sv: Undertun]  
Postad av Roadrunner
Datum2008-12-10 18:36

svart på com och röd på 10 amp

Turbo Benno

ÄmneKompletering...  [Sv: Roadrunner]  
Postad av Hogan
Datum2008-12-10 12:45

Och när man gör denna mätning, glöm inte att se till att innerbelysningen inte lyser. Kan också vara ide att ha alla dörrar stängda och låsta för att säkerställa att alla system i bilen är i "sovläge".

/Håkan

ÄmneEtt kompletterande...  [Sv: Hogan]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-10 16:52

...tack säger jag då till det.
Innerbelysningen har jag faktiskt aldrig på pga mina ständiga problem. Men om dörrarna är olåsta kanske det påverkar lite, har inte tänkt tanken.

/Bjarne

ÄmneMånga tips!  [Sv: Karaff]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-07 23:25

Tack för alla tips!
Ja, jag har skydd på pluspolen under baksätet.
Generatorn verkar ladda bra enl mätare jag köpt på Biltema.
OK, generatorn kan alltså överladda? Då förstår jag varningsfältet på mätaren jag köpte, och nej den är inte över på det röda fältet när motorn är igång.
Kabelskor har jag inte kollat, ska göra det.
Batteriet är underhållsfritt, men efter att idag läst en diskussionstråd i ämnet någonstans inser jag att det inte finns något som heter underhållsfria batterier, i alla fall enligt vad "experterna" påstod.
Vad gäller polspänningen när batteriet är igång: jag har en voltmätare men vet inte vilken inställning jag ska ha för att mäta rätt, men det kollar jag med elektrikern på mitt arbete imorgon. Återkommer med värdet!
Vad gäller säkringar så vet jag att Lecab drog ut bl a säkringarna till stereo och billarm när de mätte strömåtgången. Men visst, det finns uppenbarligen fler säkringar att kolla upp. Vet inte hur många av dem Lecab kollade innan de sa att det "troligen är krypström".

/Bjarne

ÄmneUnderhållsladdning  [Sv: Undertun]  
Postad av clabbe
Datum2008-12-07 18:31

Jag skulle inte rekommendera dig att ladda via pluspolen i motorrummet,jag testade själv detta för några år sedan med en laddare som ger max. 4 A och det resulterade i ett pajat larm och 1500 spänn fattigare.Det var styrenheten i larmet som inte fixade att strömmen gick åt detta håll.
Vad beträffar bilverkstäder så finns det ju andra än den du nämde,har ingen vidare erfarenhet av dom och undviker dom så långt det bara går,ibland måste man ju dit och köpa reservdelar.
En bilelektrisk firma som Branzells eller liknande tror jag mer på,har du provat att plocka ur säkringar och se om problemet försvinner då?Tex. till elbakruta,värmestolar eller någon annan storförbrukare./Hälsningar Claes

ÄmneAudi Lecab - okunniga?  [Sv: clabbe]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-07 21:19

Tack för tipset, Clabbe! Ska undvika ladda via motorrummet.
Laddarens instruktioner säger att man ska koppla minus till en karossdel långt ifrån batteriets pluspol. Var tusan hittar jag det i baksätet? Ska jag verkligen behöva förlänga laddarens minuskabel?
Vad gäller el i övrigt så är det en spartansk bil utan elfönsterhissar, elsäten mm. Men visst, elbakruta har jag förstås.
Har inte kollat säkringar, har utgått ifrån Lecabs ståndpunkt, men det kanske finns anledning att kolla det i alla fall. Konstigt bara att inte de föreslog att göra det, alt. gjorde det själva.

/Bjarne

ÄmneDet klart  [Sv: Undertun]  
Postad av Markus100
Datum2008-12-07 21:36

att du kan koppla in laddaren på + och - polen på batteriet. Förr sa man att det skulle kunna explodera tack vare gasen som bildas vid laddningen, men ser du till att koppla och lossa klämmorna när laddaren är urkopplad ur vägguttaget kan inget ske.

100 2.0E Avant -89 Såld idag...15/11
100 2.6 Avant Quattro -94

ÄmneNada explosionsfara?  [Sv: Markus100]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-07 23:10

Aha, så det är lugnt vad gäller faran att gasen ska explodera? Det känns åtminstone betryggande.Och att gnistor från tändningen ska antända gaser som bildats i kupén antar jag i så fall också är överdrivet, eller hur? Då kör jag plus och minus på batteriet. Tack för info!

/Bjarne

ÄmneLadda i motorrum  [Sv: Undertun]  
Postad av Ubbe_25Tdi
Datum2008-12-08 10:33

Hejsan!

Har väldigt svårt att se att det skulle vara något problem att ladda via polen i motorrummet, det är ju precis vad generatorn gör när bilen är igång och då har man en laddare som kan ladda batteriet med flera 10-tals ampere.

Däremot är det ju generellt farligt att koppla in laddare till bilen. Om laddaren ger överspänningar så kan saker och ting gå sönder. Ett larm eller något annat kan inte brinna upp om man kopplar in en laddare som ger max 14,4V på pluspolen under huven, då skulle det även brinna upp när bilen är igång.

Om laddaren däremot av någon anledning skulle ge t.ex 18V så kan saker mycket väl brinna upp.
Kopplar man t.ex in en 24V laddare i en ny modern bil så lär det bli en RIKTIGT dyr affär.

Alla blybatterier ger vätgas vid laddning och laddar men dem utan god ventilation så kan man få explosiva blandningar. Faran är dock rätt överdriven eftersom vätgas är den lättaste av alla gaser och försvinner uppåt.
Skulle man hypotetiskt lyckas fylla en hel bil med rätt blanding av vätgas och det skulle tända så skulle man inte har något garage kvar, 300L perfekt blandad vätgas (kallas knallgas) motsvarar ungefär en dynamitgubbe =)

ÄmneMånga svar, många frågor...  [Sv: Ubbe_25Tdi]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-08 11:15

Lite förvirrad blir jag över vad som gäller med laddning via motorrum.
Håller dock med om att det låter logiskt när du nämner att det borde vara ett problem hela tiden i så fall.
Men apropå faran med laddning:
Det är väl ingen principiellt skillnad när batteriet laddas under drift via generatorn? Borde det inte då bildas vätgas under baksätet hela tiden?
Eller försvinner vätgasen via den smala slangen man trär på batteriet? Verkar som den försvinner under bilen någonstans. Å andra sidan, om det är så lätt gas så borde den kanske inte försvinna neråt?

Om jag nu laddar via motorrummet, bör jag alltså hålla fönsterrutorna öppna under natten så inte kupén blir en tät krutdurk?

Min laddare ger 6/12 volt, upp till 8Ah om jag tolkar dioderna rätt.

Förresten, när man ska koppla minusdelen till en karossdel, vad är en lämplig sådan i motorrummet? Är det allt som är av metall och som har anslutning till chassit? I så fall gäller det väl i princip vilken metalldel som helst, för det finns väl inga isolerade motorkomponenter synliga utåt?
Vill inte riskera koppla på något som absolut inte får användas som minus, typ elektriska enheter eller nåt...

/Bjarne

ÄmneJag förstår inte problemet...  [Sv: Undertun]  
Postad av Roffe
Datum2008-12-08 12:04

...att lyfta på baksätet och ansluta batteriladdaren till polerna??? Då har du även batteriladdaren inne i bilen och bortom väderlekar av olika slag. Två skruvar så har du lös sätet. Sladden kan du ju ha ut ur dörren med stängd dörr, iom tätningslisten. Sen är det inga problem med att ladda batteriet. Du behöver inte oroa dig för "knallgasen" som bildas, då din bil inte är lufttät. När du sen öppnar bilen på morgonen så kommer det dessutom in ny luft i bilen, så sluta oroa dig i onödan för att batteriet el bilen skulle sprängas av att du laddar ditt batteri.

Angående krypström, så är det bara att sätta sig i baksätet, koppla på multimetern, sen lägga multimetern mellan framsätena, ställa dig vid säkringskonsollen och dra ut säkring efter säkring, tills du hittar förbrukningen som drar tjuvström.

ÄmneDet är ju lysande...  [Sv: Roffe]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-08 12:18

...så enkelt allting egentligen verkar vara.
Som novis vill jag gärna ta varningar om explosionsrisk på allvar, men om det du säger stämmer känner jag mig helt trygg med att ladda i kupén.
Jag bugar och tackar för alla råd!

/Bjarne

ÄmneExplosion  [Sv: Undertun]  
Postad av Ubbe_25Tdi
Datum2008-12-09 13:54

Vad jag försökte komma till i mitt inlägg tidigare är att det i praktiken är omöjligt att få så mycket vätgas i bilen att det smäller eftersom kupen inte är nog tät så det är nog inget du behöver oroa dig för.

Dessutom har du helt rätt att vätgas och eventuell gasformig svavelsyra som bildas försvinner ut genom slangen. I min kärra hade föregående ägare skippat slangen och det såg inte vackert ut av syran som läckt ut. Den största teortiska faran är precis som någon skrev att det kan gnistra när man tar bort laddaren från batteriet även om det är VÄLDIGT osannolikt att det ska smälla.

Däremot tycker jag det är mycket lättare att lyfta på huven och koppla in laddaren jämfört med att skruva ut baksätet. Läser man instruktionsboken kopplar man både laddare och starthjälp (som ger MASSOR av ampere) till polen under huven. Den är kopplad direkt till batteriet med en GROV kabel, samma kabel som man kör några hundra ampere genom när man kör startmotorn.

Minus kan du koppla var du koppla var du vill, motor eller kaross bara det är naken metall och inte lackat.

Har man inte en tångamperemeter vilket jag tvivlar på att alla har så går det även utmärkt att ställa en multimeter i 10A läge och koppla in den i serie med batteriet (röda sladden på multimetern till batteri pluspol och den svarta sladden från multimeter till den bortmonterade pluspolsklämman).
Om du slår på lyset, kör startmotorn eller gör något annat som drar mycket ström kommer dock multimetern att gå sönder.

Redigerad av Ubbe_25Tdi 2008-12-09 13:58.

ÄmneFler bra tips!  [Sv: Ubbe_25Tdi]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-09 20:21

OK, jag förstår vad du menar. Formuleringen "nog" inget att oroa sig för kan visserligen få en batterinovis som jag att ändå bli lite osäker på riskerna, men jag tror att jag förstår att riskmomentet i praktiken enbart är att betrakta som ett teoretiskt sådant.
Som du kanske såg i mitt tidigare inlägg i f.m. så har jag mätt och laddat.
Saker och ting beter sig inte riktigt som jag förväntar mig, men det verkar i alla fall som det laddade genom den högre spänning jag uppmätte på batteriet imorse.

Fördelen med kupéladdning är naturligtvis att man har laddaren skyddad, men det gick inte att stänga dörren som någon tidigare påstod (kabeln var för tjock) så jag fick skicka ut den genom en springa i bakre fönstret istället.
Fördelen med att ladda i motorrummet anser jag, precis som du, är att man slipper skruva loss sätet, allt som behövs är att öppna motorhuven. Ska göra det nästa gång jag laddar.

Jag har ingen tångamperemeter och vet ej heller vad det är, så tack för tipset hur man kan använda sin multimeter istället.

Riktigt bra forum det här! Trodde inte jag skulle få så bra respons på mina frågor. Tack alla experter out there!

/Bjarne

ÄmneKupeladdning är ju bra. Jag hade har haft klatter  [Sv: Undertun]  
Postad av Matte-(Övik)
Datum2008-12-09 20:37

Kupeladdning är ju bra. Jag hade har haft klatter med batteriet i s6:an ett tag, så jag drog ut speciella laddkablar med en fin kontakt. Så slipper man lossa på sätet hela tiden.

Om du inte vill klämma kabeln i dörren kan du ju köra laddaren genom kupevärmaruttaget (om du har något).

S6 4.2

Redigerad av Matte-(Övik) 2008-12-10 11:18.

ÄmneKupéladdning  [Sv: Matte-(Övik)]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-10 12:14

Smart, men var hade du kontaktuttaget då?
Kupévärmaruttag har jag ju faktiskt, det är ju ett klockrent förslag!

/Bjarne

ÄmneOm du har ett kupéuttag i bilen, och således  [Sv: Undertun]  
Postad av Gurfus
Datum2008-12-10 13:15

Om du har ett kupéuttag i bilen, och således alltså kupévärmar/motorvärmaruttag, så har ju Defa redan en laddare som laddar batteriet samtidigt som bilen värms upp... den borde väl duga?

Se här

Audi A4 -06
Audi V8 4.2 -92

ÄmneDagens bästa!  [Sv: Gurfus]  
Postad av Undertun
Datum2008-12-10 16:49

Tack för dagens bästa tips! Ska genast kolla vilka som säljer/monterar dessa här i Karlstad.

/Bjarne

ÄmneSå lite så  [Sv: Undertun]  
Postad av Gurfus
Datum2008-12-10 16:54

Så lite så =)

Audi A4 -06
Audi V8 4.2 -92

*Trådat visningslägeSortera efter datum*

http://www.scstyling.com/falgar-dack

This forum is powered by UBBthreads.
Intensively modified by NordicAudi