NA Forum » NA Forum - Diagnosläge 

Gå till det första olästa inlägget i denna tråd Information om denna avdelning*Trådat visningslägeSortera efter datum*

ÄmneTändinställning NF motor    
Postad av Modifierad_Audi
Datum2009-01-07 22:28

Hallå där ute. Har lite problem med bilen som alltid. Efter måndagen då bilen var väldigt kall på morgon så jag behövde starthjälp och något i motorn tillochmed frusit så hårt så det inte gick att trycka gaspedalen i botten har den gått skit dåligt. Den fick stå hela dagen i varm garage så den tina upp, men då jag skulle hem gick det att gasa fullt men den var helt orkeslös och började inte varva riktigt bra fören den passera 5000rpm och dog sedan av igen vid 6000.
Tyckte jag kände igen fenoment sen jag ställt in tändningen vid kamrems byte då jag ställt den vid alla nollor och den gick riktigt piss efteråt. Ställde då om kamen ett hack åt något håll och den gick klockrent förutom att den då ville spika vid belastning istället Och jag e säker på att den var exakt efter nollorna. Dock att kamen e ju lite svår att se om den står rätt "Nollmärkningen skall ligga jäms med ventilkåps packningen" Men hur som helst så prövade jag ställa om remmen ikväll igen och då allt var ställt enligt Nollorna så gick den precis som sist. orkeslös och vill inte varva men går tyst och mjukt utan spikningar. Hur ska jag få till tändningen så den går bra och inte spikar? Ska jag pröva ställa om ett hack och sedan sänka tändningen? Känns ju fel att sitta och testa sig fram då det finns 3 noll markeringar som ska vara rätt tändinställning?
MVH Daniel

Audi 100 2.3E 89 Sedan SAFFRAN (Lackering av huven kvar, och optiska lyktor e restade )

ÄmneVisst kan du väl vrida på fördelaren lite, på dom  [Sv: Modifierad_Audi]  
Postad av Gurfus
Datum2009-01-08 10:39

Visst kan du väl vrida på fördelaren lite, på dom där? Kanske e den som behöver justeras in lite? Har du kollat så tändningen står rätt?

Audi A4 -06
Audi V8 4.2 -92

ÄmneJa det går  [Sv: Gurfus]  
Datum2009-01-08 10:45

att vrida fördelaren på den. Det e en av Nollmarkeringarna. Så den borde ju stå rätt

Audi 100 2.3E 89 Sedan SAFFRAN (Lackering av huven kvar, och optiska lyktor e restade )

ÄmneMjo, men du kan ju pröva o vrida den under gång,  [Sv: Modifierad_Audi]  
Postad av Gurfus
Datum2009-01-08 10:47

Mjo, men du kan ju pröva o vrida den under gång, å se hur motorns karaktär förändras. Den är ju justerbar av en anledning... kanske kan det avhjälpa problemet? Tror mej minnas att Te_Wik här på forumet hade problem med sin bil, o justerade fördelaren för att fixa det.

Audi A4 -06
Audi V8 4.2 -92

ÄmneJag nollade...  [Sv: Gurfus]  
Datum2009-01-09 11:23

... allt igen och den gick som skit så jag ställde upp tändningen och testkörde tills den gick så bra som möjligt med så lite spikningar som möjligt. Men det känns ju fortfarande fel att nollningarna inte stämmer. har för mig att det visades en bild i haynes boken där det står vilken grad man ska gå efter på svänghjulet om man använder sig av ett stroboskop. Så jag ska väl kika lite mer efter boken och se om det e bästa sättet att ställa tändningen på.

ÄmneNollningen av tändningen är väl bara ett  [Sv: Modifierad_Audi]  
Postad av Gurfus
Datum2009-01-09 13:39

Nollningen av tändningen är väl bara ett riktmärke, det är ju individuellt för varje motor hur du sedan ställer fördelaren, om man har en sådan.

Audi A4 -06
Audi V8 4.2 -92

ÄmneOki om så  [Sv: Gurfus]  
Datum2009-01-10 08:45

e fallet att tändningen e olika på alla bilar så måste man alltså använda sig av ett stroboskop för att få exakt tändläge? E det någon som kan ge en specifik beskrivning på vad svänghjulet ska stå på för grad och hur man går till väga? Hittar inte igen min Bok tyvär. Minns att på gamla volvo 240isar så ska man dra ut en vaccum slang vid tändinställningen. E det något man ska göra på Ådin oxå eller och isåfall vilken?

ÄmneSvänghjulet  [Sv: Modifierad_Audi]  
Postad av te_wik
Datum2009-01-10 12:49

ställde svänghjulet på läge OD eller vad de stod.. Sen om det var rätt eller inte men motorn går som den ska..

Edit;
"Kontrollera att kolv nr1 finns i ÖD med 0-märket på svänghjulet i linje med pekaren i svänghjulskåpans öppning.
Hacket i vevaxelremskivan sja även vara i linje med pekaren på oljepumpshuset eller kamremmens nedre kåpa"

Står så i Haynes boken. Så du ska ha 0 (nollan) på svänghjulet i linje med pekaren i hålet där.

Mvh Tommy

Audi 100 2.3E - 88B
Audi 90 - 85 Typ85 / B2
www.garaget.org/te_wik

Redigerad av te_wik 2009-01-10 12:53.

ÄmneGrundinställning vs tändlägesinställning  [Sv: te_wik]  
Postad av ola_lundin
Datum2009-01-10 21:10

En liten försiktig anmärkning där:

som svar på:

"Kontrollera att kolv nr1 finns i ÖD med 0-märket på svänghjulet i linje med pekaren i svänghjulskåpans öppning.
Hacket i vevaxelremskivan sja även vara i linje med pekaren på oljepumpshuset eller kamremmens nedre kåpa"

Informationen ovan är den man utgår ifrån vid montering av kamremmen. Det är för att få remmen på rätt kugg i förhållande till allt annat. Men det gäller inte när man ställer tändningen. Då ska man istället gå på de instansade strecken på svänghjulet. Kommer inte ihåg exakt hur många grader f.ö.d. det ska vara, men det står i Haynes. Något av strecken är rätt inställning.

/Ola

=== Audi 100 2,3 CD -91 ===
=== Audi 200 20v Avant Quattro -90 ===

ÄmneFörtändningsvärden  [Sv: ola_lundin]  
Postad av ola_lundin
Datum2009-01-10 21:28

För NF-motorn anger Haynes att tändningen ska vara 14-16 grader FÖD. Gradantalen står också instansade på svänghjulet har jag för mig, så ta en glasfiberborste och gör rent markeringarna och fyll i med en vit penna eller något annat som reflekterar så bra som möjligt. När man gör mätningen ska systemet vara i diagnosläge. Då ligger tändningen låst på grundinställningen utan att reglera. Sen är det bara fram med stroben och vrida till sig en bra inställning.

Observera att det var ett tag sedan jag gjorde ovan beskriven procedur, så ett visst mått av reservation bifogas härmed processbeskrivningen.

/Ola

ÄmneNågon som e x-tra insatt  [Sv: ola_lundin]  
Datum2009-01-26 17:23

i tändinställningen på NF motorn? Har fått många tips här på NA nu, bla att den ska stå på 14-16grader. Att det ska ställas in med motorn i Diagnos läge, Hittade igen Haynes boken nu och där står det på tändningsspecifikationen att den ska stå på 17-19grader och att detta ska ställas in med motorn på tomgång på ca 750-850rpm.
Då jag ställer bilen på diagnosläget så ligger ju tomgången på 1200rpm Så nu har jag inte en aning vad som e rätt men ska testa ställa den efter boken med tomgång och på 17-19grader och se hur bilen beter sig så länge

ÄmneFörtändning NF  [Sv: Modifierad_Audi]  
Postad av ola_lundin
Datum2009-01-26 18:31

Haynes 13.4, supplement och ändringar: Förtändning NF = 14-16 grader.

Svårt att säga vad som är fel på din bil. Jag gick igenom det mesta på min bil innan jag kom fram till att jag hade dåliga spridare. Efter spridarbyte och en grundinställning av insprutningen var det fullt.

/Ola

ÄmneJa tamefaan :)  [Sv: ola_lundin]  
Datum2009-01-26 22:42

Där står det annorlunda På Kapitel 4*1 Står det 17-19 Var väl bara de äldre motorerna som skulle ha 17-19 då Men nu då den står på drygt 18 så går den klockrent Då ställde jag efter tomgången och inte diagnostik läge Ska dock kolla imorgon då det e ljust igen för det var lite svårt att se exakt vad den står på Och då jag ställde den mellan 14-16 sist så var det ju i diagnostikläget. Kanske blir bättre om jag ställer den på 14-16 utan diagnostik läge Får testa imorgon efter besiktningen
Tack för hjälpen

ÄmneDå så...  [Sv: ola_lundin]  
Datum2009-01-12 13:57

Vad menar du med Diagnosläge?

Ska väl slita fram stroben någon kväll och kolla för allt e ställt nu efter noll markeringarna utom Fördelaren som e lite mixtrad med eftersom bilen gick som en Polo 1.1L då den var ställd efter alla Nollor
Tack för alla svar den borde ju gå som en klocka igen då om jag ställer den efter 14-16grader

ÄmneDiagnosläge  [Sv: Modifierad_Audi]  
Postad av ola_lundin
Datum2009-01-13 16:12

Om du har använt dig av felkodsblinkning förut så är det väldigt underlättande. Man gör helt enkelt bara som så att man kopplar in avläsningslampan och startar avläsningen, dvs sluter kretsen i fyra sekunder så att blinkprocessen startar. Är det så att du inte skulle vara bekant med förfarandet kan du läsa om det på SJM Autotechniks hemsida.

Det räcker att starta felkodsavläsningen för att motorstyrningen ska låsa tändläget på grundinställningen.

/Ola

Ämneha ha ha  [Sv: ola_lundin]  
Datum2009-01-14 10:47

Det har jag inte en aning om hur man gör Och man måste låsa tändningsläget för att ställa in skiten med stroboskopet?

ÄmneLåsa tändningen  [Sv: Modifierad_Audi]  
Postad av ola_lundin
Datum2009-01-14 20:57

Ja, det var enda sättet för mig i alla fall. Om jag inte gör det, kommer tändningen att backas till bara några få grader på tomgång. Så då ser man inte ens markeringen...

Men ta det lugnt. Du kan göra på ett enklare sätt också. När motorn är igång stoppar du ner en säkring med så låg märkström som möjligt i bränslepumpsrelät och håller det där under fyra sekunder. Då kommer du höra att något händer med motorgången och också se att tändningen lägger sig blickstill på grundinställningen. Bränslepumpsrelät är det enda relä i boxen som har en plats för en säkring.

/Ola

ÄmneNu har jag   [Sv: ola_lundin]  
Datum2009-01-25 18:35

Nu har jag ställt om tändningen på bilen i diagnosläget. Och det var ju ett väldigt stort kliv mellan 14-16 grader så jag testade lite överallt mellan dem. Bilen e väldigt klen och accelererar dåligt "Väldigt" dåligt så det verkar inte stämma med 14-16 grader

Ämneaha  [Sv: ola_lundin]  
Datum2009-01-14 22:16

och då e det bara mäta med strobben efter man lekt med säkringen sen e det bara starta om tändningen så e joxet man gjorde med säkringen borta? Låter ju aningen enkelt

ÄmneÅterställning  [Sv: Modifierad_Audi]  
Postad av ola_lundin
Datum2009-01-14 22:44

Återgång till normalläge: höj kortvarigt motorvarvtalet över 3000 rpm så återgår motorstyrningen till normal drift.

Ämneaha :)  [Sv: ola_lundin]  
Datum2009-01-15 15:51

Man får tacka så mycket för hjälpen då Ska väl hinna testa i helgen då

Ämneojdå  [Sv: ola_lundin]  
Postad av te_wik
Datum2009-01-10 21:17

ojdå, jaa jag var för snabb där.

Hade trådskaperen Haynes boken själv? Bör ju inte vara några problem då.

Mvh Tommy

Audi 100 2.3E - 88B
Audi 90 - 85 Typ85 / B2
www.garaget.org/te_wik

ÄmneNär jag ställde tändningen på min NF när jag hade  [Sv: Modifierad_Audi]  
Postad av lundare
Datum2009-01-10 09:48

När jag ställde tändningen på min NF när jag hade bytt den så gjorde jag bara grundinställningen med att vrida på fördelaren, så att motorn startade och bilen hankade sig framåt.
Sen så gjorde grabbarna på Atteviks en ordentlig inställning med deras utrustning. Kostar inte så mycket pengar - helt klart värt det.

------------------------------------------------------------------------
1990 Audi 100 Avant quattro

Redigerad av lundare 2009-01-10 09:48.

Ämnestämmer  [Sv: Gurfus]  
Postad av te_wik
Datum2009-01-08 11:10

Stämmer bra det. Bilen ville inte starta efter renovering av diverse saker i motorn, bla kamremsbyte osv.

Allt stod enligt nollorna, men jag hade väl på nåt sätt ändå lyckats få fördelaren fel trots allt.
Släppte på fördelaren och fick nästan vrida 90grader innan bilen gick igång. Sedan finjustera när bilen står igång.

Det kostar inget att prova...

Mvh Tommy

Audi 100 2.3E - 88B
Audi 90 - 85 Typ85 / B2
www.garaget.org/te_wik

ÄmneTändinställning  [Sv: te_wik]  
Postad av ola_lundin
Datum2009-01-09 18:31

Om "renovering" även omfattar demontering av kamaxeln kan jag förstå att man behöver justera fördelaren. Men bara om man inte fått fördelardrevet i rätt läge under ihopsättningen. Jag har friskt härjat runt med mina kamaxlar, men alltid varit noggrann med läget på fördelaren. Och peppar, peppar... Har aldrig behövt röra plomberingen till fördelaren. Har kollat tändinställningen med stroboskop efteråt och den har varit by-the-book.

I det här fallet skulle det väl ändå kunna vara kamremsrapp? Om det nu är så, som Daniel säger, att motorn har frusit, skulle väl det i värsta fall kunna leda till överkuggning av kamremmen. Tänker att det kan vara så i och med att vattenpumpen drivs av kamremmen. Någon som är med på resonemanget?

/Ola

ÄmneJapp, kammen och allt förutom kolvar har vart  [Sv: ola_lundin]  
Postad av te_wik
Datum2009-01-09 18:50

Japp, kammen och allt förutom kolvar har vart borta.

Jaa, har kylvätskan frysit så är det mycket möjligt att kamremmen kuggat, för som du säger kommer inte vattenpumpen att snurra alls såvida inte axeln hinner gå av innan remmen kuggar.

Mvh Tommy

Audi 100 2.3E - 88B
Audi 90 - 85 Typ85 / B2
www.garaget.org/te_wik

Ämneriktit offtopic men vars har du sett optiska  [Sv: Modifierad_Audi]  
Postad av AudiTQ
Datum2009-01-07 22:33

riktit offtopic men vars har du sett optiska lyktor säljas ? ser du heter det på din signatur

Audi 100 Avant Turbo Quattro
http://www.garaget.org/?car=106926

ÄmneDe fanns på   [Sv: AudiTQ]  
Datum2009-01-08 10:46

De fanns på Nascom förut men han kunde inte få tag på dem längre så han letar ny leverantör

*Trådat visningslägeSortera efter datum*

http://www.scstyling.com/falgar-dack

This forum is powered by UBBthreads.
Intensively modified by NordicAudi