NA Forum » NA Forum - Bilstereon 

Gå till det första olästa inlägget i denna tråd Information om denna avdelning*Trådat visningslägeSortera efter datum*

ÄmneEn fundering....    
Postad av AudiTony
Datum2011-03-09 14:00

som säkert finns på detta forum redan, ber då om ursäkt.

Jag har en Audi 100, 2.0 E, 1990.
Nu visar det sig att tändningen är paj, pga att "tungan" som ska in i starttändkontakten är av, vilket verkar vara standard på Audi av denna modell.

Jag undrar om det finns något enklare sätt att starta bilen på, än med skruvmejsel?
Alltså, kan jag koppla från bottenkontakten (8 kablar) till en startknapp eller liknande för att kunna starta och slå av bilen? Med skruvmejsel nu så verkar det som att den stannar i ett "radioläge" så den tjuvar ström. Och jag har batteriet under baksätet, vilket gör det krångligt hela tiden att koppla bort pluskabeln då man har barn.

Det jag vill försöka säga är att jag skulle vilja ha en knapp som jag använder för tändning och start av motorn och kan stänga av den så med. Jag har just nu tagit ur det gamla ratt/tändningslåset.

Tips????

Mvh
AudiTony


ÄmneOm det...  [Sv: AudiTony]  
Postad av Roffe
Datum2011-03-09 15:05

...är så att den drar stjuvström, så är det något annat fel. Tar du ned tändningslåset och använder en skruvmejsel till att starta den, med nyckeln i tändningslåset för rattlåset, så ska det inte dra ur något batteri. Har gjort detta på två polares 100 och det enda du gör, är ju att plocka bort själva nyckeln vridfunktion och ersätter den med en skruvmejsel.

Självklart kan du koppla in en enkel knapp, ist för mejseln, men enklare är väl att tillverka ett plattjärn, som ersättare för skruvmejseln. Batteriet kvittar det om du kopplar i och ur mellan delmomenten. Sen finns det ingen poäng med att starta flera trådar om samma ämne.

Drar ditt batteri ur sig, har du krypström och det är det andra orsaker till.

UrS4 MTM Avant -93

ÄmneTjuvström  [Sv: Roffe]  
Postad av AudiTony
Datum2011-03-11 20:11

? Vart kan det tänkas dras tjuvström?
har märkt att hastighetsmätaren gungar upp och ned ibland, vilket gör det svårt att se hur fort man kör (slutar gunga efter ett par slag på instrumentbrädan)
... Samt så fungerar inte tempmätaren.
Kan det vara så att det är detta som bidrar till att mitt batteri dras ur?

blinkerslaporna lyser, samt blinkar åt "fel håll" när man aktiverar blinkersen och att en del av instrumentbelysningen slocknar samt att helljusindikatorn lyser.... och bara när man sätter på ljuset, inte vid halvljusautomatik.

Mvh
AudiTony


ÄmneOm det...  [Sv: Roffe]  
Postad av AudiTony
Datum2011-03-10 14:39

Upptäckte en sak idag... Dels så har jag kopplat stereon rätt, enligt JVC och deras kopplande.... Men det var inte det jag upptäckte... Har ju märkt att det har börjat låta illa i motorutrymmet... ni vet... som "bytakamremmenoljud" alltså tjuter, ju mer man gasar... Jaja... tänkte kolla på det så jag lossade kamremskåpan, men fick inte bort den pga en annan rem som satt ivägen och jag vet inte hur man får bort den... Jaja tänkte jag och la mig i denna fina blöta snön och kände på alternatorremmen (generator) Den var ganska slapp, så börjar fundera på om det är den som för oljud.... Till råga på allt så kände jag naturligtvis på remmen... Jodå... där saknades det ett par bullar på remmen....

Börjar nu allvarligt misstänka att det är där problemet sitter med tomt batteri och oljudet... Kan det vara en korrekt misstanke? Sedan sitter det ju en justerbult på Alternatorn (generatorn). Jag lyckades få loss den men kunde inte justera Alternatorn (Generatorn) så att den spände... Såg någonstans att man ska ha en ganska kraftig mejsel att pressa den med,men hittar inget bra läge att pressa den... Dels så ligger jag direkt på marken utan bilen upppallad, så det kanske kan vara en fördel att palla upp bilen???

Tar gärna emot mer tips och hjälp...

Löste iaf problemet med spakcentralen... det var dels en massa hundhår därinne och sedan så hade spaken till 3 stegsläget för lyset (i mitten är de av, nedåt så tror jag det är parkeringsläge och uppåt så tänder jag även instrumentpaneln), vet ej om det är korrekt, då jag inte har någon instruktionsbok till bilen.

Mvh
AudiTony


ÄmneEn annan sak  [Sv: Roffe]  
Postad av AudiTony
Datum2011-03-09 17:49

Körde med bilen nu, parkerade den... slog av den och skulle starta igen... död...
Undrar om det kan ha med bilstereon att göra ändå... den är just nu kopplad gul (batteri) till röd (accessory) och accessory till accessory... dvs gul till röd, röd till röd, det är en dubbelkabel... det är enda sättet stereon fungerar på.

Kan det var deta som är felet?

Mvh
AudiTony


ÄmneFörstår inte riktigt hur du har kopplat stereon?  [Sv: AudiTony]  
Postad av te_wik
Datum2011-03-09 18:15

Förstår inte riktigt hur du har kopplat stereon?

Ta och mät med multimeter efter tjuvström, återkom med värdet du fått sedan.



Mvh Tommy

Audi 100 2.3E - 88B
Följ mitt Typ44 projekt här
www.garaget.org/te_wik
www.fixa-min-audi.zoomin.se

ÄmneBilstereon  [Sv: te_wik]  
Postad av AudiTony
Datum2011-03-11 15:31

Vet inte riktigt hur du vill att jag ska mäta, men har gjort en mätning på iso-kontakten i bilen och den matar ut ca 13.5 V på olika kontakter i den... oavsett om bilen är igång eller inte. Verkar som att den är kopplad direkt till bilbatteriet...???

Mvh
AudiTony


ÄmneOm du nu...  [Sv: AudiTony]  
Postad av Roffe
Datum2011-03-11 19:15

...har 13.5 V utan att bilen ens är igång, är det väldigt märkligt, iom att ett bilbatteri mäter 12.72 V som nytt och 100 % fullladdat.

UrS4 MTM Avant -93

ÄmneOm jag nu....  [Sv: Roffe]  
Postad av AudiTony
Datum2011-03-11 19:33

Mitt bilbatteri ligger på ca 13.7 V, både det jag har sittandes i bilen nu och ett annat jag köpt. Jag har mätt dem när jag har dem både ikopplade och urkopplade ur polerna och det är på den i bilen, 13.7 V och det jag har inne, fulladdat visar ca 13.7 V det med.

Mvh
AudiTony


ÄmneDå får du allt...  [Sv: AudiTony]  
Postad av Roffe
Datum2011-03-12 01:26

...ta och köpa dig en ny multimeter. Har du gelbatterier, så brukar de ligga 0.1 V högre än vanliga blybatterier, men 12.72 V är ett 100% fulladdat friskt blybatteri.

UrS4 MTM Avant -93

ÄmneDå får jag allt...  [Sv: Roffe]  
Postad av AudiTony
Datum2011-03-12 07:53

Multimetern är helt ny. denna modell har jag http://shop.alega.se/default.asp?product=M18
ca 13.7 V (DC) visar batterierna, samma sak med grannens mätare.

Har ett blybatteri och ett underhållsfritt, torde vara gel då...
Gelbatteriet står inomhus nu och visar 13.38 V, efter att ha laddas sedan igår efetrmiddag till imorse.
Blybatteriet sitter i bilen just nu utan pluspolen så jag vet inte vad den visar.

Ska även prova att koppla ur släpvagnskontakten och kolla diodrarna på generatorn (alternatorn)

Mvh
AudiTony

Redigerad av AudiTony 2011-03-12 08:24.


ÄmneDet kvittar...  [Sv: AudiTony]  
Postad av Roffe
Datum2011-03-12 09:34

...ju, iom att det isf inte är rätt. Ett fullt batteri kan inte visa 13.7 V, om du nu inte mäter direkt efter du plockat bort laddaren, för då är det laddarens ström som du mäter och inte batteriet. Du måste låta batteriet stå några timmar efter du plockat bort laddaren, innan du kan mäta det korrekt. Bara för att ditt batteri är underhållsfritt, är det verkligen inte ett gelbatteri.

UrS4 MTM Avant -93

ÄmneBatteriet....  [Sv: Roffe]  
Postad av AudiTony
Datum2011-03-12 11:21

visar nu, efter ca 3 timmar utan laddare, 13.20 volt.


ÄmneStereon  [Sv: te_wik]  
Postad av AudiTony
Datum2011-03-09 19:54

Jag har sådana dära "iso" ibak på stereon för högtalare och ström, men sedan har jag en röd som är lös med dubbla honor på, en gul med en hane på och en röd med en hane på. och en gul hona. Kopplar jag röd hane i röd hona och gul hane i gul hona så fungerar inte stereon, men kopplar jag röd hane i röd hona och gul hane i den andra röda honan, då fungerar stereon. Men ska kolla en detalj imorgon med stereon. Det är så att i den andra Audi 100 jag hade så var jag tvungen att koppla gul hane på röd hona och röd hane på gul hona, annars fungerade den inte... och då startade den direkt. Ska kolla imorgon om det är så att den kanske fungerar som den ska... alltså röd på röd och gul på gul och sedan tändningen... Lutar att det är där jag satt fel och det drar ur batteriet... men det verkar ju konstigt att batteriet ska bli slut, trots att jag kör med bilen... det fanns ingen kräm kvar i den när jag parkerade, slog av den och startade igen... men ska testa imorgon med laddat batteri och sedan koppla om stereon.

sen, ljusspaken... den har ju tre lägen... när jag har den i mellanläge så är allt av, och har jag den högst upp, då blinkar den vänster i mätarhuset när jag blinkar höger på bilen och tvärt om, samt att alla lampor fungerar som de vill. Men kan ha något med stereon att göra...

Kan inte så mycket om bilar, men är en jäkel på att riva mätarhuset och ratt och den biten Man lär sig hela tiden.....

Jag återkommer imorgon med uppdatering om hur det fortlöp under dagen.

Kan ej mäta då jag inte har en mätare...


Mvh
AudiTony


ÄmneOkay, byt spakcentral så tror jag det löser sig  [Sv: AudiTony]  
Postad av te_wik
Datum2011-03-09 20:38

Okay, byt spakcentral så tror jag det löser sig både med lamporna, instrumenteringen och tjuvströmmen.



Mvh Tommy

Audi 100 2.3E - 88B
Följ mitt Typ44 projekt här
www.garaget.org/te_wik
www.fixa-min-audi.zoomin.se

ÄmneByta  [Sv: te_wik]  
Postad av AudiTony
Datum2011-03-09 21:01

Ja, det lutar mot det senare, ska testa med stereon först och utan... sedan tar jag spakcentralen om det är lika. Den förra garen hade då inte haft några problem med batteriet iaf...

Sen lyser standby lampan på stereon hela tiden, oavsett om den är på eller av.... men bara då bilen är igång... så nå vajsing är det nog med min koppling av stereon.

Mvh
AudiTony


ÄmneOK  [Sv: Roffe]  
Postad av AudiTony
Datum2011-03-09 16:13

Har demonterat Ratt/Tändlås helt nu och använder skruvmejsel att starta bilen med, i starttändslåset.
Saken är den att när jag "slår av" bilen, och öppnar dörren så för jag varningsljud, men dock bara när bilstereon är ikopplad. Vet ej vad det beror på, men jag har provat att ha stereon helt urkopplad och det har vart samma sak.
När jag gör samma sak igen och och slår av bilen och trycker upp skruvmejseln, då blir det tyst.
Tog ett gammalt starttändningslås och öppnade det, i mitten sitter det ett vitt plaststag, som fjädrar... den bryter tydligen någonting i låset, men som det är nu så ligger den på hela tiden.

//AudiTony


ÄmneHar testat och donat  [Sv: AudiTony]  
Postad av AudiTony
Datum2011-03-12 19:28

till och från idag, bytte kabelsko på den "klena" kabeln in till generatorn, då gave den mer volt ut, men den backar ingen ström.

Satt och höll på inne i bilen, och batteriet dog.... Blev förbannad, slet ur min JVC stereo och satte i den gamla som satt, då förra ägaren inte haft problem med bilbatteriet...

Drog upp lampspaken till översta läget.... WOW..... allt fungerade som det skulle....

Har ett fulladdat batteri i bilen nu, och den gamla stereon... ska kolla imorgonbitti om den vill starta... Gör den det... så misstänker jag att det kan vara kortis i min JVC stereo som gör att bilbatteriet drar ur... Bland annat så lyser standby lampan, hela tiden... både när den är påslagen och avslagen, med eller utan bilen igång... vilket den inte gjort förr... Bytte säkring på den, men ingen skillnad...

Håller tummarna på att det är stereon.


Nu vet inte jag hur jag ska göra för att mäta på generatorn, men gjorde på följande sätt.

Skruvade bort kåpan ibak på generatorn, så jag kunde se den kraftiga och den klena kabeln...
Tog multimetern och mätte på dessa, och fick då 12.8V med båda kablarna kvar i generatorn, men ingen tändning på.

den gick ned till 10.6V när jag slog på tändningen. och båda kablarna kvar.

Tog ur den "klena" kabeln, fick mätning på 12.68V då, utan tändningen.

den gick ned till ca 9.96V när jag slog på tändingen.

Hoppas dock på bara stereon innan jag undersöker kolen och diodrarna på generatorn.

Mvh
AudiTony


ÄmneHar testat och donat... Fortsättning  [Sv: AudiTony]  
Postad av AudiTony
Datum2011-03-14 20:18

Ja, det verkar som det var stereon... har haft den gamla i nu i 2 dagar och bilen går hur bra som helst.

nu har det dykt upp ett par andra fel som jag skulle vilja ha lite tips om vad det kan vara och hur jag kollar det...

sätesvärmaren på förarsätet fungerar inte. Kommer ingen värme så skinkan blir kokt
passagerarsidan fungerar jättebra, där kokas skinkan.

Sen så är det nå tjall med nummerplåtsbelysningen... den ena lampan är död, den ska jag byta. Den andra lyser när bilen är avstängd och bagageluckan är stängd. När jag öppnar bagageluckan så slocknar den...

har sett också att det är kapade kablar till släpvagnskontakten... en röd och en brun.... varför vet jag inte, men tjuvstömmande dit hade räckt med att kapa den röd? Tänkte jag skulle kolla upp det imorgon när det är ljust ute, lös kabel som jag sätter mot kontakt och kaross, då det kan vara jordfel, men misstänker att det kanske är härvan som krånglar, men det är så lustigt då att det bara är nummerplåtsbelysningen som krånglar... alla andra lampor och ljus fungerar i bak.

Tacksam för tips.

Mvh
AudiTony


ÄmneNu så....  [Sv: AudiTony]  
Postad av AudiTony
Datum2011-03-18 16:14

Har jag börjat fått ordning på allt i bilen.
Bara vindrutan att fixa pga stenskott, men det blir verkstad nästa vecka.
Sedan bär det av under och täta dämparen som låter mer än den ska.
Tempmätaren fungerar.... ibland.... alla andra mätare fungerar.
Sidospegel på förarsidan ska ordnas.
Kolla sätesvärmare till förare.
Även kolla varför bakrutan (eluppvärmingen) inte fungerar.... Vart gör man det?

Tackar för de tips och råd jag fått hittils och ser fram emot fler.

Tack för en jättebra sida.

Mvh
AudiTony


*Trådat visningslägeSortera efter datum*

do88.se

This forum is powered by UBBthreads.
Intensively modified by NordicAudi